• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu ställs husbilsägarna mot hundägarna

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
DFA38412-B68E-4360-B57B-A45F279A4BF2.jpeg

Senaste nytt från Östersunds redan mycket omdiskuterade planerade ställplats.

Den här gången är det en hundägare som har synpunkter på kommunens satsningar på oss och skriver bl.a. ”Östersunds kommun har beslutat ordna och bekosta ställplatser på Storsjö strand till välbärgade husbilsägare”.

Vidare så får vi veta, ”Det är personer som bor i länet, arbetar och betalar skatt och andra avgifter här och gör sina inköp med mera, till skillnad från lyxturisterna som packat husbilarna fulla med konserver, öl, cyklar, kanoter och allehanda ting för att spendera minsta möjliga på orten”.

För att sedan avrunda med ett förslag,
Titta på Maxi som byggt för sin personal och sina kunders fyrbenta vänner! Nu kan kommunen visa att de tänker på de arbetande/skatteslavarna och deras fyrbenta vänner också.

En icke f d politiker, som trots det hoppas få sin röst hörd i denna för så många viktiga fråga”


Vet inte riktigt hur vi som både har hund och husbil skall förhålla oss i den här nya frågeställningen och konfronterande strategin?
:msn_embarrassed: :)

Tommy
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Visa bilaga 211133

Senaste nytt från Östersunds redan mycket omdiskuterade planerade ställplats.

Den här gången är det en hundägare som har synpunkter på kommunens satsningar på oss och skriver bl.a. ”Östersunds kommun har beslutat ordna och bekosta ställplatser på Storsjö strand till välbärgade husbilsägare”.

Vidare så får vi veta, ”Det är personer som bor i länet, arbetar och betalar skatt och andra avgifter här och gör sina inköp med mera, till skillnad från lyxturisterna som packat husbilarna fulla med konserver, öl, cyklar, kanoter och allehanda ting för att spendera minsta möjliga på orten”.

För att sedan avrunda med ett förslag,
Titta på Maxi som byggt för sin personal och sina kunders fyrbenta vänner! Nu kan kommunen visa att de tänker på de arbetande/skatteslavarna och deras fyrbenta vänner också.

En icke f d politiker, som trots det hoppas få sin röst hörd i denna för så många viktiga fråga”


Vet inte riktigt hur vi som både har hund och husbil skall förhålla oss i den här nya frågeställningen och konfronterande strategin?

Tommy
Enkelt Tommy... Ha respekt för skribenten och släpp taget.....
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Ja Tommy, än är inte den sista idioten född...
Detta påminner mig mycket om när vi var 6 glada gossar med fruar som hämtade ut 6 fabriksnya Porsche 911 RS på Porsche Center i Stockholm och direkt efter leveransen ställde vi upp bilarna för ett gruppfoto utanför anläggningen.
Precis vid det ögonblick när fotot togs, så dyker det upp en medelålders man - dock utan hund - och ropade ”jävla skattesmitare” - till saken hör att samtliga av oss var löntagare...
Konklusion - avundsjukan är en grym sjukdom...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja Tommy, än är inte den sista idioten född...
Detta påminner mig mycket om när vi var 6 glada gossar med fruar som hämtade ut 6 fabriksnya Porsche 911 RS på Porsche Center i Stockholm och direkt efter leveransen ställde vi upp bilarna för ett gruppfoto utanför anläggningen.
Precis vid det ögonblick när fotot togs, så dyker det upp en medelålders man - dock utan hund - och ropade ”jävla skattesmitare” - till saken hör att samtliga av oss var löntagare...
Konklusion - avundsjukan är en grym sjukdom...
Efter att jag har övervintrat på en ställplats i 7 månader denna vinter, tycker jag mig ha fått en ganska tydlig bild av hur många med hb gör....
Det jag kan summera är..... Väldigt ofta gör hb folket sin egen mat i hb....
På ställplatsen finns två stora sopkärl för brännbart sen en för vit glas en för färgad glas och en för metall.... Då jag gillar felix smögåsgurka på mackan så måste jag lägga glaset och locket i sina respektive kärl... Och det som då har slagit mig... Varför blir glas kärlet så snabbt fulla... Även metall kärlet blir snabbt full....
För när jag öppnar locken för att slänga ner gurk glaset så ser jag enormt många sprit och några vin flaskor.... Metall kärlet är fullt med ölburkar... Och enligt en vän så går det inte att panta dessa då de är köpta i utlandet....
Så med handen på hjärtat hur många här går egentligen ut och spenderar sina pengar i närområdet vid ställplatserna så som många kommuner hade hoppats på..?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Det gør vi!
Selvfølgelig laver vi mad i husbilen, men vi spiser også ofte ude. Men vi kan jo ikke spise ude hver dag. Så vi handler lokalt til det vi skal bruge til madlavningen.
Og så køber vi andre ting, drikker en kop kaffe eller et glas vin på en cafe.
Og ja, vi lægger også flasker i beholderen på stellpladsen.
Selv om man står på den samme plads længe, så skal man være varsom med at vurdere hvordan andre spenderer sine penge.
 
