• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu får jag vara nöjd

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
1884W är väldigt imponerande. Man får gratulera Dig Muskatten
Får jag fråga vilka är Dina största el-förbrukare?
Hej Janne...Och tusen tack

Tvättmaskinen tar mest, men det är inte mer än ½ tim ugf.. Ca 150A visar smart shunten...
Men kompressor kyl/frysen, vattenkokaren, induktionsplattan och min 12v varmvattenberedare tar en hel del tillsammans....
Men än så länge har solpanelerna klarat att ladda mer än batterierna...

Himla skönt att slippa gasen...
Vi har gjort liknade på en av mina kompisars husbil han använder nästan ingen gas alls....
När det går att göra såhär så tycker jag att detta är det bästa... Men inte för de som bara semestrar några månade om året...
Ju mer du använder husbilen såhär... Ju mer tjänar du :yes::rolleyes::twitcy:;)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har ju inte något bildbevis i skrivande stund men om jag drar på för fullt så har jag:

Powerinverter: (samma som Michael S har) 90A
Annan Kina Powerinverter, kommer inte ihåg namnet nu men rekommenderat i annan tråd 30A
Biltemas 25A LiFePo4 laddare.
Victron DC/DC 50A
Victron 75/15 Smartsolar med 240W solceller

Jag har bara kollat när jag kört med 230 inkopplat men det ger ju iaf 145A, skulle det andra ge fullt också så blir det ju 210A. Jag vet att solcellsregulatorn är lite i underkant men jag kan leva med bara 15A från den.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Friheten att inte vara beroende av gas måste vara bra. Kommer ihåg Tommys problem när han inte fyllt upp gasen på väg hem från Altea hade ju svenska flaskor. Det styr ganska mycket speciellt som vädret kan slå om snabbt på våren.
ordentligt med ström och dieselvärmare så slipper man ju frysa vilket sätter ner humöret ordentligt. Det krävs en del för att kunna känna den riktiga friheten. Vaknar man sen på morgonen med ingen laddning för att det ligger snö på taket måste man ha förberett för det.
Ibland funderar jag på om de skulle gå att reversera och låta solpanelerna smälta snön men det brukar ju sitta backdioder på dom för att stoppa det.
Svårt att komma till på taket, en annan ide är att spruta alkohol på panelerna smälter ju snön som på flygplan men jag misstänker att det löser limmet som man använder att limma fast dom med.
Gäller att man har åtkomst via en taklucka och har lämpligt verktyg att röja med.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Friheten att inte vara beroende av gas måste vara bra. Kommer ihåg Tommys problem när han inte fyllt upp gasen på väg hem från Altea hade ju svenska flaskor. Det styr ganska mycket speciellt som vädret kan slå om snabbt på våren.
ordentligt med ström och dieselvärmare så slipper man ju frysa vilket sätter ner humöret ordentligt. Det krävs en del för att kunna känna den riktiga friheten. Vaknar man sen på morgonen med ingen laddning för att det ligger snö på taket måste man ha förberett för det.
Ibland funderar jag på om de skulle gå att reversera och låta solpanelerna smälta snön men det brukar ju sitta backdioder på dom för att stoppa det.
Svårt att komma till på taket, en annan ide är att spruta alkohol på panelerna smälter ju snön som på flygplan men jag misstänker att det löser limmet som man använder att limma fast dom med.
Gäller att man har åtkomst via en taklucka och har lämpligt verktyg att röja med.
Skulle mina paneler täckas av snö... Så trycker jag bara på fjärrkontrollen.... Så går de upp i max ca 70° vinkel.... Snön klarar inte detta och glider lätt av... Samma sak gör jag när det regnar, men då bara för att regnet skall tvätta panelerna.. :spinny:;)
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Det borde väl funka lika bra med såna här hydraliska pinnar som vissa husbilar har för att komma i rätt läge horisontellt.... om man kör upp frampinnarna cirka 2--- 2.5 meter så borde väl snön rasa ner från tak o solpaneler? Jag vet inte riktigt hur sånt funkar för det finns inte på min gamle...
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Man använder ju elmotorer för manöverering Kan vara en gängad stång med en trådlös fjärrkontroll. Hydraulik blir mer omständligt. Men både privata och solpanelsparker som man ofta kan se ute i europa verkar inte ha någon sorts inställningar.
Jag vet inte hur de tänkte där egentligen behövs inte mycket smuts för att minska effekten massor likaså har man byggt många parallellt med stora motorvägar där en mängd sot och smuts sprids som lägger sej på panelerna.
Jag tror att man lagt dem där eftersom den marken är ganska värdelös att ha till något så väldigt billig. Verkar inte vara byggda för en tvättrobot heller. Vinkeln verkar inte optimal heller. Jag undrar lite över bidrag det finns ju bidrag att få om man har satt upp solpaneler, jag tror inte de måste sitta på ett hus eller ens vara ansluten till nätet via avtal och omformare för det blir dyrt och besvärligt, säljer man elen och den teoretiska effekten övergår ett vist värde blir man beskattningsbar. Men för att göra en anläggning så kanske man skulle kunna ha den monterad på husbilen och få bidrag, man kan ju naturligtvis dra in en kabel som kopplar till en fläktkamin eller en lampa som man driver med sol från husbilen.
