• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nyår i Kaxholmen

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2025
Hej hopp alla glada.
En undran från en knallintresserad, skall vi ha något fyrverkerimaterial med och panga in det nya året?
MVH KEJO 20:snow-icon:

F

F.d. 58547

Guest
Sv: Nyår i Kaxholmen

Zimba är skotträdd som bara den men vi bor ju 1200 m bort,det vore ju fint så slipper vi köpa raketer:p .Susanne att: Kejo man är inte smålänning för inte.

Senast redigerad av en moderator:
H

hianders

Guest

Jag vill bara be er att tänka på rädda djur, hundar & katter!! Tänd marschaller istället :))
Det finns någonting som heter DAP som man kan sätta i väggutaget och som utsöndrar s k feromoner som bl a digivande tikar har för att lugna valparna. Vi har provat det på två skotträdda hundar och det fungerar! Finns också i sprayform för snabb men inte så långvarig effekt! Ska ni använda det så måste ni börja nu för att det ska få effekt!

För övrigt - ha ett Gott Nytt År på Kaxholmen!!!

fru hianders = Inger

:holly-1-icon: :holly-1-icon: :holly-1-icon: :holly-1-icon:

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025

Det finns någonting som heter DAP som man kan sätta i väggutaget och som utsöndrar s k feromoner som bl a digivande tikar har för att lugna valparna. Vi har provat det på två skotträdda hundar och det fungerar!

Var kan man köpa det? Har en skotträdd Berner Sennen / Jeanette

:santa-5-icon: God Jul och Gott Nytt år

F

F.d. 58547

Guest

Djursjukhuset har jag köpt det ,finns både spray o en sak att sätta i väggen.Jag köpte fel första ggr jag köpte den att sätta i väggen ville ha sprayen men det är ju bra med den i väggen den utsöndrar ju hela tiden detta ämne.Sprayen tror jag är mer akut.Jag hittade ej mina flaskor nu så jag kunde läsa om det,men elgrejen kan man ju börja med 1-2 dgr innan ex nyårsafton det är ett ämne som tiken har när de är valpar eller ngn hormon som utsöndras.Sprayen kan ju vara bra om man har en hund som även är harig att åka bil en dusch så lugnar dom sig.Detta kanske skulle ligga under husdjur i stället?

Senast redigerad av en moderator:
H

hianders

Guest

Både ja och nej Susanne, att det skall ligga under ngn Djurtråd. Det finns så många djur som lider speciellt nyår och sista april så det kan gott ligga kvar om ok for web.

Vi har köpt DAP hos veterinären, kostar lite men är absolut värt att prova. Om medlet skall ha effekt vid rätt tidpunkt ska man sätta i DAPen i väggen ca 14 dagar innan det är aktuellt. Sprayen är som sagt mer vid akut och då ska man spraya ca 15 minuter innan på en fäll, filt el dyl. Varar kanske i två timmar och är ju naturligtvis inte lika effektivt som i väggutaget.

Både två- och fyrbenta vill ju fira nyår på sitt sätt!:reindeer-icon:

fru hianders - HBK 145

H

hianders

Guest

DAP igen!

En "dosa" i väggutaget räcker ca 4 veckor och vi kommer i år att flytta med oss dosan till sovrummet under natten vilket vi inte gjorde förra året! Vi blev rekommenderade att sätta in dosan i väggen 2 veckor innan "skottillfället", kanske kan räcka med kortare tid men det vet en veterinär.
En dosa kostar lite drygt trehundra kr och sedan köper man en refill.

Sprayen har vi använt på ex draperi el fäll vid något tillfälle. Är ngt billigare men inte lika långvarigt effektivt.

Hundarna blir inte drogade på något sätt, bara lite lugnare av det syntetiska hormonet.

God Jul:santa-3-icon: och Gott Nytt År:holly-1-icon:

alla HBK hundar & katter samt matte & husse

fru hianders = Inger

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2026

Så till dig Kejo,

De som vill ta med sig fyrverkerier får göra det,
Det är också många i övriga Kaxholmen som erbjuder fyrverkerier. Som vi kan titta på :wideeyed: :snow-icon:

Toppen