• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nu blir det en Resehusvagn istället!!

F

F.d. 52945

Guest
Sv: Nu blir det en Resehusvagn istället!!

Varför får man inte vara med i ett husbils forum även om man har Husbil eller det är förbjudet, jag är medlem i tre husbilsforum och flera husvagns forum samtidigt därför skulle det vara intresant och få svar på den frågan det går alldeles utmärkt för mig forumen eller föreningarna kan ju käna på det . medlemsavgift och medlemsstatestik .
jag skrev fel i hastigheten det sskulle sta Husvagn

BeRoka, rätta mig om jag har helt fel..visst har du en husbil?
Med vänlig hälsning
Pilot

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Pilot. Varför reagerar du just på denna tråd. Det finns många trådar som inte handlar om husbil och det runtomkring. Gör som jag hoppa över det du inte vill läsa
Kram:spinny:

F

F.d. 52945

Guest

Pilot. Varför reagerar du just på denna tråd. Det finns många trådar som inte handlar om husbil och det runtomkring. Gör som jag hoppa över det du inte vill läsa
Kram:spinny:

Ähh, ibland så får man väl käbbla lite he,he!:wink::wink:
Med vänlig hälsning
Pilot

S

Sören-6830

Guest

Vad är en resehusvagn, skiljer den sig från en husvagn?

I

Ice-Man

Guest

BeRoka, rätta mig om jag har helt fel..visst har du en husbil?
Med vänlig hälsning
Pilot

Visst är det väl så att man kan använda såväl husbil, husbuss, husvagn, campingvagn, villavagn, trailer, camper på samma sätt? Våra intressen är ju i högsta grad gemensamma - campinglivet skulle vi kunna kalla det. Man tar sitt pick och pack och åker en lååång eller kort runda o njuter på annan plats!

Om denna njutning utövas med hjälp av ovan nämnda sätt att bo eller för den delen ett möbelsläp med madrasser spelar väl ingen roll?! Vi har fortfarande samma intressen!

Var går gränsen för husbil förresten? Är en skåpbil med en madrass i lastutrymmet, en kylbox och en gasolspis en husbil? Kan en husbuss passa i kategorin husbil? Är en Van med bäddbar soffa och ett trangiakök en husbil?

En kvalificerad gissning är att merparten i detta forum äger en husbil. Några är på gång att skaffa en husbil, och några har sålt sin husbil. Kanske man någon gång tänkt sig skaffa husbil igen? Man kanske har vänner kvar i klubben som man vill fortsätta ha kontakt med i forumet?!

Det kan alltså finnas många anledningar att vara med i husbilsklubben även om man för närvarande inte äger en husbil....

F

F.d. 52945

Guest

Visst är det väl så att man kan använda såväl husbil, husbuss, husvagn, campingvagn, villavagn, trailer, camper på samma sätt? Våra intressen är ju i högsta grad gemensamma - campinglivet skulle vi kunna kalla det. Man tar sitt pick och pack och åker en lååång eller kort runda o njuter på annan plats!

Om denna njutning utövas med hjälp av ovan nämnda sätt att bo eller för den delen ett möbelsläp med madrasser spelar väl ingen roll?! Vi har fortfarande samma intressen!

Var går gränsen för husbil förresten? Är en skåpbil med en madrass i lastutrymmet, en kylbox och en gasolspis en husbil? Kan en husbuss passa i kategorin husbil? Är en Van med bäddbar soffa och ett trangiakök en husbil?

En kvalificerad gissning är att merparten i detta forum äger en husbil. Några är på gång att skaffa en husbil, och några har sålt sin husbil. Kanske man någon gång tänkt sig skaffa husbil igen? Man kanske har vänner kvar i klubben som man vill fortsätta ha kontakt med i forumet?!

Det kan alltså finnas många anledningar att vara med i husbilsklubben även om man för närvarande inte äger en husbil....