F

f.d. 53452

Guest
Att ställa olika grupper mot varandra är en av de äldsta härskartekniker som finns. Tyvärr vidareutvecklas den i dagens politiska debatt så att den "accepteras" som ett riktmärke för mellanmänskliga relationer. Vi behöver mer av förståelse och tolerans så att det inte enbart är husbilen som gör livet uthärdligt.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Det gør vi!
Selvfølgelig laver vi mad i husbilen, men vi spiser også ofte ude. Men vi kan jo ikke spise ude hver dag. Så vi handler lokalt til det vi skal bruge til madlavningen.
Og så køber vi andre ting, drikker en kop kaffe eller et glas vin på en cafe.
Og ja, vi lægger også flasker i beholderen på stellpladsen.
Selv om man står på den samme plads længe, så skal man være varsom med at vurdere hvordan andre spenderer sine
Efter att jag har övervintrat på en ställplats i 7 månader denna vinter, tycker jag mig ha fått en ganska tydlig bild av hur många med hb gör....
Det jag kan summera är..... Väldigt ofta gör hb folket sin egen mat i hb....
På ställplatsen finns två stora sopkärl för brännbart sen en för vit glas en för färgad glas och en för metall.... Då jag gillar felix smögåsgurka på mackan så måste jag lägga glaset och locket i sina respektive kärl... Och det som då har slagit mig... Varför blir glas kärlet så snabbt fulla... Även metall kärlet blir snabbt full....
För när jag öppnar locken för att slänga ner gurk glaset så ser jag enormt många sprit och några vin flaskor.... Metall kärlet är fullt med ölburkar... Och enligt en vän så går det inte att panta dessa då de är köpta i utlandet....
Så med handen på hjärtat hur många här går egentligen ut och spenderar sina pengar i närområdet vid ställplatserna så som många kommuner hade hoppats på..?

Då har du nog en helt annan bild mot vad många av oss har och som åtskilliga kommuner i Sverige nu (äntligen) fått upp ögonen för - husbilsresenärer agerar väldigt ofta som ”Kaehne4363” redogör för här intill. Handlar ofta livsmedel på orten där dom befinner sig och besöker lokala restauranger och barer - det är vår bestämda uppfattning och på det vis vi själva agerar !
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.720
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Efter att jag har övervintrat på en ställplats i 7 månader denna vinter, tycker jag mig ha fått en ganska tydlig bild av hur många med hb gör....
Det jag kan summera är..... Väldigt ofta gör hb folket sin egen mat i hb....
På ställplatsen finns två stora sopkärl för brännbart sen en för vit glas en för färgad glas och en för metall.... Då jag gillar felix smögåsgurka på mackan så måste jag lägga glaset och locket i sina respektive kärl... Och det som då har slagit mig... Varför blir glas kärlet så snabbt fulla... Även metall kärlet blir snabbt full....
För när jag öppnar locken för att slänga ner gurk glaset så ser jag enormt många sprit och några vin flaskor.... Metall kärlet är fullt med ölburkar... Och enligt en vän så går det inte att panta dessa då de är köpta i utlandet....
Så med handen på hjärtat hur många här går egentligen ut och spenderar sina pengar i närområdet vid ställplatserna så som många kommuner hade hoppats på..?
Det går och ska pantas det är aluminium ,men man får inte någon pant på burkarna
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Tack även till Tommy som startade ytterligare en roande tråd! Och vi som efter båtlivet, köpte husbil enbart för att hunden allt oftare blev sjösjuk och vägrade följa med! Så det kan bli!:rolleyes:
:bye:Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Peter! Hade du 7 månaders matförråd med dig i husbilen innan du kom till Halmstad? :rolleyes: Köpt i Grekland?:confused:
:bye:Julian
Haha.... Nä inte sju månader.... Men för många månader plus 30kg hundmat :eek:.... Än i dag har jag kvar tex 6kg grekisk ris... 5 burkar copped pork... 2 burkar calamari i tomat.... Några packet spagetti.... Mm
Men det mesta har nu hamnat i min och hundarnas mage :swoon::twitcy:

