• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ny batterityp baserad på grafen ser dagens ljus!

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2025

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.248
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025
Sv: Ny batterityp baserad på grafen ser dagens ljus!

Jämförelse med dagens batteri:
DJM12-75_1.jpg
• 12V 75Ah CT (AGM) batteri 260 x 168 x 216
• 75 AH a 12 V =900 WH Vikt 25 kg
• Batteritäthet på 900/25=36 WH/kg


Det nya ”Grafen” batteri med täthet på 1000 WH/kg:
(Räknar utan förluster)
• Kapacitet med grafen 1000 WH/kg
• Kapacitet med grafen 25 kg = 25*1000= 25 tusen WH
• Hur många timmar tar det att med sollcell på 200 W att ladda 25 tusen WH.
• Antal timmar(med so)l=25000/200=125 timmar.
• Antal dagar = 125/8(solen uppe)=16 dagar.
Det är frågan om det är någon ide med att ha dessa solceller på taket?
//Arne B
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Sv: Ny batterityp baserad på grafen ser dagens ljus!

Härligt med ny teknik.
Men inte kommer väl solcellerna att försvinna för det.
Räkne exemplet ovan bygger ju på en alldeles för stor batteribank för de flesta.
Om man utgår från förbrukningen så kommer ju solpanelen att fylla på det som förbrukats under kvällen.

Sedan kommer detta säkert att vara guld värt för vintercamping, det blir ju redigt mycket enklare att fricampa. Blir väl att satsa på diesel i stället för gasol. Då har man energi i större mängd och batteri som räcker en vecka :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.263
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: Ny batterityp baserad på grafen ser dagens ljus!

Jag kan tänka mig snabbladdningsstationer (induktionsplatta i marken) på ställplatser där vi kan snabbladda batteriet under natten. Sen kan man frikampa ett tag innan man behöver leta upp en ny laddningsstation (kanske även tömning/påfyllning/tvätt osv.). Gillar mest den låga vikten och undrar vad den kommer att kosta...
 
F

F.d. 50247

Guest
Sv: Ny batterityp baserad på grafen ser dagens ljus!

Disse bateriene er vel ikke kommet i kommersiell produksjon ennu. Så er det pris og tiljenglighet. Tenker at det går noen år før disse er på markedet til en overkommelig pris. Inntil da er det LiFePO4 som er løsningen.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Ny batterityp baserad på grafen ser dagens ljus!

Teknik är fantastisk. Jag blir dock lite orolig när man hör så här pass bra nyheter. Är det verkligen sant? Var sitter haken? Vill gärna hurra, men väntar tills jag hör priset. Vad gäller solpaneler så går utvecklingen framåt även där, och fort...
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.248
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025
Sv: Ny batterityp baserad på grafen ser dagens ljus!

Det nya ”Grafen” batteri med kapacitet på 25000 WH.

Hur många timmar kan man se på TV som förbrukar 50 W?
Anta timmar=25000/50=500 timmar.
Om man ser på 4 timmar i snitt/dag=500/4=125 dagar.
Då är frågan behöver man ladda detta batteri under färden/semester?
//Arne B
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.248
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025
Sv: Ny batterityp baserad på grafen ser dagens ljus!

Lite onödigt vetande.
Hur många kg väger ett batteri för att kunna köra 50 mil med (el)husbil?

• Bt=Batteritäthet med grafen 1 kWH/kg.
• S=sträcka 50 mil.
• Vb=viktbatteri ? kg.
• Ep=Personbil 1-2 kW/mil.
• Eh=Husbil 3 ggr personbil?=6 kWH/mil.
Beräkna:
Vb=Eh*S/Bt=6*50/1=300 kg
Det skulle behövas ett batteri på minst 300 kg.
Hur är vikten på dieselmotor +bränsle kontra batteri + elmotor/er?
Inte helt vetenskapligt uträknat.
//Arne B
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ny batterityp baserad på grafen ser dagens ljus!

Äntligen!

Det enda som hänt på batterifronten de senaste hundra åren är Litiumbatterierna. Oljeindustrin har köpt upp alla patent och uppfinningar.

Nanotekniken kommer att göra bensin- och dieselmotorerna omoderna. Ren teknik på ingående. Frågan är var man får all den elenergi ifrån som krävs för att ladda grafenbatterierna.

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ny batterityp baserad på grafen ser dagens ljus!

Vill gärna se dessa batterier i verkligheten innan jag tror på det.
En hel del nys i den artikel som ts länkade till, exempelvis detta om att kunna ladda mer än 100 kWh på några minuter; det skulle kräva direktanslutning till ett ställverk.

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ny batterityp baserad på grafen ser dagens ljus!

Ikke helt enig Jappe, det har kommet (og noen forsvunnet igjen) en rad nye batterikjemier gjennom det siste hundre år. Lenge var Nikkel et dommimerende metal i nye batterityper. Lithium er et bedre utgangspunkt, mindre risiko for forgiftninger og større lagring, der fokus ligger i utvikling nå er hvilken motpol en skal bruke. LiIon i bruke carbon dopet med mangan eller crom. Problemet er at denne blaningen sammen med øvrige kjemikalier i batteriet er brennbart.

