• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu fick jag äntligen lite tid över, eller.....

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har, med undantag för några år i början av 2000-talet, arbetspendlat.
Arbetsorten har alltid varit minst 10mil från hemmet och med en del åkande i tjänsten.
Senaste 15 åren har jag snittat ca 5 000mil (till/från och i) vilket i och för sig är avkopplande men tar en hel del tid i anspråk.
Tid som man, framförallt i småbarnsåren, tycker man kunde lägga på annat, t.ex. mer husbilande....
Nu har jag äntligen fått ett jobb närmre hemmet.
Eller egentligen inte nytt jobb snarare ny tjänst.
Nu tar det plötsligt 10min till jobbet istället för 1,5h vilket gjort att man plötsligt fått minst 2,5h extra fritid per dag.

Tyvärr vill ju inte barnen umgås med en längre utom den tiden man hjälper dem med deras fordon....
Frun har, sedan vi köpte nuvarande hus för 20år sedan, tjatat om att hon vill kunna ställa in bilen i garaget på vintern
Dessvärre är det sedan länge fullt, dock inte som hos grannarna med diverse cyklar och trädgårdsmöbler utan med en veteranbil under renovering och min mc.
Hon har tyvärr inget överseende med att "under renovering" är en pågående process utan tycker skrotet ska säljas....

Garaget är på runt 18m2 med ett vidbyggt förråd. Så man har haft det väldigt bra med två olika arbetsrum men utan dubbel uppsättning av alla verktyg så blir det en del springande mellan.
Tanken som har malt i huvudet men aldrig blivit verklighet har varit att slå ihop utrymmena.
Det som har hindrat tidigare var att golvet i boden är höjt och brädat och att det varit för mycket saker på båda ställena.

De senaste åren har det dock börjat lukta mögel i boden vilket fått mig att misstänka att man lagt isoleringen direkt på plattan under golvet.
Så igår började det mödosamma arbetet att städa av så mycket att jag kunde öppna upp golvet.
Å vad det luktade under golvet där det såg ut som jag misstänkte.

När jag ändå rev ut golvet så passade jag på att riva väggen mot garaget också....
Idag påbörjades gipsning utanpå de gamla plankväggarna och i taket (för brandskyddet vid svetsning).
Sedan kommer golvet lackas med tvåkomponents färg med flingor och blästersand i (halkskydd).
Ny belysning med långa LED-armaturer samt några nya vägguttag.
Vidare kostar jag på mig en riktig arbetsbänk med utdragbara verktygslådor i plåt (har svurit över min gamla köksinredning som där lådorna knappt sitter ihop).
Sedan ska den gamla bilen ner på backen och rullas in i den gamla boden och åter hissas upp.
Slutligen ska gamla garagegolvet hetvattentvättas (det lackade jag hjälpligt för 20år sedan när garaget isolerades) och få samma färg som det övriga.

När allt är klart kommer det finnas utrymme för två fem meters bilar och ett hyfsat arbetsutrymme samt en fullstor kyl och frys (man måste ha nära till glass och öl när man skruvar).
Om ni undrar vad jag ska lägga mina nya lediga timmar på......

LageLindstrom

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Har, med undantag för några år i början av 2000-talet, arbetspendlat.
Arbetsorten har alltid varit minst 10mil från hemmet och med en del åkande i tjänsten.
Senaste 15 åren har jag snittat ca 5 000mil (till/från och i) vilket i och för sig är avkopplande men tar en hel del tid i anspråk.
Tid som man, framförallt i småbarnsåren, tycker man kunde lägga på annat, t.ex. mer husbilande....
Nu har jag äntligen fått ett jobb närmre hemmet.
Eller egentligen inte nytt jobb snarare ny tjänst.
Nu tar det plötsligt 10min till jobbet istället för 1,5h vilket gjort att man plötsligt fått minst 2,5h extra fritid per dag.

Tyvärr vill ju inte barnen umgås med en längre utom den tiden man hjälper dem med deras fordon....
Frun har, sedan vi köpte nuvarande hus för 20år sedan, tjatat om att hon vill kunna ställa in bilen i garaget på vintern
Dessvärre är det sedan länge fullt, dock inte som hos grannarna med diverse cyklar och trädgårdsmöbler utan med en veteranbil under renovering och min mc.
Hon har tyvärr inget överseende med att "under renovering" är en pågående process utan tycker skrotet ska säljas....

Garaget är på runt 18m2 med ett vidbyggt förråd. Så man har haft det väldigt bra med två olika arbetsrum men utan dubbel uppsättning av alla verktyg så blir det en del springande mellan.
Tanken som har malt i huvudet men aldrig blivit verklighet har varit att slå ihop utrymmena.
Det som har hindrat tidigare var att golvet i boden är höjt och brädat och att det varit för mycket saker på båda ställena.

De senaste åren har det dock börjat lukta mögel i boden vilket fått mig att misstänka att man lagt isoleringen direkt på plattan under golvet.
Så igår började det mödosamma arbetet att städa av så mycket att jag kunde öppna upp golvet.
Å vad det luktade under golvet där det såg ut som jag misstänkte.

