• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ny drevning av 5ans växel.

F

F.d. 15211

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: dukato 18
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 JTD
Årsmodell Chassie: 2002
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Dethleffs
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2002
Ämnesområde: Växellåda
Hej på er...
Undrar om det finns någon som har bytt drevning på 5ans växel, och undrar om det blev bra.
Har kollat lite och det vanligaste brukar vara att man ändrar vartalet med 300rpm.
Det går även att ändra det med 500rpm om man vill.

Det är en Fiat Dukato -02 Dethleffs 2,8 JTD. med backen vänster och upp den sk. nya växellådan.
Tydligen viktigt att veta. skillnaden mellan 4an och 5an är 1000rpm.

Kostnadsförslaget som jag har fått är 6000kr inkl. olja och nya drev.

Tacksam för alla svar m.a.p. resultatet av ny drevning.

Lösning
F
mobix skrev:
Det låter fint.
Jag tyckte att 6000 låter lite i överkant,
men inkl olja och drev kanske det är ok...

Tycker nog åxså att det låter lite mycket! Jag drevade om min bil hos Risto i Alingsås tror det kostade omkring 4000, är ju några år sen så priset har väl stigit???

gorana

FD HBK Medlem
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Hade tidigare en Knaus Sunliner -01 2,8 JTD som jag lät dreva om på 5-an vill minnas 300 varv hos Bossings i Linköping.
Resultatet blev att den orkade betydligt bättre och gick att köra riktigt bra på farthållaren ca. 100 - 110 km
Tycker det var värt pengarna

F

F.d. 15211

Guest
gorana skrev:
Hade tidigare en Knaus Sunliner -01 2,8 JTD som jag lät dreva om på 5-an vill minnas 300 varv hos Bossings i Linköping.
Resultatet blev att den orkade betydligt bättre och gick att köra riktigt bra på farthållaren ca. 100 - 110 km
Tycker det var värt pengarna

Det låter fint.

//mobix

F

F.d. 17440

Guest
Hej
Vi har drevat om våran 2,8 tdi 2000, bilen fick bättre körbarhet . När man lägger i 5an vid 80km så laddar turbon perfekt så vridmomentet kan hållas uppe.Ingen högre bränsleförbrukning har märkts, tycker att det blivit lite tystare i kupen för motorn går lättare och man behöver inte växla ned i backarna som förr.Vi har kört 700 mil med detta och det är inga problem på autobahn eller motorväg, bara positvt. Vi köpte delarna på internet ifrån Tyskland firma Axel Augistin, ca 3000 kr tog tre dagar att få hem.

Bosse

F

F.d. 50078

Guest
Väl lagda pängar ,har kört 8000 mil med omdrevningen bara fördelar,lägre förbrukning,behöver aldrig växla på dom stora vägarna,halvintregread bil och 300 varv.500 varv skulle jag nog inte satsa på,lite väl mycke varv på motorväg.Lycka till!!

Åke Nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2025
Hej!

Intressanta diskussioner om femmans drev. Har nyligen köpt en gammal Swift Kontiki -90, byggd på ett J5 chassie. Har läst mycket tips om hur man skall undvika haveri på femmans växel. Tänkte byta växellådsolja och undrar vilken olja jag bör använda och hur mycket jag skall överfylla den? Har läst allt från 2 dl till 8 dl. Som gammal bilmek så inser jag ju att risken med för mycket olja kan bli att det skapas ett övertryck i lådan som gör att den kommer att börja läcka, dessutom kommer kylningen att försämras med mindre luftspalt, vilket inte heller är bra. Tacksam för svar. Femman är renoverad och just nu finns inga missljud. Däremot är synkringen på tvåan lite dålig tyvärr, vilket kommer att ge mig en del extrajobb i vinter.

Åke

F

F.d. 50078

Guest
mobix skrev:
Det låter fint.

Tycker nog åxså att det låter lite mycket! Jag drevade om min bil hos Risto i Alingsås tror det kostade omkring 4000, är ju några år sen så priset har väl stigit???

Lösning
Toppen