En variant av batterier har lenge benyttet jern i stedet for carbon, tidligere fantes endel NiFe batterier - bra lagring og levetid, men gjerne tung saker som hovedsaklig ble brukt stasjonært. I dag er LiFefosfat en batteritype som er i utvikling, men ha noe lavere W/kg enn de billigere LiIon med kullelektrode. Fordelen for LiFe er at de er ikke brannfarlige. De jobbes med å få større areal på elektrodene i alle typer batterier slik at de klarer større strømstyrke både på forbruk og ladning - det er noe de tester grafen og lignende konstruerte todimensjonale materialer for i batterikonstruksjoner.

De første Lithium batterier ble laget på 1960 tallet en gang men ble lat til side grunnet mangel på beskyttende elektronikk. Cellene den gangen kunne detonere ved kortslutning.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.500
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ny batterityp baserad på grafen ser dagens ljus!

Sådana tillkännagivanden brukar väl främst vara avsedda att "pigga upp" investerare så att man förhoppningsvis får in pengar till den fortsatta utvecklingen. Oftast brukar det ta ganska många år tills det finns en färdig produkt att köpa, om allt går väl. :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ny batterityp baserad på grafen ser dagens ljus!

Ja och än så länge tycks inte marknaden ha tappat tron på bränsleceller (vätgasdrift), vilket den nog skulle göra om dessa batterier blir verklighet.

aake
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
708
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
Sv: Ny batterityp baserad på grafen ser dagens ljus!

Håller med Big Spender, Montreal och Aake, har kolla runt lite och ingenstans verkar det som nån sett eller testat en prototyp av företagets batteri.

Håller mig nog tills det finns på marknaden.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Ny batterityp baserad på grafen ser dagens ljus!

Äntligen!
Det enda som hänt på batterifronten de senaste hundra åren är Litiumbatterierna. Oljeindustrin har köpt upp alla patent och uppfinningar.

Nanotekniken kommer att göra bensin- och dieselmotorerna omoderna. Ren teknik på ingående. Frågan är var man får all den elenergi ifrån som krävs för att ladda grafenbatterierna.
Jappe

För ca 120 år sedan konkurrerade elbilen med olika förbränningskonstruktioner (typ Otto) och ångdrivna skapelser med varandra om "världsherraväldet" som drivkälla i fordon. Vid den tiden kunde en elbil köras 7-10 mil på el vilket ansågs konkurrenskraftigt. Det som fordonsrelaterat har skett fram tills nu är att förbränningsmotorerna succ har förbättrats och anpassats till ställda krav och möjligheter. Därvid har förbränningsmotorer över tid ekonomiskt och praktiskt konkurrerat ut andra alternativ.

I nuläget är t.ex bränsleverkningsgraden för en bensinmotor ca 30% medan motsvarande för en diesel ligger på drygt 40% om det inte varit för olika miljökrav så skulle verkningsgraderna ha varit ännu bättre. Inom 5-15 år med fortsatt utvecklad "andning" i motorerna inkl dieselteknik för bensinarna kan man säkert fortsätta att förbättra verkningsgraderna (= förbrukning/utsläpp) till 50-60% eller mer.

Vad man kanske inte tänker på är följdkonsekvenser av typ;
¤ hur och vem betalar uppbyggande av ny infra-/servicestruktur som skulle bli följden av elbilar?
¤ Fossilt bränsle som ersätts med nätel blir kanske inte så effektivt som vissa tror, eftersom det bla uppstår stora investeringar inkl nätöverförings- och laddningsförluster vid batteriladdning ...
¤ förutom allt annat har batteriutvecklingen hittills aldrig uppfyllt vad som utlovats under alla år (sällsynta material, dyrt, begränsad livslängd ...)
¤ vid övergång från fossila bränslen inom 15 år (= ingen fantasi beslut enligt svenska politiker), berörs gemensamma samhällsfunktioner, befintliga fordon, alla människor som arbetar fordonsrelaterat, alla som äger och använder fossilt drivna fordon ... mm.
¤ Är allmänt orolig hur vårt samhälle ska klara detta inkl transportbehov för dem som bor ocentralt och kanske inte "är gjorda av pengar"!
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Ny batterityp baserad på grafen ser dagens ljus!

Man vill ju gärna vara optimist, fast något inom en säger att "du kommer ned som en pankaka i allafall" . Alltså graderar jag mig rent mentalt. En trolig scenario, ifal mirakel batterier kommer på marknaden och priset är överkomligt för allmogen.
Regeringen lägger någon typ av skatt på tekniken. Ingen kan i dagsläget säga under vilka argument, men folket hurrar för det hela är så bra. Antigen dödar de iden fullständigt med skatter, eller så blir bara lite lönsamt så det hela rinner ut i sanden. Det finns numera en genuin fordonshatare lobby i storstäderna. Inte är de många men har en enorm inflytande då marginalrösterna blivit så viktiga/avgörande.
De är sådana grönsakstuggande fanatiker som går med yllemössor året runt. Förmodligen har hjärnan kokat bort för länge sedan då de inte begriper att precis allt blir dyrare om man lägger mer skatter på fundamenta samhällsfunktioner som tex energi och transport...
 
Toppen