• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nu lämnar vi det analoga livet....

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
och digitaliserar.
Har lämnat Super8 och Dubbel8-filmer till Hasse Schmid www.studioh.se för överföring till en hårddisk för senare redigering.
Har köpt denna Plexgear Soundsaver RIAA > Digitalisera LP-skivor | Kjell.com för att överföra EP/LP-skivor till mp3-filer för att senare bränna ner dem på CD.
Enheten kopplas mellan en analog grammofon och USB-kontakten i datorn.
Fri programvara finns att ladda ner liksom även en plug-in för att kunna skapa mp3-filer.

Det finns att göra i väntan på att säsongen skall börja.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025
Sv: Nu lämnar vi det analoga livet....

I min stationära dator kopplar jag in skivspelaren direkt till ljudkortets ingångar. Fri programvara finns att hämta på nätet som du skriver. Så för många tror jag inte man behöver köpa något alls för att göra MP3 filer eller waw

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Det finns skivspelare med USB-utgång och de kopplas utan mellankoppling till datorn.
De tre analoga skivspelare jag har testat med har RCA-kontakter och jag kopplade med en kabel som i andra ändan hade en phono-kontakt som passade i datorns mikrofoningång.
Problemet var att signalen var så svag så jag hade inget val, problemet löstes med mellanboxen.
Men det är rätt, prova först med att koppla direkt, fungerar det inte så finns det lösning på problemet.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

GB köpte en sådan här på Kjell & Co men vi har inte provat den än.

Plexgear2.JPG

Någon som har testat denna apparat?

Jappe

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

GB köpte en sådan här på Kjell & Co men vi har inte provat den än.

Någon som har testat denna apparat?

Jappe

Nej men en liknande. Fungerar både analogt och digitalt. Program laddas ner via cd för bränning eller spara på hårddisk.
Har lagt alla gamla skivor på surfplattan via usb... skönt att ha när man vill rensa bort det vanliga svalet.

Bosse

Bilagor

• numark.jpg
    numark.jpg
    47,3 KB · Visningar: 0
F

F.d. 4220

Guest

Jag köpte en Lenco skivspelare med USB och håller på att föra över de skivor jag vill behålla till datorn. Jag sparar dem som lossless flac istället för mp3 och kommer inte att lägga över dem på CD alls.

Innan det använde jag min gamla JVC-skivspelare och en lös RIAA-förstärkare, vilket också fungerade bra. Men sedan föll skivspelaren från 70-talet för ålderstrecket (gummibussningar mm hade torkat ut) så det blev till att byta.

Det finns många program man kan använda för att spela in, Exact Audio Copy (EAC) eller Audacity exempelvis. Jag använder Audacity då jag tycker att det är enkelt att jobba med och ger ett bra resultat.

//Stefan

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Jag använder också Audacity men med mp3-plugin.
Beskriv vad fördelen är med den filtyp som du valt.

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Jag har köpt en grej till hos Kjell & Co Plexgear Moviesaver 210 > Digitalisera VHS-band | Kjell.com
Jag har modellen innan denna men funktionen är densamma dvs att överföra inspelningar på VHS-band till digitalt format för att sedan bränna ner dem på DVD.
Måste göras innan videospelaren lägger av.

Innan bränning på DVD redigerar jag filmen, klipper bort, flyttar om etc.

Bilagor

• VHS-Grabber.JPG
    VHS-Grabber.JPG
    124,4 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest

Hej
Har en sådan redan och har mer 100 VHS filmar på extern harddisk och 60 i HB laptoppen.
Men förbered dig det tar mycket tid att överföra. :oops:

Med en stor monitor, internet och TV mottager + ljud-filer da har jag ett multimedia anlägg.

Du blir nöjd när du kör och har liten nostalgisk musik och få en liten hemlängtan, eller när du stannar på kvällen - some where.
:)

PS. http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/515441

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4220

Guest

Jag använder också Audacity men med mp3-plugin.
Beskriv vad fördelen är med den filtyp som du valt.

Två anledningar, dels att flac är ett öppet format.
Men den stora fördelen är att den är "lossless" dvs den har hela frekvensområdet som en LP skiva ger. Mp3 (och även CD) tar bort delar av registret för att det skall få plats.

Nu är jag ingen audiofil egentligen, utan hade säkert klarat mig med mp3 i 256 eller 320 kbit. Men eftersom det är mina favoritskivor så vill jag ha dem med så bra kvalité som möjligt och att filstorleken blir större är inget problem (lagringskapacitet är ju billigt idag).

Arbetet underlättades iom att jag hittade alternativet "Exportera till flera ljudfiler" och att det räckte att skapa etiketter med ctrl+b för att i ett svep få alla filerna i rätt mapp. Innan sparade jag var låt för sig, vilket tog mer tid...

//Stefan

Toppen