• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nu höjer dom priserna på beg bilar ....

F

F.d. 2692

Guest
Sv: Nu höjer dom priserna på beg bilar ....

Jo det är nog så, när efterfrågan börjar, ja då höjs priset. Det är som med båtar, köp på hösten och sälj på våren.

F

F.d. 15832

Guest

Har dock en känsla av att denna vår inte är som andra... Risken är att de skjuter sig i foten med så kraftiga höjningar, ifall de försöker få ut de höjda priserna... Eller så är det bara gammal nasartaktik, att först höja, för att sedan kunna påvisa hur himla mycket de satt ner priset...:twitcy:

Mvh
Rolle

F

F.d. 55268

Guest

hej jag tror det har blivit dyrare att ta hem bilar från utlandet. mv Leif

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo men dom har ju stått begagnade i saluhallar den i höstas , så det är ju inga nya husbilar som har gått upp i pris pga. den höjda euron .

Men men dom kunder som inte vet och kommer dit och prutar 30.000:- blir väl nöjda för då har ju handlaren "tjänat" 40.000:- på det tidigare priset ...

F

F.d. 29809

Guest

Då priserna på nytt gått upp pga eurokursen och många inte vågar köpa pga lågkonjukturen säljer handlarna mindre nytt.

Försäljningen av nya husbilar har sjunkit över 40% årets två första månader jämfört med samma månader för ett år sedan. Handlarna måste överleva och hoppas att intresset för begagnat ökar istället och då skall de höja för att leva på beg. försäljningen istället.

Hoppas jag har fel men jag befarar att vi får se en hel del handlare och mindre husbilsmärken försvinna från svenska marknaden i år.

Tråkigt då konkurrensen minskar och det blir glesare mellan reservdelsställen.

F

F.d. 6022

Guest

Föreslår att du har is i magen om du ska köpa. Lägg bud i förhållande till din ekonomi och vad bilen är värd. Det är inte husbilsfirman som bestämmer priset, det är köparen. Har sett att det finns nya 07-or som inte sålts, så visst är det köparens marknad just nu. Tråkigt dock för dem som råkar ut för prisdiskussioner på beställda bilar där rabatter försvinner pga kronans fall i förhållande till euron.

F

F.d. 52943

Guest

En Husbilshandlare jag känner har i stort sett sålt slut på sitt lager av begagnade nyligen. Under jan-feb sålde dom inte en enda ny bil pga Euro-kursen - men nu håller det tydligen på att lossna. Dom har sålt ett antal nya i mars.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Nä vi sitter ju inte alls i sjön utan vi har ju en husbil som vi "trivs" med( trött och slö iofs) och skall byta kamrem på den nästa vecka också så det är ingen fara med oss om vi åker i den 1 år till , jag kommer ju inte köpa en husbil bara för jag vill ha en ny .

Nästa år kan det ju vara helt andra förutsättningar på planlösning för då blir ju "minste grabben" 16 år och han kanske inte alls vill åka med då .

Senast ändrad:
F

F.d. 10627

Guest

Vi beställde vår bil till en kurs på 9.50 och fick 8% valuta tillägg när bilen kom, vi hade kunnat avbeställa utan kostnad eftersom det gick över 2% enligt branchens regler, men då hade vi inte fått vår bil som vi ville ha, och inget tyder på att euron kommer gå ner till nivån som var under förra året på länge så det var bara o bita i det sura äpplet.

F

F.d. 25038

Guest

De e ju bara å hoppas att även "våra"eventuella inbyten också stiger i värde eller hur ?!

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025

Snackade med en husbilsförsäljare igår när vi var nere o kollade till vår bil, han påstod att en ny Adria 690sp som vi har har stigit mellan 150.000-180.000 sen vi köpte bilen i maj-08, o att inbyte om man funderade på annan bil låg oförändrat. /staffan

Lasse W

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025

Enlig SVT-programmet PLUS i kväll, så skall valutatillägget avse kostnadsökningen enbart för tiden mellan köp och leverans. (får alltså inte baseras på ex vis en prislista som trycktes långt före köpetillfället)
Mvh
Lasse W

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Enlig SVT-programmet PLUS i kväll, så skall valutatillägget avse kostnadsökningen enbart för tiden mellan köp och leverans. (får alltså inte baseras på ex vis en prislista som trycktes långt före köpetillfället)
Mvh
Lasse W

Förvisso sant, men valutatillägg kan ju knappast vara aktuellt för en begagnad bil som stått i lager i flera månader.

Toppen