• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nu har vi vägt husbilen..

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Vi svängde in på vågstationen vid Norrköping idag, vi har upplevt en obehagskänsla av att inte veta hur mycket vi väger efter man läst om lastvikt/övervikt på forumet..

Vår bil ska få lasta 700kg men det är förmodligen innan markis, tom vattentank, lite diesel osv..

Husbilen vägde 3250kg av totalt 3500kg
Vi vägde som jag tror rätt för att mäta axeltrycken och det var 1600kg både fram å bak, det saknas 50kg vid axeltrycksmätningen..:rolleyes:

Vi hade full vattentank, fullt kylskåp och ett antal liter vätska under sittgruppen.
Gråvattentanken var tom, full dieseltank, toalettkasetten halvfull.. Alla utemöbler låg i husbilen, grill, fiskesaker och övriga krusiduller likaså..
Vi ville väga bilen fullsmackad som inför semestertrippen..

Vi känner att vi har god marginal för att inte få överlast, så idag är vi extra glada:)
l

Redigerar: Vår bil ska få lasta 770kg enl fordonsuppgifterna!!

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nu har vi vägt husbilen..

Dette viser at det finnes biler som klarer seg med 3500 kg totalvekt.

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Ja det är skönt att veta hur mycket man väger efter allt skrivande om lastvikter. Vi vägde vår bil på hemresan från Moseldalen, ordentligt lastad med varor från bordershopen plus vatten i tankarna, cyklar i stället, mat i kylskåpet (tyska korvar) trekvarts bränsletank och två i bilen. Har svårt att tänka mig att vi någon gång kommer att lasta mer. Vågen visade 3450 kg. Jag hade innan bedömt lastmöjligheterna och lastat med det jag trodde skulle gå för att klara maxvikten. Från början är lastvikten 670 kg men sen har det ju tillkommit markis, cykelställ och lite annat som tär på den verkliga lastvikten. Det visar i alla fall att man klarar sig på en 3,5 tonnare utan att köra olagligt. Det var ett av våra krav när vi bytte i våras att vi skulle ha max totalvikt 3500 kg och nu känns det skönt att vi gjorde rätt val. Visserligen är den bara 6,80 m lång men det passar oss perfekt med den smidigheten.

SoT

FD HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023

Hej!
Grattis till er vikt! Måste kännas väldigt bra.
Med den lasten hade vi inte passerat igenom en kontroll, kan jag säga.
Det visar i alla fall att det finns några bilar som klarar sig med 3.500 kg totalvikt. Undrar hur många det är och undrar hur det kan vara så stor skillnad!

Om vi inte hade vägt upp vår bil till totalvikt 3.650 hade vi två inte kunnat åka en meter utan att vara överlastade.
Bilen har solcell med ett extrabatteri och såklart markis. I övrigt inget extra. Om vi väger oss med nästan tom vattentank, tom gråvattentank, knappt halv bränsletank och oss två (normalstora) i framsätena, väger vi ändå strax över det vi får väga (3.650).
En passagerare till i bilen innebär att vi måste köra med decimerad dieseltank, vilket ju är det enda vi kan reglera.
Vår bil är längre än er och det spelar så klart roll. Den får lasta 580 kilo.
MCLouis 4-74 2013. 7,40 lång. I övrigt en helt fantastisk bil!!
Ska kolla möjligheterna att väga upp den ytterligare.

vh

SoT

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Forskjellen i vekt kan ha mange årsaker, men start med materialvalget.
Om en bruker poppelplywood i stedet for bjørk eller andre mer normale tresorter i møblene sparer en mye. Veggene i påbygget er en hel videnskap - de gamle lette påbygg med lette treregler letteste type frigolitt og tynn ruglete aluplate sparer masse vekt i forhold til en sandwich med tyngre isolasjon og slett aluplåt (den er flere ganger tykkere enn den ruglete) eller gfk på begge sider.

Selv med dagens bedre tekniske konstruksjoner finnes det rom for å spare vekt, lettere hardskum kjerne og tynnere plåt utvendig - muligens poppelply innvendig innlagte forsterkninger i hardskummet der det skal monteres saker. En kan fort spare noen hundre kilo og kundene vil ikke oppdage hva som er gjort før ved en skade. I møblene kan en spare enda noe vekt ved bruk av hardskum kjerne og plastfilm overflate - fortsatt behøver ingen å se hva som er endret.

Om en sammenligner med en av dagens tunge konstruksjoner og bil rundt 8 meter så burde det være mulig å spare inn over ett tonn ved å maksimere bruken av lettvekts løsninger. Bilen ville ikke bli billigere, og muligens mindre holdbar.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Redigerar: Vår bil ska få lasta 770kg enl fordonsuppgifterna!

Jag tycker ändå det är märkligt, vad är det i bilen förutom cykelställ och markis, bränsleinnehållet och vattennivån i tankarna som gör att alla kilon försvinner?

Vi har alltså lastat ca 500kg det är omöjligt..

Och oss själva:rolleyes:

I

Ice-Man

Guest

Vägde oss idag på vågstationen vid Hurva (E22), vägde både fram och bakaxlarna separat och även hela fordonet. Vi fick samma totalvikt. 4,56 t fram och 13,76 t bak = 18,32 t totalt.
Vi hade nästan fulltankat med vatten och lite mindre än halv tank diesel så det saknades väl ca 300 kg.
Blev lite besviken, med den sänkta totalvikten (20.840 kg) får vi ju bara lasta omkring 250 flak öl :)

2013-08-18%2016.35.08.jpg

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Hur många liter diesel per mil drar den?