Hej Iceman!
Du har helt rätt i att det inte spelar någon roll varken med det ena eller det andra vad gäller det rullande boendet det jag reagerade på var den här meningen "vill jag åka på semester ner i Europa finns det hotell med bra frukost också. Det blir billigare och bekvämare än Husbil". Här har man då tagit en ställning som jag ser det att man är färdig med husbilslivet efter att ha gjort jämförelser..därmed inte sagt att man inte får vara med i husbilsklubben!

Var och en gör som de vill, men detta är ett forum som man får lov att ha synpunkter i och det är ju vad jag har haft eller hur...det finns ett par tusen exempel på det i denna klubb!

Med vänlig hälsning
Pilot

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Ja pilot jag har en mycket bra Husbil sedan 5 år innan den har jag dragit uusvagn i 41 år men jag ställer inte dom fordonen i motsats till varandra, det är lika roligt med båda det är i prinsip samma fritidsliv, bara lite annan bostad såvarför motsättningar på fordonslag jag har tillgång till Husvagn fortfarande och det utnyttjar jag emellanåt senast i somras var vi ute och dron husvagn en vecka, för det jag skulle då passade bättre med Husvagn. och jag låg jag låg uteslutande på ställ platser för det passade bättre just då, vi låg mycket på ställplatser även innan husbilstiden, och nu ihelgen så var vi på en mycker trevlig träff med Kabe husbilsklubb på boda vi på boda camping för det passade bäst just då,

sådet behöver inte vara några motsättningar mellan HB HV,

ärdunöjd med svaret mvh Bertil

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Vi såg en vanlig 4-dörrars personbil med madrass på takräcket. Sidanom bilen fanns det två stolar och ett bord. En solklar husbil.

I

Ice-Man

Guest

Du har helt rätt i att det inte spelar någon roll varken med det ena eller det andra vad gäller det rullande boendet det jag reagerade på var den här meningen "vill jag åka på semester ner i Europa finns det hotell med bra frukost också. Det blir billigare och bekvämare än Husbil". Här har man då tagit en ställning som jag ser det att man är färdig med husbilslivet efter att ha gjort jämförelser..därmed inte sagt att man inte får vara med i husbilsklubben!

Var och en gör som de vill, men detta är ett forum som man får lov att ha synpunkter i och det är ju vad jag har haft eller hur...det finns ett par tusen exempel på det i denna klubb!

Med vänlig hälsning
Pilot

Ja, det är klart vi ska ha åsikter - allra helst olika åsikter så vi har något att diskutera :)

Läs din mening igen med andra ögon: "Hade jag haft husvagn eller tyckt att hotell med frukost var bättre så hade jag sökt andra forum!!", det kan ju lätt tolkas som att du inte tycker att folk som uppskattar andra typer av rekreation är välkomna i just detta forum...

Jag tycker också om hotellfrukost, men jag tycker även om att åka iväg i eget fritidsfordon. Det ena behöver inte utesluta det andra!

Jag tror nog att vi egentligen är överens i sak. Din formulering var kanske lite olycklig?

I

Ice-Man

Guest

Vi såg en vanlig 4-dörrars personbil med madrass på takräcket. Sidanom bilen fanns det två stolar och ett bord. En solklar husbil.

Nja, jag hade nog föredragit att ha madrassen INNE i bilen, men det passar bättre i en kombi.

När jag var 18 så hyrde jag och en kompis en Renault 5 för att köra till Skara sommarland. Vi bestämde (av någon anledning) att vi skulle sova i bilen. Sagt och gjort, MEN på en sådan bil går det inte att fälla sätena bakåt särskilt mycket, så vi fick turas om, den ena sov i bagaget medan den andre fick sova sittande i sätet. Jag kommer inte ihåg vilket som var mest obekvämt.

Ett par år senare avancerade vi. Den gången bar det av till samma ställe, med skillnaden att vi denna gång hade med oss ett täckt släp som vi fyllde med soffkuddar. Väldigt mycket bekvämare!

