• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu har AB Glasriket fått 1 792 000 kronor i EU-stöd för att utveckla husbilsturismen

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Husbil 1 foto AB Glasriket.jpg

Glasriket ansökte och beviljades medel ur den EU-finansierade fonden ”Rädda företag i besöksnäringen”, som är en speciell fond i spåren efter Covid-19.

Till vår stora glädje noterar vi att man valt att satsa på oss med husbilar, på husbilsturismen. Att skapa en produkt utifrån våra behov och önskemål.

Vi har vår egen alias Meffe Ledin från Husbilsklubben.se, som anmält sitt intresse att ingå i projektets fokusgrupp, för att ge rekommendationer ur ett brukarperspektiv. Är även övertygad att vår egen Ställplatsgrupp kommer att vara ett gott stöd med erfarenheter och eventuellt material.

Carola och jag gjorde en tur genom Glasriket i september och kan bara hålla med om att det passar vår form av fritidsaktiviteter. Här finns vacker natur, intressant kultur och intressanta stopp utefter vägen.

Ser fram emot att följa projektet.

Pressmeddelande från Glasriket:

1C60EBEE-3CBB-4461-A56C-88447E25ADC6.png
108ADDD8-E9F0-480A-AA4E-490BA083D535.jpeg

För den intresserade kan läsa projektbeskrivningen här:

Tommy
 

Bilagor

  • Pressmeddelande från AB Glasriket oktober2020.pdf
    64,2 KB · Visningar: 35
Senast redigerad av en moderator:

Meffe Ledin

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Växjö
HBK-Nr
19422
Medlemskap
2024
Som Los Suecos skriver så kommer jag att vara engagerad i projektets fokusgrupp. Jag vet inte exakt ännu hur projektledaren kommer att utnyttja gruppen men jag hoppas vi kan få ett inflytande på projektets resultat. Har du konkret input att ge får du gärna höra av dig.
/Leif
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Nu får vi bara se om projektgruppen inser att det finns olika kategorier bland husbilsresenärerna. Vi har sett ett flertal exempel på att liknande projekt resulterat i ett antal ställplatser med förbudskyltning på alternativen runt om vilket till stor del driver iväg den ena kategorin.
Vill man ha fler besökare så bör man ha alternativ som lockar båda kategorierna, det är onekligen så att det är många som uppskattar och föredrar en anlagd ställplats men det är också lika många som inte vill stå på anlagda betalplatser (de är ofta ganska dyra) och dessa riskerar man att till stor del gå miste om.
Vi har kört en hel del i glasriket just för att där har varit mycket att se och att det har varit lätt att hitta övernattningsplatser. Nu kanske jag låter negativ men jag är totalt sett positiv att det satsas på husbilsturism, vi får bara se hur det slutar totalt sett.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Nu får vi bara se om projektgruppen inser att det finns olika kategorier bland husbilsresenärerna. Vi har sett ett flertal exempel på att liknande projekt resulterat i ett antal ställplatser med förbudskyltning på alternativen runt om vilket till stor del driver iväg den ena kategorin.
Vill man ha fler besökare så bör man ha alternativ som lockar båda kategorierna, det är onekligen så att det är många som uppskattar och föredrar en anlagd ställplats men det är också lika många som inte vill stå på anlagda betalplatser (de är ofta ganska dyra) och dessa riskerar man att till stor del gå miste om.
Vi har kört en hel del i glasriket just för att där har varit mycket att se och att det har varit lätt att hitta övernattningsplatser. Nu kanske jag låter negativ men jag är totalt sett positiv att det satsas på husbilsturism, vi får bara se hur det slutar totalt sett.
Eftersom även jag ingår i den nyskapade gruppen ska i alla fall jag göra mitt yttersta för att alla typer av ställplatser ska komma till stånd. Sedan, när det gäller priset för ett utnyttjande av platsen, är ju allt relativt och bör naturligtvis sättas i relation till den service som erbjuds på platsen. Sedan är det ju så att om någon gör en ekonomisk satsning gällande en nyanlagd ställplats så vill man naturligtvis i slutändan på något sätt få denna satsning att gå runt. Allt kan inte vara gratis här i världen. Men jag förstår din tankegång.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, jag själv har inget emot att betala för tjänster som är relevanta mot det som erbjuds,själv blåser jag inte men tittar gärna på när andra gör det, vi kommer att köra dit när våren står för dörren.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Bara det inte kommer upp en massa förbudskyltar i närheten för då skjuter de sig i foten.
Hej Kenth!
Eftersom jag kommer att jobba med utformandet av ställplatserna skulle jag gärna vilja att du utvecklar din tankegång gällande förbudsskyltar. Se inte min önskan som någonting negativt utan tvärt om, jag är intresserad av din syn på saken. Jag vet vilken erfarenhet du besitter. I slutänden kan jag ta med dina synpunkter in i gruppens fortsatta arbete. Med hälsning: Staffan
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Som jag uppfattar projektets syfte är det att locka fler besökare till de besöksmålen som finns. Inte att skapa en ny nisch. Om man hamnar i att egna aktörer skall ordna för husbilsburna besökare, med egen ekonomioptimering tror jag man skjuter sig själv i foten. Skall man uppfylla målet som jag uppfattar det måste alla med husbil känna sig välkomna. Då krävs allt från fri parkering med möjlighet att sova i husbilen till fullutrustade ställplatser med begränsad tid, för att inte konkurera med befintliga campingplatser.
Vi får hoppas att pengarna (skattepengar) används klokt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Naturligtvis är projektet inte enbart tänkt att bjuda oss husbilsbilister allt vackert som finns att se i trakten. Den kommersiella biten är väl den största orsaken. Att upprätta platser för husbilar & besökare för en billig penning eller i vissa fall kanske gratis & i stället låta besökare spendera sina pengar på upplevelser & shopping skulle vara vettigt. Dom av oss som kräver mera service har ju campingarna i området att utnyttja. Man kan ju bara hoppas att organisationen kan skilja på ställplats & camping samt att campingägarna inte kommer att börja bråka & klaga som dom gjort på så många andra ställen.
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Bara det inte kommer upp en massa förbudskyltar i närheten för då skjuter de sig i foten.
Kenth, trist att läsa en sån negativ kommentar, till det pressmeddelande som AB Glasriket skickat ut. Du måste ha läst deras intentioner och mål som ”djävulen läser bibeln”.
Missade du t,ex. ”Projektet skall stärka besöksnäringens kunskaper och insikter om kundgruppen husbilsägare. Kunskaper om vilka önskemål och behov husbilsägaren har för en destination och besöksmål, skall bli attraktivt för husbilsresenärer. Och på vilka sätt de skiljer sig från de som reser med personbil.” Här skulle jag själv vilja lägga till, ”med husvagn”.