Det kanske är billigare att köra ner en personbil å släp om du ska ha öl;)

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Jag fick våran HB vägd i vintras i Mora av en kompis.
Det visade sig att jag hade 40 övervikt.
Elektronisk våg med utskrivet kvitto.
/Vidhem

I

Ice-Man

Guest

Hur många liter diesel per mil drar den?

Det kanske är billigare att köra ner en personbil å släp om du ska ha öl;)

Det får bli ett rejält släp. 250 flak öl räknar jag i runda slängar väger 2,5 t. :)
Jag dricker nog MINST 2 flak öl om året, så det kommer ju att räcka ett tag :)

Hur mycket diesel per mil? Tja, det är mest frågan om hur mycket njutning man får per mil. 18,2 l V10, helluft etc ger en angenäm upplevelse. 3,3 l/mil.

Men nu har vi lämnat ämnet, det jag med mitt inlägg ville påpeka var att delvikterna av axlarna stämde med den totala vikten.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Jag hade räknat med ett annat svar!! 1L/mil och resten går på nöjeskontot;)

Vi kommer att väga om vår bil för att verkligen säkerställa vikten!

Att man får ett kvitto på vikten, menas det då att den väger exaktare eller bara att man fått en minneslapp? Elektronisk våg, finns det någon annan och vad har dom för våg i Norrköping?

Jag gjorde såhär när jag vägde axeltrycket, körde upp halva bilen åt gången, är det så man ska göra eller är det på en speciell våg?

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Jag fick våran HB vägd i vintras i Mora av en kompis.
Det visade sig att jag hade 40 övervikt.
Elektronisk våg med utskrivet kvitto.
/Vidhem
Måste vara all snö och is på utsidan som aldrig smält tack vare den goda isoleringen:)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Tack, jag är också nyfiken på vilken bil Bettan och Bertil har, det är intressant att veta vilka bilar som klarar en vettig lastvikt inom 3,5 ton. :)

Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest

Tack, jag är också nyfiken på bilken bil Betten och Bertil har, det är intressant att veta vilka bilar som klarar en vettig lastvikt inom 3,5 ton. :)

HEJ mr ALFA MONTREAL;)

Vi har en Eriba 697
Den är en halvintregerad på 743cm totallängd(Qween bed)
Totalvikt 3850kg

MEN, när vi kom hem förra året från Tyskland så vägde vi bilen direkt på Bilprovningens våg0 = 3520kg:p:

Det som var med förutom frugan och mig ca 150 tillsammans var hund och katt ca 45 kg tillsammans
+ en i övrigt fullutrustad husbil och så klart det vanliga dryckesjoxet . (normal ranson hem kan jag tro:rolleyes:)

Det som inte var normalt var att vattentanken var nästan tom och ca 20 liter diesel endast i tanken.

Vi utresan vägde vi ungefär det samma som vid hemkomst .

Detta gör att vi iblans funderar på att väga ner den:confused:, fast knappt värt besväret egentligen (kanske om lappen ryker nån gång:rolleyes:)

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Tack, jag är också nyfiken på vilken bil Bettan och Bertil har, det är intressant att veta vilka bilar som klarar en vettig lastvikt inom 3,5 ton. :)

Hej Montreal,

Vi har en Burstner Nexxo T660. Den har från fabrik en Tjänstevikt på 2830 kg. Sen har ju en del extra lull- lull kommit till. Räknade på det till max 100 kg. Vi har alltså en lastvikt på ca 600 kg. Som jag nämnt tidigare så räcker den lastvikten för vår del, hade den rejält lastad när vi kom hem från Tyskland och ändå med lite marginal till 3500. Ska väl tilläggas att vi inte har behov av alla tillbehör som finns att tillgå. Ibland känner man sig lite omodern när man ser vad som kan finnas med i bilen. Men som sagt tycke, smak och behov är ju olika(som tur är).

Anders B,
Om du skall väga "ner" bilen beror på hur du använder den. Själv har jag valt min bil pga av att det blir enklare i Tyskland, Österrike, Slovenien ock Kroatien. Vi är mycket i Österrike och att då leta Gobox-fria vägar är inget alternativ för oss. Dessutom kan barnen använda den med sina körkort. Alltså ett medvetet val från vår sida. Det är dom fördelarna som vi prioriterar, sen vore det ju naturligtvis skönt med obegränsad lastvikt men det har vi prioriterat ner.
Ha de gött, än är sommaren inte slut.
Bertil

JanB

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2025

Det får bli ett rejält släp. 250 flak öl räknar jag i runda slängar väger 2,5 t. :)
Jag dricker nog MINST 2 flak öl om året, så det kommer ju att räcka ett tag :)

Hur mycket diesel per mil? Tja, det är mest frågan om hur mycket njutning man får per mil. 18,2 l V10, helluft etc ger en angenäm upplevelse. 3,3 l/mil.

Men nu har vi lämnat ämnet, det jag med mitt inlägg ville påpeka var att delvikterna av axlarna stämde med den totala vikten.
2,2 l i Scanian framstår som snålt:D

Toppen