När jag ändå rev ut golvet så passade jag på att riva väggen mot garaget också....
Idag påbörjades gipsning utanpå de gamla plankväggarna och i taket (för brandskyddet vid svetsning).
Sedan kommer golvet lackas med tvåkomponents färg med flingor och blästersand i (halkskydd).
Ny belysning med långa LED-armaturer samt några nya vägguttag.
Vidare kostar jag på mig en riktig arbetsbänk med utdragbara verktygslådor i plåt (har svurit över min gamla köksinredning som där lådorna knappt sitter ihop).
Sedan ska den gamla bilen ner på backen och rullas in i den gamla boden och åter hissas upp.
Slutligen ska gamla garagegolvet hetvattentvättas (det lackade jag hjälpligt för 20år sedan när garaget isolerades) och få samma färg som det övriga.

När allt är klart kommer det finnas utrymme för två fem meters bilar och ett hyfsat arbetsutrymme samt en fullstor kyl och frys (man måste ha nära till glass och öl när man skruvar).
Om ni undrar vad jag ska lägga mina nya lediga timmar på......
Ett garage måste ständigt utvecklas. Led ljus är bra. Lycka till.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja LED-belysning står på min o kompisens önskelista, vi har äldre lysrör i taket, när man tänder upp allt i taket så drar bara belysningen 3,5kW :swoon:
LED-Lysrör finns ju till befintliga armaturer, bara att byta, jag har bytt i mitt garage, det räckte med ett lysrör per armatur istället för 2 konventionella!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Grattis till mer fritid.
Men angående utrymme. Mitt garage är ca. 40m²...... Vilket betyder att man får plats med mer grejer, några maskiner, plåtbock och div. annat som man tror det är svårt att leva utan. Vilket i sin tur gör att utrymme blir någon slags ekvation med ett slutresultat som ger "kvarvarande utrymme" som blir det intressanta, så lova inte din fru för mycket i förväg....:applaus:

M.v.h. JANKRO.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
LED-Lysrör finns ju till befintliga armaturer, bara att byta, jag har bytt i mitt garage, det räckte med ett lysrör per armatur istället för 2 konventionella!
Sitter en kondensator i vanliga lysrörsarmaturer som skall kopplas bort om man skall spara el med led. Fungerar ändå men är inte optimalt efter var vad vi fick veta när vi skulle byta i garaget där jag bor. Nja, bor ju inte där utan 5 våningar upp.:)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sitter en kondensator i vanliga lysrörsarmaturer som skall kopplas bort om man skall spara el med led. Fungerar ändå men är inte optimalt efter var vad vi fick veta när vi skulle byta i garaget där jag bor. Nja, bor ju inte där utan 5 våningar upp.:)
Det följer med glimtändarattrapp som kopplar förbi glimtändaren och då aktiveras ju inte kondensatorn heller.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nackdelen med att bara byta rören är att reaktorn är kvar, den drar nästan lika mycket som ett rör.
En fördel att byta armatur är att den är hälften så bred som ett 2x36w armatur men ger mer ljus.
Kostnaden på Julas armaturer är 299:- och de är riktigt bra.
Dock kommer jag behålla mina tre 2x36W och komplettera med några led armaturer.
Ska även byta några 2-vägs vägguttag mot 4-vägs.
Även en ny luft/luft värmepump ska monteras.
Eller ny....
En bättre begagnad som suttit i en sommarstuga i 10år.
Den som jag har nu satt tidigare i mitt föräldrahem där den suttit sedan 1979.
Det var kvalitet förr men nu börjar fläkten låta illa och det finns inga delar....
Den "nya" är varvtalsstyrd och har semester läge, perfekt i ett garage.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Nackdelen med att bara byta rören är att reaktorn är kvar, den drar nästan lika mycket som ett rör.
En fördel att byta armatur är att den är hälften så bred som ett 2x36w armatur men ger mer ljus.
Kostnaden på Julas armaturer är 299:-

Vi hyr vårt garage och vill då inte kosta på det för mycket, utan bara spara energikostnader, får fundera ut nåt annat kanske.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kostnaden på Julas armaturer är 299:- och de är riktigt bra.
Dock kommer jag behålla mina tre 2x36W och komplettera med några led armaturer.
Ska även byta några 2-vägs vägguttag mot 4-vägs.
Även en ny luft/luft värmepump ska monteras.
Eller ny....
En bättre begagnad som suttit i en sommarstuga i 10år.
Den som jag har nu satt tidigare i mitt föräldrahem där den suttit sedan 1979.
Det var kvalitet förr men nu börjar fläkten låta illa och det finns inga delar....
Den "nya" är varvtalsstyrd och har semester läge, perfekt i ett garage.
Hej, blev nyfiken på det där med reaktorn, så jag mätte förbrukningen på en gammal armatur med Led-lysrör.
Röret är på 19,5w och det är också det som mätningen visade.

Toppen