Via invertern på husbilen kan man säkert driva värmepumpen om man tagit till, en värmepump har ju en verkninggrad som gör att bara några hundra watt räcker för att värma ett hus men fungerar ju inte när det är kallt i sverige, men söderut på en stor husbilen skulle man kunna klara värmen med solpaneler batterier och en inverter som räcker att den klarar max 1 kw men mestadels max 500w. Tesla har ju värmen i bilen via en värmepump som går på batteriet Finns campingtillsats så man kan bo i bilen och få värme via värmepumpen det går eftersom verkningsgraden är 4-5 gånger mer värme ut än el in.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.493
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Friheten att inte vara beroende av gas måste vara bra. Kommer ihåg Tommys problem när han inte fyllt upp gasen på väg hem från Altea hade ju svenska flaskor. Det styr ganska mycket speciellt som vädret kan slå om snabbt på våren.
ordentligt med ström och dieselvärmare så slipper man ju frysa vilket sätter ner humöret ordentligt. Det krävs en del för att kunna känna den riktiga friheten. Vaknar man sen på morgonen med ingen laddning för att det ligger snö på taket måste man ha förberett för det.
Ibland funderar jag på om de skulle gå att reversera och låta solpanelerna smälta snön men det brukar ju sitta backdioder på dom för att stoppa det.
Svårt att komma till på taket, en annan ide är att spruta alkohol på panelerna smälter ju snön som på flygplan men jag misstänker att det löser limmet som man använder att limma fast dom med.
Gäller att man har åtkomst via en taklucka och har lämpligt verktyg att röja med.
Det där med att spruta alkohol på paneler...
Jag har annat förslag på alkohol användning när det är kallt ute - man ska göra en drink med riktigt rikligt alkoholinnehåll och dricka den... efter några drinkar blir man tillräckligt varmt inifrån ;=)) så det inte borde spela någon roll hur kallt är det i omgivningen...
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Det där med att spruta alkohol på paneler...
Jag har annat förslag på alkohol användning när det är kallt ute - man ska göra en drink med riktigt rikligt alkoholinnehåll och dricka den... efter några drinkar blir man tillräckligt varmt inifrån ;=)) så det inte borde spela någon roll hur kallt är det i omgivningen...
Som läkare vet du att man inte blir varm av alkohol den bedövar mot kylan sen öppnar den cirkulationen så att kroppen som försvarar sig mot kylan får lägre kroppstemperatur, vilket i extrema fall är livshotande. Myten om st.Bernandshunden med en kagge konjak kring halsen som springer runt på fjället och räddar människor är bara en myt.
Jag tycker det är viktigt att ha ordning på värmeanläggningen och gärna dubblera den när det är vinter.
När man är i spanien på vintern blir man ganska låst att stanna där tills vintern går över, måste man av någon orsak åka hem måste man ha järnkoll på vädret och vilken rutt man åker. Inte som en som var uppe i bergen vid Andorra och körde fel kom in på en väg som ledde rakt över bergen till frankrike mitt i vintern men tur som en tokig och klarade sig ner från bergen. Det var första resan med husbilen och ingen aning om någonting.
Elen är inte billig på ställplatser och campingar är man ute länge betalar sig investeringarna. Men en del är ju bara lyx fast en tvättmaskin är inte dumt finns ju batteridrivna som är små. varmvatten finns ju i kran så det är egentligen bara tvättjobbet och det är inga enorma strömmar som behövs om man fyller varmvatten som man värmt med gas eller solvärme.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.493
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Som läkare vet du att man inte blir varm av alkohol den bedövar mot kylan sen öppnar den cirkulationen så att kroppen som försvarar sig mot kylan får lägre kroppstemperatur, vilket i extrema fall är livshotande. Myten om st.Bernandshunden med en kagge konjak kring halsen som springer runt på fjället och räddar människor är bara en myt.
Jag tycker det är viktigt att ha ordning på värmeanläggningen och gärna dubblera den när det är vinter.
När man är i spanien på vintern blir man ganska låst att stanna där tills vintern går över, måste man av någon orsak åka hem måste man ha järnkoll på vädret och vilken rutt man åker. Inte som en som var uppe i bergen vid Andorra och körde fel kom in på en väg som ledde rakt över bergen till frankrike mitt i vintern men tur som en tokig och klarade sig ner från bergen. Det var första resan med husbilen och ingen aning om någonting.
Elen är inte billig på ställplatser och campingar är man ute länge betalar sig investeringarna. Men en del är ju bara lyx fast en tvättmaskin är inte dumt finns ju batteridrivna som är små. varmvatten finns ju i kran så det är egentligen bara tvättjobbet och det är inga enorma strömmar som behövs om man fyller varmvatten som man värmt med gas eller solvärme.
Du har rätt Bengtic i allt Du skriver.