Sen hade jag 6 packet med smärtstillande och två med antibiotika (samma som jag gav dig när du var dålig)
Jag vet inte om det var bra att samla på mig så mycket.... För när den riktiga allvarlig global kris kommer, är det nog bättre att få avsluta livet tidigare än att sitta på en massa mat, när omgivningen runt dig svälter...
För jag hade ju inte magrat i samma takt som folk i övrig ... Och så hade de snabbt vänt sina blickar mot min stora buk. :twitcy:Och om man inte har haft problem innan så lär man nog få det då...:eek:

IMG_20210602_161901.jpg

IMG_20210602_161843.jpg




Undrar om vi inte nu har hamnat långt utanför ämnet :rolleyes:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Undrar om vi inte nu har hamnat långt utanför ämnet :rolleyes:
Nej då! Vi kan konstatera att Lidl i Halmstad inte blir rikare på dig! Du bidrar inte med mycket till företagsamheten i Halmstad ö.h.t. och inte betalar du kommunalskatt i Halmstad heller! Men du är ju hundägare i.a.f. Tyvärr betalar hundar heller ingen skatt längre! Hur skall det gå för Sverige? Du blir nog bortkörd snart från den fina, helt lagliga, gratisplatsen! :p:D
:bye:Julian
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Intressant insändare.
Visste inte att vi var välbärgade husbilsägare som lyxturistar på skatteslavars bekostnad...
Var det några som jobbade ihop till vår husbil så var det jag och frugan. Pengarna till köpet var dessutom skattade.

Verkar å andra sidan inte gå någon nöd på den som skrev insändaren heller om detta nu är en så otroligt viktig fråga för personen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Får du en kvinna i bilen Peter, så öppnas en hel värld av butiker som du idag kanske inte har så stort behov av.
Så det är inte något problem att hjälpa till med omsättningen hos en del handlare.

En glad kvinna är aldrig fel.

Krister.
Jag har provat ett par ggr..... Men nuförtiden är det billigare med 2 hundar :rolleyes: :spinny: ;)
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Visa bilaga 211133

Senaste nytt från Östersunds redan mycket omdiskuterade planerade ställplats.

Den här gången är det en hundägare som har synpunkter på kommunens satsningar på oss och skriver bl.a. ”Östersunds kommun har beslutat ordna och bekosta ställplatser på Storsjö strand till välbärgade husbilsägare”.

Vidare så får vi veta, ”Det är personer som bor i länet, arbetar och betalar skatt och andra avgifter här och gör sina inköp med mera, till skillnad från lyxturisterna som packat husbilarna fulla med konserver, öl, cyklar, kanoter och allehanda ting för att spendera minsta möjliga på orten”.

För att sedan avrunda med ett förslag,
Titta på Maxi som byggt för sin personal och sina kunders fyrbenta vänner! Nu kan kommunen visa att de tänker på de arbetande/skatteslavarna och deras fyrbenta vänner också.

En icke f d politiker, som trots det hoppas få sin röst hörd i denna för så många viktiga fråga”


Vet inte riktigt hur vi som både har hund och husbil skall förhålla oss i den här nya frågeställningen och konfronterande strategin?
:msn_embarrassed: :)

Tommy

Bara underskriften från denna tomte säger väl det mesta...

Underskriften från insändaren
En icke f d politiker...

"En icke f d politiker"....Han är alltså fortfarande politiker?!?

Jag kan inte förstå var det kommer ifrån att vi husbilägare är rika och lyxkonsumerar hit och dit. Jag är så trött på dessa fördomar!
Självklart finns de dem som är rika även i denna grupp av människor, men jag tror inte att det är fler än riksgenomsnittet.
Det är väl snarare så att vi väljer att lägga våra sparslantar på denna hobby. De som inte gör det kanske reser halvårsvis, äger stora dyra hus, etc.

En annan sak...Att vara hundägare är inte heller billigt. Inköp av en hund kan ju nästan motsvara inköp av en gammal husbil ;)

Jag tror att det vid de flesta tillfällena är ren och skär avundsjuka.

Nanne Grönvall uttrycker detta på ett bra sätt ;)

//Jocke
 
Toppen