• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nu går drevet igen......

F

F.d. 3088

Guest
Sv: Nu går drevet igen......

Lugn å fin nu :D frågan uppstod, hur har det sett ut på platsen när det stått bilar där, ingen som har någon bild :confused: Själv får jag en bild på näthinnan hoppas den inte stämmer :rolleyes:

Gurra

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Man kan ju fråga sig vad BRÅ har med saken att göra. Är det att parkera som är "brottet" man vill förebygga eller är det de eventuella brotten mot husbilsägarna och deras bilar.

Jag tror det är den vanliga svenska avundsjukan som är framme.

Gunnar /medlem

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025
Olaga camping Vadstena

Läste en artikel i Motala/Vadstena Tidning där Bo Gäfvert på Brottsförebyggande Rådet ondgjorde sig över husbilarna i Vadstena.

Runt slottet i Vadstena är det populärt att sommartid parkera sin husbil. Det finns markerade p-platser där det är ok att stå, men där blir det snart fullt.

Sedan finns det ett grönområde söder om slottet i anslutning till båtklubben. Där är både grus och gräsbevuxet. Platsen är perfekt för övernattning med husbilen. Kommunen och invånarna har väl ondgjort sig över att det står en del husbilar där. Det verkar ok att parkera sin personbil på omnämnda plats då det alltid står bilar där.

Man kanske borde påverka kommunen att anordna en plats centralt och då gärna i anslutning till slottet där man kan stå utan att behöva känna sig som en bandit.

Kenneth

Mejla gärna till Bo Gäfvert. bo.gafvert@vadstena.se

Husbilar ställs olagligt - Vadstena - mvt.se

F

F.d. 50012

Guest

Det där med "Brottsförebyggande rådet" låter ju lite som om man tar i förmycket. Att parkerar på gräsmattor i stället för parkeringsplatser förstår jag att det irriterar många.

I

Iveco 35

Guest

Dom kanske tror att husbilsägarna som står över natten är dom verkliga brottslingarna .:mad:

F

F.d. 12156

Guest

Tycker inte husbilarna stör när dom står där,däremot så är risken stor att dom i husbilarna blir störda när sjömagasinet har öppet..Det är mycket spring på den plätten bilarna står på och mycket fylla.Så lugn och ro tror jag inte dom får där..Bättre att stå på andra sidan,fast där är ju den motorburna ungdomen..Så finns ju vätterviksbadet men då kostar det men det är fint där..Gångavstånd är det också plus att juni,juli och agusti så har ägaren ett litet tåg med vagnar som man kan ta in till stan.

Brå har med det mesta och göra i Vadstena tror det beror av bladningen av folket i gruppen.Så tror jag att det har att göra med att det ligger vid sjömagasinet och där är brå väldigt aktiva..Har själv varit på ett av deras möten..Vore ju önskvärt om dom ordnade ställplatser i Vadstena för det är ju många husbilar som besöker staden.Men här läggs pengarna på heliga Birgitta istället.De ska ni veta att vi har fina brunnslock med en bild på heliga Birgitta i den här stan.

Men som sagt tycker inte husbilarna stör där..Utan i många fall när jag har nattvandrat så har dom flyttat på sig själva när dom kommer underfund med vad som är på gång på kvällen...

///Åse

F

F.d. 12156

Guest

Här är plätten som dom gnäller om,kortet är taget när det är nostalgiafton i Vadstena..Då är det inget gnäll om bilar som står på gräsmattan...///Åse

Inte så bra bilder,men hade inga andra..

Bilagor

• DSC_0013.JPG
    DSC_0013.JPG
    2,4 MB · Visningar: 11
  • DSC_0040.JPG
    DSC_0040.JPG
    2,3 MB · Visningar: 8
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 15312

Guest

Här kommer fler husbilsnyheter från Vadstena: Husbilsföretag flyttar till Vadstena - Vadstena - mvt.se
Detta borde ju rimligen locka fler husbilister till staden....det är nog dags för dom styrande i Vadstena att tänka till lite.
Å ena sidan välkomnar man husbilsanknuten verksamhet samtidigt som man å andra sidan försvårar tillgängligheten för "kunderna".
Märkligt resonemang tycker jag!!
Mvh MrAbarth:msn_hot:

Senast redigerad av en moderator:
Y

Yjons

Guest

Så länge som vi har en stark företrädare för Vätterviksbadet samtidigt som vi har de politiker och företrädare för turistnäringen som finns i Vadstena kommer förmodligen aldrig att ordnas ställplatser i eller i anslutning till centrum. Tragiskt eftersom så många husbilister besöker Vadstena. Jag skulle inte bli förvånad om ett förbud kommer på de parkeringsplatser som ligger i anslutning till hamnen och slottet.

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021

Hej!

Det är alltid tråkigt när vi husbilsåkare blir utmotade på olika fina platser. Orsakerna kan nog vara många, men det tar jag inte upp här. Jag fick bara en idé :rolleyes: kanske skulle man kontakta Bürstner, det är ju de som skall flytta till Vadstena. Många husbilssäljare i utlandet och några i Sverige anordnar ju stellplatser utanför sitt företag. Det tror jag både företaget och Vadstena skulle tjäna på. Företaget ger ju ett antal människor arbete, det är också en förtjänst för kommunen.

Hälsningar Kerstin

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Det företag som ska flytta till Vadstena är importföretaget Bürstner Sverige AB. Således ren kontorsverksamhet, som inte har någon direktkontakt med konsumenter. Försäljningen av Bürstner husbilar (och husvagnar) i regionen kommer, precis som tidigare, att skötas av Östgöta Camping AB i Mantorp.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

-----------------------------.Vore ju önskvärt om dom ordnade ställplatser i Vadstena för det är ju många husbilar som besöker staden.Men här läggs pengarna på heliga Birgitta istället.De ska ni veta att vi har fina brunnslock med en bild på heliga Birgitta i den här stan.

///Åse

Attans greven, jag brukar besöka Vadstena några gånger varje sommar, men har tyvärr totalt missat kommunens satsning på exklusiva brunnslock. Jag skall böja på nacken nästa gång jag är där på besök så jag kan beskåda dem. Under förutsättning att det finns någon laglig plats att ställa husbilen på naturligtvis. :D

M.v.h. JANKRO.

janne A

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2025

Man kan ju fråga sig vad BRÅ har med saken att göra. Är det att parkera som är "brottet" man vill förebygga eller är det de eventuella brotten mot husbilsägarna och deras bilar.

Jag tror det är den vanliga svenska avundsjukan som är framme.

Gunnar /medlem

Det nog snarare det gamla vanliga syndromet på mindre orter (if you scratch my back I´ll scratch yours). D v s vissa myndighetspersoner, diverse föreningsfolk med för lite att göra samt en del näringslivsföreträdare som ägnar sig åt att gynna varandras intressen.....gärna i mer eller mindre slutna sällskap.

//Janne

F

F.d. 2577

Guest

Visst är det så Janne, det är så utbrett att vi även givit det ett namn, svågerpolitik.
Leffe

Toppen