Vad jag menar med värme och alkohol drinkar osv är ffa det som redan Romarna beskrev: dvs den inre värme (ibland t o m hettan) som uppstår på det kroppsliga och mentala plan när man får i sig det gudomliga dryck framställt från vindruvor...

PS Jag har ingen aning vilka är källor till alkohol som flygplan besprutas...
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.865
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Som läkare vet du att man inte blir varm av alkohol den bedövar mot kylan sen öppnar den cirkulationen så att kroppen som försvarar sig mot kylan får lägre kroppstemperatur, vilket i extrema fall är livshotande. Myten om st.Bernandshunden med en kagge konjak kring halsen som springer runt på fjället och räddar människor är bara en myt.
Jag tycker det är viktigt att ha ordning på värmeanläggningen och gärna dubblera den när det är vinter.
När man är i spanien på vintern blir man ganska låst att stanna där tills vintern går över, måste man av någon orsak åka hem måste man ha järnkoll på vädret och vilken rutt man åker. Inte som en som var uppe i bergen vid Andorra och körde fel kom in på en väg som ledde rakt över bergen till frankrike mitt i vintern men tur som en tokig och klarade sig ner från bergen. Det var första resan med husbilen och ingen aning om någonting.
Elen är inte billig på ställplatser och campingar är man ute länge betalar sig investeringarna. Men en del är ju bara lyx fast en tvättmaskin är inte dumt finns ju batteridrivna som är små. varmvatten finns ju i kran så det är egentligen bara tvättjobbet och det är inga enorma strömmar som behövs om man fyller varmvatten som man värmt med gas eller solvärme.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Bra jobbat Peter!
Kan du ställa uteffekten på din 230V-laddare?
Tack Peter....

Som du kommer kanske ihåg så köpte jag först en 100A... Men jag vågade knappt använda den, då det räckte att jag kom åt vridkontrollen så ändrades volten, så jag försökte köpa en med fast 14.6v ut, hittade då bara en 80A
Men den är ok då jag ändå inte kan ta ut mer än 900w från den bärbara generatorn..
Vid testen tog jag ut ca 800w... Kunde säkert gått högre... Men det får bli en annan dag... ;)
 
Toppen