• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny artikel, ”Vad är avsikten med den nya skatten?”

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Idag läser jag rubriken: Statens jätteförlust på bonus-malus: ”Blir tokigt” på sajten Dagens PS.

I september skrev jag, ”Ja, det är helt enkelt Ebberöds Bank för staten och inte heller hjälper det miljön!” i artikeln, Vad är avsikten med den nya skatten?

Men nu kan jag förstå att staten behöver våra bidrag till bonus-malus systemet, trots att det i vårt fall inte finns några bonus-husbilar i marknaden. Systemets idé är att det skall vara självfinansierat men verkligheten visar på något annat och läser vidare: — Miljöpartiets klimatpolitiske talesman Lorentz Tovatt har aviserat att ytterligare höjningar är att vänta för malusbilar. Förvånad?

Tommy
Tyvärr så förvånar inget mig längre vad det gäller det där partiet längre, vad som däremot förvånar mig är att det större samarbetspartiet tillåter detta!? Men vad gör man inte för att få sitta med "fingrarna i kakburken" antar jag :rolleyes:
 
Senast ändrad:

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Skatta sönder alla inkomsttagare bara.
Det är mycket som ska betalas via statskassan.
Ska köpa en Dodge RAM nu med 5,7L V8
2500,- i vägskatt per år.
Alvarligt talat är det våra 4% aktivister som försöker å räkna fram ett rättvist fordonsskatt system.
Har dom gott i skolan eller?
 

JanneB53

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30780
Medlemskap
2024
Är det inte enklast att lägga vägskatten/ miljöavgiften på bränslet, direkt vid pumpen. Då skulle de som kör mycket och långt med en bränsleslukande bil betala mer än en som kör mindre med en modernare och renare bil. (Vill minnas att man gjorde så för länge sedan med diesel före kilometerräknarna.)
Detta skulle innebära att även traktorer, motorcyklar, båtar, snöskotrar, gräsklippare skulle betala vägskatt/ miljöavgift men de är ju också belastande för miljön. Detta skulle ge ett ekonomiskt incitament hos alla till att skaffa sig fordon/maskiner som drar mindre bensin/diesel alternativt motorer som kan drivas med mindre miljöbelastande bränslen.
På så sätt kommer kostnaderna att minska för de som inte belastar miljön särskilt mycket medan de som verkligen belastar (bränner mycket bränsle) får betala.
Vägskatten borde byta namn till miljöskatt för att man enklare ska förstå vad det handlar om.

Det här är ett sätt att resonera, inser att det finns flera aspekter att ta hänsyn till men eftersom jag skriver detta på min telefon vill jag inte brodera ut texten allt för mycket.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Är det inte enklast att lägga vägskatten/ miljöavgiften på bränslet, direkt vid pumpen. Då skulle de som kör mycket och långt med en bränsleslukande bil betala mer än en som kör mindre med en modernare och renare bil. (Vill minnas att man gjorde så för länge sedan med diesel före kilometerräknarna.)
Detta skulle innebära att även traktorer, motorcyklar, båtar, snöskotrar, gräsklippare skulle betala vägskatt/ miljöavgift men de är ju också belastande för miljön. Detta skulle ge ett ekonomiskt incitament hos alla till att skaffa sig fordon/maskiner som drar mindre bensin/diesel alternativt motorer som kan drivas med mindre miljöbelastande bränslen.
På så sätt kommer kostnaderna att minska för de som inte belastar miljön särskilt mycket medan de som verkligen belastar (bränner mycket bränsle) får betala.
Vägskatten borde byta namn till miljöskatt för att man enklare ska förstå vad det handlar om.

Det här är ett sätt att resonera, inser att det finns flera aspekter att ta hänsyn till men eftersom jag skriver detta på min telefon vill jag inte brodera ut texten allt för mycket.
Problemet med detta upplägg är att dom som verkligen behöver bilen och kör långa sträckor får betala väldigt mycket,det går delvis att lösa genom höj avdra för bilpendling,men bor du norrlands inland och har 10 mil till mataffären blir det dyrt.
Att sedan båtar gräsklippare osv. skall betala gör ju skatten ännu sämre.
Den enkla lösning på skatteintäcktsproblemet är att vänta till tillräckligt många köpt bonusbil,då höjer man skatten rejält idag 360kr, lägg på en nolla så har man löst problemet.
 

JanneB53

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30780
Medlemskap
2024
Problemet med detta upplägg är att dom som verkligen behöver bilen och kör långa sträckor får betala väldigt mycket,det går delvis att lösa genom höj avdra för bilpendling,men bor du norrlands inland och har 10 mil till mataffären blir det dyrt.
Att sedan båtar gräsklippare osv. skall betala gör ju skatten ännu sämre.
Den enkla lösning på skatteintäcktsproblemet är att vänta till tillräckligt många köpt bonusbil,då höjer man skatten rejält idag 360kr, lägg på en nolla så har man löst problemet.
Håller med om att de som bor i glesbygd får ökade kostnader vid pumpen vilket är ett problem med resonemanget.
Sedan om utsläppen kommer från gräsklippare eller något annat är egentligen egalt - utsläpp är utsläpp. Det jag skrev är på inget sätt ett regelrätt genomtänkt förslag, det finns så många olika parametrar att ta hänsyn till, men grundtanken är att man betalar för vad man släpper ut. Dvs hur mycket miljöbelastande produkter man släpper ut.

Har själv ett par personbilar, husbil, motorcyklar, snöskotrar, snöslunga, motorsåg och trimmer som går på bensin och diesel.
Bor i Norrland. Gräsklipparen går på el.
 

Opus 52

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2024
Är det inte enklast att lägga vägskatten/ miljöavgiften på bränslet, direkt vid pumpen. Då skulle de som kör mycket och långt med en bränsleslukande bil betala mer än en som kör mindre med en modernare och renare bil. (Vill minnas att man gjorde så för länge sedan med diesel före kilometerräknarna.)
Detta skulle innebära att även traktorer, motorcyklar, båtar, snöskotrar, gräsklippare skulle betala vägskatt/ miljöavgift men de är ju också belastande för miljön. Detta skulle ge ett ekonomiskt incitament hos alla till att skaffa sig fordon/maskiner som drar mindre bensin/diesel alternativt motorer som kan drivas med mindre miljöbelastande bränslen.
På så sätt kommer kostnaderna att minska för de som inte belastar miljön särskilt mycket medan de som verkligen belastar (bränner mycket bränsle) får betala.
Vägskatten borde byta namn till miljöskatt för att man enklare ska förstå vad det handlar om.

Det här är ett sätt att resonera, inser att det finns flera aspekter att ta hänsyn till men eftersom jag skriver detta på min telefon vill jag inte brodera ut texten allt för mycket.
Man vill ha en samhällsekonomisk effektiv och hållbar transportförsörjning
Så att lägga skatten på drivmedel är nog uteslutet
Screenshot_20210204-232224_Chrome.jpg
 
Toppen