RolfStig
FD HBK Medlem
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: 524 SL
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Elektronik
Hej!
Jag vill gärna berätta om hur det kan vara med alla nya elektroniska prylar i våra husbilar.
Sedan vår nya Hymer levererades i maj 2007 har vår elmanöverpanel till elblocket, DT201, som är databaserad, med ojämna mellanrum gjort 'reset' av sig själv. Det har medfört att man åter måste programmera in tid och datum och, vad värre är, man har förlorat informationen om bodelsbatteriernas laddningsstatus. Den senare infon har återställts först sedan batterierna återuppladdats helt. Ibland kunde det ske flera dagar efter varandra, ibland med en par veckors uppehåll och till min förvåning verkade felet fixa sig vintertid.
Jag klagade naturligtvis hos återförsäljaren som testade mer eller mindre all utrustning utan att hitta något fel. Vid andra besöket bytte man ut datapenelen och elblocket, dock utan någon förändring. Vid tredje besöket talade dom om att dom inte ville se mig i detta ärende förrän jag själv kunde ange något samband med att detta hände. Det skall sägas att trots att både jag och återförsäljaren försökte testa att slå på/reglera all elektronisk utrustning så kunde vi aldrig framkalla felet avsktligt.
Mycket frustrerande, så här har det hållit på i 2 år! med tiden har jag kunnat fastlägga vissa samband. Felet inträffar då:
Nu är ju inte 12,5 volt en låg spänning så det borde ju inte i sig föranleda felet. Men det medförde att vi nu på senvåren kunde göra en mycket metodisk felsökning.
Vi åkte till en plats där vi kunde stå flera dagar och började med att dra ned spänningen till 12,5 volt. Sedan samarbetade jag med min fru så att när nägon använde något elektroniskt sa vi det högt varvid den andre tittade på panelen. "Nu öppnar jag kylskåpet", "nu öppnar jag kranen i köket", "nu slår jag på TV'n" o.s.v.
Efter 2 dagar börjar vi misströsta. Jag står i duschen och min fru sätter på ugnen för att värma morgonbullar. Ingen kollar panelen men när jag kommer ut från duschen tittar jag på den och ser att den är död!
Kranen till duschen och belysningen var kollad många gånger tidigare men ugnen! (Dometic inbyggnadsugn/grill) Jag återställer displayen, går bort och tänder ugnen och displayen dör direkt!
Plötsligt bllir ju sambanden begripliga. Hur många gånger hade vi använt ugnen när batterispänningen var under 12,5 volt? Ja, kanske lika många gånger som displayen har resettat. I vart fall sker det naturligvis aldrig på verkstad.
Jag försöker tända ugnen ytterligare en gång. Hör nu att gnisttändaren inte tänder jämnt utan en del pulser 'överhoppas'. Tänker att kanske inte högspänningen till gnisttändaren räcker till när batterispänningen blir lägre och att det medför någon störning som står ut datapanelen. Tar fram en skruvmejsel och justerar elektroderna i tändaren. Det medför att tändaren arbetar jämnt. Ny återställning av displayen och äntligen har spöket lämnat husbilen, vi kan tända ugnen utan reset. Har nu använt bilen en månad utan en enda reset.
Jag vet fortfarande inte vad som hände med de uteblivna gnistorna men förmodligen har de hoppat in i någon ledning som har förbindelse med datapanelen.
Varför denna långa berättelse? Jo, det kan ju finnas ytteligare någon som sliter sitt hår med detta problem men framförallt har jag nu skrivit av mig 2 års frustation.
Ha det gott du som orkat läsa ända hit!
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: 524 SL
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Elektronik
Hej!
Jag vill gärna berätta om hur det kan vara med alla nya elektroniska prylar i våra husbilar.
Sedan vår nya Hymer levererades i maj 2007 har vår elmanöverpanel till elblocket, DT201, som är databaserad, med ojämna mellanrum gjort 'reset' av sig själv. Det har medfört att man åter måste programmera in tid och datum och, vad värre är, man har förlorat informationen om bodelsbatteriernas laddningsstatus. Den senare infon har återställts först sedan batterierna återuppladdats helt. Ibland kunde det ske flera dagar efter varandra, ibland med en par veckors uppehåll och till min förvåning verkade felet fixa sig vintertid.
Jag klagade naturligtvis hos återförsäljaren som testade mer eller mindre all utrustning utan att hitta något fel. Vid andra besöket bytte man ut datapenelen och elblocket, dock utan någon förändring. Vid tredje besöket talade dom om att dom inte ville se mig i detta ärende förrän jag själv kunde ange något samband med att detta hände. Det skall sägas att trots att både jag och återförsäljaren försökte testa att slå på/reglera all elektronisk utrustning så kunde vi aldrig framkalla felet avsktligt.
Mycket frustrerande, så här har det hållit på i 2 år! med tiden har jag kunnat fastlägga vissa samband. Felet inträffar då:
- ej, eller mycket sällan vintertid
- aldrig när bilen inte användes
- aldrig när vi är inkopplade på 230 volt
- aldrig på långresor om vi inte gjorde uppehåll på flera dygn (utan inkoppling)
- endast då vi 'bodde' i husbilen och utnyttjade all utrustning
Nu är ju inte 12,5 volt en låg spänning så det borde ju inte i sig föranleda felet. Men det medförde att vi nu på senvåren kunde göra en mycket metodisk felsökning.
Vi åkte till en plats där vi kunde stå flera dagar och började med att dra ned spänningen till 12,5 volt. Sedan samarbetade jag med min fru så att när nägon använde något elektroniskt sa vi det högt varvid den andre tittade på panelen. "Nu öppnar jag kylskåpet", "nu öppnar jag kranen i köket", "nu slår jag på TV'n" o.s.v.
Efter 2 dagar börjar vi misströsta. Jag står i duschen och min fru sätter på ugnen för att värma morgonbullar. Ingen kollar panelen men när jag kommer ut från duschen tittar jag på den och ser att den är död!
Kranen till duschen och belysningen var kollad många gånger tidigare men ugnen! (Dometic inbyggnadsugn/grill) Jag återställer displayen, går bort och tänder ugnen och displayen dör direkt!
Plötsligt bllir ju sambanden begripliga. Hur många gånger hade vi använt ugnen när batterispänningen var under 12,5 volt? Ja, kanske lika många gånger som displayen har resettat. I vart fall sker det naturligvis aldrig på verkstad.
Jag försöker tända ugnen ytterligare en gång. Hör nu att gnisttändaren inte tänder jämnt utan en del pulser 'överhoppas'. Tänker att kanske inte högspänningen till gnisttändaren räcker till när batterispänningen blir lägre och att det medför någon störning som står ut datapanelen. Tar fram en skruvmejsel och justerar elektroderna i tändaren. Det medför att tändaren arbetar jämnt. Ny återställning av displayen och äntligen har spöket lämnat husbilen, vi kan tända ugnen utan reset. Har nu använt bilen en månad utan en enda reset.
Jag vet fortfarande inte vad som hände med de uteblivna gnistorna men förmodligen har de hoppat in i någon ledning som har förbindelse med datapanelen.
Varför denna långa berättelse? Jo, det kan ju finnas ytteligare någon som sliter sitt hår med detta problem men framförallt har jag nu skrivit av mig 2 års frustation.
Ha det gott du som orkat läsa ända hit!