• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nu har salthelvetet börjat

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
På väg hem från jobbet igår kväll norr om Göteborg mötte jag vinterns första saltbil.
Nu startar verkligen mörkertiden. Nu efter ca 10 mils körning har personbilen vita sidor.
Tur att pärlan står hemma på tomten i vinter-ide. Undrar om husbilar överlever sydsveriges salterror någon längre tid.:mad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Nu har salthelvetet börjat

Hade en 2011:a inne för några veckor sedan som montören reagerade över hur rostig den var under ....
Användes som övernattningsbil (byggen) året runt.

Peter :)

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

Jag gillar vintern på alla sätt om det inte hade varit för allt saltande och grusande. Jag kör hellre på blankis än på lortiga vägar.
Saltet är anledningen att husbilen och sommarbilen inte kan användas under 6 månader! :mad:
Här i Småland saltar de tom på torra vägar! De mindre vägarna som inte saltas är idag torra och fina, medan de större är dyblöta varenda dag.
Smart eller hur?

Senast ändrad:
L

Lotta och Jan

Guest

Jag kan förstå att det saltas på de stora genomfartsvägarna såsom europavägarna. Men detta ständiga saltande i förebyggande syfte som sker i den södra delen av Sverige är enbart av ondo. För det mesta finns inte alternativ för oss som inte vill åka i detta salthelvete. Dessutom så förutsätter alltför många att alla vägar är preparerade, med resultat att man kör i samma hastighet och på samma sätt som på sommaren. Saltet är största orsaken att jag ställer av husbilen och inte kör vid saltrisk.

F

F.d. 9344

Guest

Håller med dig geva ibland tycks det som att det saltas bara för saltandets skull även här på Sydsvenska höglandet. Naturligtvis är tanken att göra vägen säkrare, men blir den det?

Visserligen har detta upphört på "de mindre" vägarna här.

Det är stor skillnad att köra på en välplogad vinterväg (osaltad) än när det har saltats på en snöbelagd väg som blir slaskig , sikten noll i mörker, bilen fullständigt nerskitad.

Enda gången jag tycker det är befogat med salt på väg är när det är underkylt regn som lägger sig på vägen och ger blankis.

Med bra däck (helst dubb) och att köra efter vägföret så skulle inte detta saltande vara nödvändigt.

Saltlobbyn har verkligen lyckats, det är troligen en bra affär att leverera salt till Svevia.

Och för att inte tala om bilverkstäderna som tjänar storkovan på rostskador, bromsar och allt annat som saltet fräter på.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52945

Guest

Vi kör med husbilen året om...men vi kör ju inte om det är slaskväder..varför skulle man göra det?
som jag skrivit tidigare så finns det fina dagar även vid den kalla årstiden och jag vill inte missa några förhoppningsvis bra bilder även då.
En annan fråga till er här på forumet, ni som köpt en sk. "vinterhusbil" vad har ni köpt denna bil för om den inte körs under den kalla årstiden?
:confused:
Mvh
Pilot

F

F.d. 2591

Guest

Ja , bättre låta bli saltet och i stället köra efter väglaget, och att inse att man inte kan ha samma körsätt som på sommarvägar , villket tyvärr få inser

M.V.H.
Fidogits

Toppen