• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny bil till våren

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Så var det klart! Ny bil beställd för leverans i maj. :)

Jag vill samtidigt framföra ett stort tack till de medlemmar som jag tillfrågat om deras bil, ingen nämnd, ingen glömd. Värdefulla synpunkter har vi fått som till slut gjorde att vi kom till skott.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Ny bil till våren

Det blev en Adriatik Coral S 660 SL, en bil med enkelsängar och garage, som vi beställt från Trollhättan. Leverans har vi valt till månadsskiftet april-maj.

Nu gäller det bara att kränga den nuvarande bilen :cool: .

Lasse-125

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024

:spinny: Grattis till valet av bil ! :spinny:
Tror inte att Ni kommer att ångra ER.Lycka till! Hoppas att vi ses på någon träff . Mvh SivoLasse:spinny:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

:music-icon: Grattis Michael till en fin bil med bra planlösning:music-icon:

Vilken motor blev det?
Funderar lite bara. Du som importerat tidigare, varför blev det inte import?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det blev 3,0-motorn 157Hk.

Att det inte blev import beror på att det var billigare här i Svedala! Jag hittade bara sex nya bilar med denna motor och de kostade betydligt mer i Tyskland, visserligen med AC vilket vi inte beställt. Men sedan tillkommer hemtagningen och registreringen samt momsmellanskillnaden. Konstigt men på just denna modell vi valt var det så.

Om vi räknar 15 000:- för att titta och sedan ta hem bilen samt 10 000:- för registrering och anpassning samt mellanskillnaden mellan paket med AC i Sverige och den utrustning vi valt så blev priset i runda slängar 45 000:- högre i Tyskland. Då var det på en bil i Tyskland som var annonserad som en 2008 års modell. Vissa annonser med nya bilar visade 2007 års modell. Skillnaden är lätt att se ty bakhjulen har större spårvidd på 2008:an.

Vissa andra modeller från Adria var däremot billigare, dock inte enormt mycket billigare. Begagnade verkar däremot betydligt förmånligare att importera. Begagnatpriset sjunker med andra ord snabbare i Tyskland än i Sverige.

Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Låter ortolig att det inte skulle vara billigare om inte ens lite billigare. Skillnaden har helt klart minskat.
Tittar själv runt lite och då gäller Eura och det skiljer en hel del till importens fördel.

Men jag tror på dig och lycka till med nya bilen.

F

F.d. 4879

Guest

Tiderna ändras, även i Sverige.. Varför tror du att alla handlare har velat hålla ner priserna på importbilar, inte ta hand om garantierna mm? En bil som är privarimporterad från tex Tyskland är inte ett dugg sämre än den som är företagsimporterad från samma land, det blev bara en mellanhand mindre.. Det är samma bilar, man kanske behöver komplettera med något intyg vad gäller gasolen och ventilationen i bilen, man ska inte glömma att Sverige är den största tillverkaren av husbilar i hela världen och kan ju därför allting mycket bättre! Ska man överleva idag som handlare med husbilar så måste man nog acceptera att den bilen som "Sven Svensson" tog hem själv är lika bra som handlarens bil som kommer från samma fabrik, antagligen samma säljar också. Amerikanska GM tex har WWW, World Wide Warranty. Den innebär att kan man bara visa att fordonet är köpt ett visst datum från en auktoriserad försäljare (ingen annan lär väl kunna sälja en ny bil) och har varit inne på service enligt tillverkarens normer (behöver inte vara en GM verkstad) så gäller garantierna utan något skitsnack i hela världen oberoende av om bilen har flyttat, sålts mm, den har en wincode som är registrerad, jag har sett det själv med egna ögon att garantierna fungerar även i verkligheten! Fiat bör nog idag tillverka fler fordon än US GM och borde då också kunna ta på sig samma garantier om man vill överleva och förtsätta att vara Europas största biltillverkare. Det blev ett långt och krångligt utlägg om andrahandsvärdet....

Toppen