Bilen blev ingen husbil för att vi sov i den och släpet blev ingen husvagn. Kanske var detta starten på campinglivet :)

F

F.d. 7

Guest

Har nu sålt Husbilen. Lite sorgligt faktiskt men när man inte nyttjar den mer än Max 10dgr per år så blir det fel.
Tänkte skaffa en typ resehusvagn som har maxbredd 230cm istället.

Tycker att när man hittar på ställen att åka till , bara för att nyttja bilen blir det stollefel.

Vill jag åka o fiska en vecka kan jag ha en Husvagn istället, vill jag åka på semester ner i Europa finns det hotell med bra frukost också. Det blir billigare och bekvämare än Husbil.

Men jag lämnar inte detta fantastiska forum för det. :spinny::spinny:

Har faktiskt också sålt husbilen och skaffat en vagn istället, dock mest beroende på att det var lämpligare enligt min mening när man har småbarn och stor hund.

Sörren

HBK Medlem
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024

Jag startade tråden, så nu tänkte jag berätta att det vart en Solifer artic 560MH.
Bredden på den är hyfsade 227cm med alde värme och lite finsk sisu.

Kanske blir det husbil igen, då när man inte har flera boenden med Lgh , lantställe, båt och husbil.
Med Husvagnen känns det inte lika pressat på samma sätt att åka ut. Det är ju hur mysigt som helst, därför är det svårt att helt släppa detta.

Tiden räcker inte till riktigt . Det står nu inte 6 - 7 hundratusentals kronor och ångar upp känns det som.

En tankeställare bara, som flera skrev? :):)

Senast ändrad:
F

F.d. 28371

Guest

Gratulerer med en fin husvagn. Solifer regnes som en av de beste reisehusvagner. Lettdragen og stabil på veien. Jeg har selv en S7 som henger etter en Volvo V50D med Powershift låda. Dieselforbruket ligger på 0,9 l/10km ved hastighet på 100 km/t etter gps'n .

WalsanJ

HBK Medlem
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024

En väldigt konstig tråd må jag säga????
Vi gillar vår husbil och den känsla av frihet/avkoppling det ger och använder den frekvent hela året om, jag känner att detta forum är rätt för vårt ändamål!
Hade jag haft husvagn eller tyckt att hotell med frukost var bättre så hade jag sökt andra forum!!

//Pilot

??? !

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025

Sörren. Du ska köpa en VW California! Då får du både husbil (eller nja.. snarare campingbil) och personbil i en förpackning. Jag har bytt min husbil mot en NY sådan. Jag har varit på Österlän, Leksand, Åland, husbilsmässan i Dusseldorf OCH Moseldalen bara sedan i slutet av maj. Hur kul som helst att köra. Och lätt att parkera. Dessutom går den in i mitt flerfamiljsgarage som är 2.05 meter.Tyckte percis som du att det blev för dyrt med Husbilen för den korta säsong som det ändå är. Nu kör jag 365 dagar med bilen:yes:

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Jag startade tråden, så nu tänkte jag berätta att det vart en Solifer artic 560MH.
Bredden på den är hyfsade 227cm med alde värme och lite finsk sisu.

Kanske blir det husbil igen, då när man inte har flera boenden med Lgh , lantställe, båt och husbil.
Med Husvagnen känns det inte lika pressat på samma sätt att åka ut. Det är ju hur mysigt som helst, därför är det svårt att helt släppa detta.

Tiden räcker inte till riktigt . Det står nu inte 6 - 7 hundratusentals kronor och ångar upp känns det som.

En tankeställare bara, som flera skrev? :):)

Håller med dig till 100% !! Även om vi tycker att husbilslivet är härligt så kan ma ju alltid ifrågasätta om insatt kapital motiverar detta. Jag har aldrig ägt en husvagn men jag har alltid respektrerat de som valt den livsformen framför husbilslivet. Tack för din syn på det hela !

Toppen