• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ny alkovbil 200hk 284000 +moms!

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag hittade denna Rimor variant när jag botaniserade på Mobile.de

Suchergebnisse: Wohnmobile bei mobile.de

!!sv0Y0!EG0~$(KGrHqUOKj8E)W9VlNPsBMfp-zQ+VQ~~_19.JPG

Länk till fabrikens hemsida.
Xgomove.it

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Ny alkovbil 200hk 284000 +moms!

Jaha då har vi i skrivande stund 603 personer (minst) som sett detta.

Någon som har en kommentar?
Eller, är det så att alla ni känner att ni köpt för dyrt???

J

Jarn

Guest

Jag har ingen kommentar till denna bilen då jag inte alls känner till den.

Kan bara säga att köpa billigt kan också vara dyrt. Då tänker jag på andrahandsvärde, tillgång till service o delar m.m.

F

F.d. 18508

Guest

billig påbyggnad? en enkelhytt med denna motor kostar på upplandsmotor 265+moms

batju

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2025

Utan tvekan mycket bil för pengarna!
Visste inte att Ford har ett chassie med 200 hk.
Undrar hur bränsle-ekonomin är med den motorn.
Hade tidigare en alkovbil med Ford-Chassie, den hade 131 hk.
Tyckte det räckte gott och väl.

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

Er blitt litt vektopptatt etter mange år med overlast, slik at min første reaksjon på denne bobilen på 7,2m og 3,5t er bare og be om problemer i mine øyne. Siden bobilen er ganske bra utrustet og har en del utstyr bl.a. stor motor har vært med å spise av lasteevnen. Slik at skal det være med endel personer og utstyr i denne bobilen styr unna er min tanke. Bobilbransjen fortsetter tydligvis og overlate problemene til eierene?

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Om man jämför påbygnaden med en billig husvagn, så får man en sådan för 160+ moms.
Kostnaden för ett bilchassi är naturligtvis mycket lägre för en fabrik, än för konsument.
Rimor är ju ingen liten kund.......

Om fabriken bygger en påbygnad enligt samma kalkyl som husvagnsfabriken, minus husvagnsshassiet (xx kr), skulle husbilsshassiet kunna "skickas med" för
ca 140-150 tusen.

Detta är nog ett rimligt pris för en husbil av enklare slag, det finns tydligen STORA vinster/marginaler att hämta i tillverkarledet i husbilsbranchen.

Se bara så många som känner sig kallade att försöka bygga husbilar.......

F

F.d. 5361

Guest

Den 3,2liter 5 cyl. med 200HK finns sedan 2007 i Tyskland, kanske inte i Sverige ?

Rimor är inte en premium märke men tillverkar husbilar sedan 30 år och är inte sämre eller bättre an prisvärd märke av Hymer eller SEA Group.
Dålig ihopbyggt är ju alla husbilar

Dessutom är det en vanlig pris för den Rimor

Finns stor utbud av husbilsdiscounter i Tyskland

Reisemobil-Zentrum PALMOWSKI GmbH - Deutschlands Nr.1 !!!

Caravaning Center Hage, Der Markendiscounter, Sawitzki, X-Dream, Rimor, Cristall, Joint, Weinsberg, Sunlight, Mobilvetta, Huari, Elnagh, Knaus

Reisemobile Uwe Gante - Wohnmobile, Wohnwagen, Gebrauchte, Export, Service - Giottiline Therry Ilusion Miller Mobilvetta Black Edition Toronto

Mvh.

Norbert

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Er blitt litt vektopptatt etter mange år med overlast, slik at min første reaksjon på denne bobilen på 7,2m og 3,5t er bare og be om problemer i mine øyne. Siden bobilen er ganske bra utrustet og har en del utstyr bl.a. stor motor har vært med å spise av lasteevnen. Slik at skal det være med endel personer og utstyr i denne bobilen styr unna er min tanke. Bobilbransjen fortsetter tydligvis og overlate problemene til eierene?
Dessutom verkar bilen ha tvillinghjul bak och bakhjulsdrift som ökar tyngden ytterligare.
//W

F

F.d. 26625

Guest

Nu förstår nog många farför husbils försäljare blir rika som troll !
Angånde inlägget citat: hur blir det med reservdelar ? Rimor är väll ändå Rimor !Och det är samma delar nästan i alla husbilar.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Map reservdelar;
Chassit servar man och skaffar delar till hos närmaste Fordhandlare.
Kyl, värme, toa, pumpar osv skaffar man delar till hos närmaste campinghandlare.
Det är ju standard grejor i alla bilar.

Det som återstår, är om man förstör själva bodelen.
Då är jag tyvär övertygad om att det inte spelar någon roll vilket märke man har,
det kommer att ta tid att få fram = tillverka reservdelen.

F

F.d. 13449

Guest

Det som jag har hört från en som har 10 st budbilar med denna bilen är att drivlinan inte håller. Under 3 år som han har haft dessa har x antal växellådor skrotats, men sen är det ju naturligtvis skillnad på en budbil som går 10 000 mil/år och en husbil som går 1500 mil/år.
Angående vikten måste det väl gå att vikta upp den om den har dubbelhjul bak?

Max&Kerstin

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2025

Det är väl dessutom så att dessa fordmotorer har såväl kamkedja som 6-växlad låda?
Vad kostar kamremsbyte per mil? Jag tycker detta ser ut som en bra affär.
Skillnaden i tysk-svensk moms (ny bil) med dagens kurs ligger på c:a 18 tkr vilket eventuellt borde gå att komma förbi med ett leasingkontrakt.

Toppen