• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu har jag gått på reklamen, tyvärr

W

Weckman

Guest
Så många bilar jag tvättat och utfört lackförsegling på för dyra pengar.
Har en kollega som är sponsrad av Sonax då han har utställnings bilar.

Provade ( i smyg och utan hans vetskap) Sonax Wash & Seal på husbilen under lunchen. Helt imponerande produkt som jag blev helt såld på. Funkade faktiskt och tvättade även bilen, motorcykeln och säcka kärran för att det var så kul och effektivt. Bluff??? Inte det minsta, det funkar.

Nästa test blir.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ursäkta en nyfiken, vad var det som fungerade så revolutionerande?
Blev grejerna rena efter schamponeringen? :)
 
W

Weckman

Guest
Ursäkta en nyfiken, vad var det som fungerade så revolutionerande?
Blev grejerna rena efter schamponeringen? :)
Blev rent som ett proffs gjort det och lackskyddad för 30:- istället för 5000:- som senast.. Personligen så kommer inte jag lämna in husbilen för lackförsegling mer. Dvs om den inte behöver en riktig grovrengöring, men lär inte behövas..
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Men hur bra och tålig blir lackförseglingen ? Att vattnet rinner av säger väl egentligen inte så mycket.
 
W

Weckman

Guest
Men hur bra och tålig blir lackförseglingen ? Att vattnet rinner av säger väl egentligen inte så mycket.
Är väl inte så tålig då den egentligen inte bearbetas in på något sätt.. Men jäkligt smidigt.. Fördelen är för min del att skiten inte äter sig fast och blir lätt tvättat till nästa gång..
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Kostar den som annat vanligt medel och samtidigt ger något extra så räcker det bra för mig. Får testa till nästa tvätt så får vi se om man stämmer in i hyllningarna sen :)
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Intressant att testa! Hur bra rengör den t ex svarta ränder? Har du jämfört med Abnet?
 
S

Sören-6830

Guest
Kanske är det något liknande jag fick av Diamond Brite, ett schampo som verkar blandat med vax, skall användas efter vanlig tvätt. Lite smetig konsistens men som gick utmärkt att sprida ut och sedan torka med sämskskinn. Trodde sämskskinnet skulle bli oanvändbart efter detta men det fungerar lika bra som tidigare. Ytan blev bra och står bra emot nedsmutsning. Har hittills bara använt det på personbilen.
 
W

Weckman

Guest
Intressant att testa! Hur bra rengör den t ex svarta ränder? Har du jämfört med Abnet?
Inte provat Abnet någonsin så vet ej.. Har inte svarta ränder på mina bilar så kan tyvärr inte svara dig på det, men tvättar effektivt bort allt bös.

Får lite prover av diverse varor jag köpte från Sonax idag, ska bli intressant att prova Spray & Seal på banhojen..
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Fick lära mig av ett proffs att förtvätten är det viktigaste dvs spruta på ett alkaliskt avfettningsmedel och därefter spruta av detta med högtryck. Då är det mesta av skiten borta. Abnet är ett sådant medel med högt pH. Därefter går man på med exempelvis Wash and seal. Finns flera fabrikat.
 

Sambal

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2024
Hej. Jag läste att man skulle passa sig för att spraya detta på vindrutan då det blir någon vaxhinna som är i stort sett omöjlig att få bort.
Hinnan gör att det försämrar sikten vid mörkerkörning.
Är det någon som har erfarenhet av detta?
MVH Sambal
 
W

Weckman

Guest
Hej. Jag läste att man skulle passa sig för att spraya detta på vindrutan då det blir någon vaxhinna som är i stort sett omöjlig att få bort.
Hinnan gör att det försämrar sikten vid mörkerkörning.
Är det någon som har erfarenhet av detta?
MVH Sambal
Inga problem med det. Ännu. Vart läste du det??
 
Toppen