Är det inte det vad vi vill? Att branschen skall förstå våra behov, vilka vi är och se möjligheterna, att genom att skapa attraktiva och av oss efterfrågade produkter, se oss som en grupp som kommer och berikar deras bygd?

Nu vet jag att du inte är intresserad av anpassade produkter för oss, du prioriterar oftast att det skall vara gratis. Helt ok, men jag tror inte att du idag representerar majoriteten av det svenska husbilskollektivet.

Det vore eländigt om de husbilsägare som skall vara med i projektgruppen, att göra Glasriket till en ännu mera attraktiv destination för oss som åker husbil, bara har ett enda argument att ta fram ur portföljen — Vi kräver gratis ställplatser!

Tror inte att vi skall gå till torgs med den typen av argument, det är inte heller bara ställplatsen som är viktig för att öka destinationens attraktionskraft hos oss som gillar mobil fritid.

Så tänker jag....

Tommy
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Kenth, trist att läsa en sån negativ kommentar, till det pressmeddelande som AB Glasriket skickat ut. Du måste ha läst deras intentioner och mål som ”djävulen läser bibeln”.
Missade du t,ex. ”Projektet skall stärka besöksnäringens kunskaper och insikter om kundgruppen husbilsägare. Kunskaper om vilka önskemål och behov husbilsägaren har för en destination och besöksmål, skall bli attraktivt för husbilsresenärer. Och på vilka sätt de skiljer sig från de som reser med personbil.” Här skulle jag själv vilja lägga till, ”med husvagn”.

Är det inte det vad vi vill? Att branschen skall förstå våra behov, vilka vi är och se möjligheterna, att genom att skapa attraktiva och av oss efterfrågade produkter, se oss som en grupp som kommer och berikar deras bygd?

Nu vet jag att du inte är intresserad av anpassade produkter för oss, du prioriterar oftast att det skall vara gratis. Helt ok, men jag tror inte att du idag representerar majoriteten av det svenska husbilskollektivet.

Det vore eländigt om de husbilsägare som skall vara med i projektgruppen, att göra Glasriket till en ännu mera attraktiv destination för oss som åker husbil, bara har ett enda argument att ta fram ur portföljen — Vi kräver gratis ställplatser!

Tror inte att vi skall gå till torgs med den typen av argument, det är inte heller bara ställplatsen som är viktig för att öka destinationens attraktionskraft hos oss som gillar mobil fritid.

Så tänker jag....

Tommy
Bra tankegångar. det är exakt den typen av tankar som genomsyrade mig när jag anmälde mitt intresse för att deltaga i gruppen (och sedermera blivit ok:ad). Här har vi i alla fall en chans att möta besöksnäringen med argument direkt sprungna ur, som du uttrycker det, det svenska husbilskollektivet. Och jag lovar att ta med mig alla de argument som framförs här på forumet. Och till Bennsan vill jag säga: Jag förstår din tanke, men jag vet i alla fall en medlem i gruppen som kan skilja på en ställplats och en campingplats - efter drygt 30 års aktivt husbilsresande över hela Europa med husbil.
Staffan
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
De här pengarna ska gå till att informera turistnäringen om husbilsturismen. Det kommer kanske på lång sikt att betyda att man börjar investera i ställplatser etc. Med de här pengarna kommer det inte att byggas några ställplatser. Pengarna verkar i första hand vara till för invärtes bruk i turistindustrin. Gott så.
 
Toppen