• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nu blir det en Resehusvagn istället!!

Sörren

HBK Medlem
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Har nu sålt Husbilen. Lite sorgligt faktiskt men när man inte nyttjar den mer än Max 10dgr per år så blir det fel.
Tänkte skaffa en typ resehusvagn som har maxbredd 230cm istället.

Tycker att när man hittar på ställen att åka till , bara för att nyttja bilen blir det stollefel.

Vill jag åka o fiska en vecka kan jag ha en Husvagn istället, vill jag åka på semester ner i Europa finns det hotell med bra frukost också. Det blir billigare och bekvämare än Husbil.

Men jag lämnar inte detta fantastiska forum för det. :spinny::spinny:

Stengränd

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2025
Sv: Nu blir det en Resehusvagn istället!!

Du har kommit ett steg längre, vi har också dom tankarna tycker man blir lite för mycket stillasittande trots mycket cyklande o gående, inte alltid det lättaste att se sig om i närområdet med husbil, bil+resevagn är inte helt fel, vilket var alternativet innan husbil. Vi får se till våren

F

F.d. 53358

Guest

Vi började med tält, det blev blött o fuktigt. Efter det blev det en liten Toyotabuss som vi inredde som husbil när barnen var små. Sedan blev det husvagn några år, det blev lite bökigt, då vi förflyttade oss väldigt ofta så vi skaffade en pickupp och byggde en camper som vi utnyttjade i många år. När Ritva blev sjuk i cancer, gick vår son Tommy och köpte en husbil Sunlight 69 av årsmodell 2012. Tommy sade "Ge er ut och ha roligt" Och det har vi haft i sommar.
Ha en bra dag Uno

F

F.d. 55554

Guest

En eloge till Tommy som har samma inställning som våra barn.
Fick samma svar.:yes:
Och nu har vi sagt upp lägenheten, flyttat ut i husbilen, och drar söderut i mitten på oktober.
Hoppas vi!!:mcride:

Fattas bara en skylt bak.
"Här åker ungarnas arv"!

F

F.d. 53358

Guest

Vi åker den 30 november, men vi flyger och blir borta 3 veckor, då Ritva måste ha sin behandlig en gång i månaden. Vi hoppas att Ritva ska bli bättre till nästa år, för då sticker vi till södra Spanien över vintern. Jag pluggar spanska så gott det går för en 65 åring.
Ha en kul helg Uno

F

F.d. 52945

Guest

En väldigt konstig tråd må jag säga????
Vi gillar vår husbil och den känsla av frihet/avkoppling det ger och använder den frekvent hela året om, jag känner att detta forum är rätt för vårt ändamål!
Hade jag haft husvagn eller tyckt att hotell med frukost var bättre så hade jag sökt andra forum!!

//Pilot

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28371

Guest

Hvilket husvagnmerke har du tenkt å kjøpe. Jeg har meget god erfaring med Solifer. Jeg anbefaler å kjøpe en mover. Et godt hjelpemiddel for vonde rygger og trange plasser.

Sörren

HBK Medlem
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024

Vi gillar vår husbil och den känsla av frihet/avkoppling det ger och använder den frekvent hela året om, jag känner att detta forum är rätt för vårt ändamål!
Hade jag haft husvagn eller tyckt att hotell med frukost var bättre så hade jag sökt andra forum!!

//Pilot

Tydligen tryckt på en öm punkt för vederbörande?:D:D

Att uppmana andra medlemmar att söka andra forum, dåligt.

F

F.d. 52945

Guest

Tydligen tryckt på en öm punkt för vederbörande?:D:D

Att uppmana andra medlemmar att söka andra forum, dåligt.

Nej då, men du är ute i fel forum enligt min mening..du har ju nu övergivit husbilslivet för andra enligt dig trevligare upplevelser så vad vill/menar du med denna tråd här? Här gillar vi husbilslivet och du ifrågasätter det!

Jag fattar det inte iaf!

Med vänlig hälsning
Pilot:confused::confused::confused:

F

F.d. 52945

Guest

Vi åker den 30 november, men vi flyger och blir borta 3 veckor, då Ritva måste ha sin behandlig en gång i månaden. Vi hoppas att Ritva ska bli bättre till nästa år, för då sticker vi till södra Spanien över vintern. Jag pluggar spanska så gott det går för en 65 åring.
Ha en kul helg Uno

Eivoi olla niin, että helppo Finn!

Med vänlig hälsning
Hobby soumalainen:)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Har nu sålt Husbilen. Lite sorgligt faktiskt men när man inte nyttjar den mer än Max 10dgr per år så blir det fel.
Tänkte skaffa en typ resehusvagn som har maxbredd 230cm istället.

Tycker att när man hittar på ställen att åka till , bara för att nyttja bilen blir det stollefel.

Vill jag åka o fiska en vecka kan jag ha en Husvagn istället, vill jag åka på semester ner i Europa finns det hotell med bra frukost också. Det blir billigare och bekvämare än Husbil.

Men jag lämnar inte detta fantastiska forum för det. :spinny::spinny:

Var sak har sin tid och jag förstår att du säljer den när den används bara 10 dagar/år men givetvis hindrar ju inte detta att du läser och skriver här .
Vi använder våran nästan 80 nätter/år och då är det ju ide att ha en husbil .

Vad du än väljer för husvagn så finns ju tips med fricamping här för man vill ju även vara självförsörjande i en husvagn .

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Nog för att vi har haft glädje av husbilen i sommar (med semester runt medelhavet mm) men så i slutet av sommaren "upptäcker" barnen helt plötsligt att fiske är kul.
Detta blir fjärde helgen i rad som vi drar iväg för fiske, god middag mm. Frugan blir dock hemma för hon törs inte dra till skogs väntande på en gallstensoperation.

Vi åker till Övre Hedtjärn utanför Nyhammar när jag slutat jobbet idag :)

Sa senast till frugan igår "tänk vilken frihet husbilen ger".

Peter :)

Sörren

HBK Medlem
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024

Nej då, men du är ute i fel forum enligt min mening..du har ju nu övergivit husbilslivet för andra enligt dig trevligare upplevelser så vad vill/menar du med denna tråd här? Här gillar vi husbilslivet och du ifrågasätter det!

Jag fattar det inte iaf!

Med vänlig hälsning
Pilot:confused::confused::confused:

Vilken kille, sorligt att du har sådan inställning för jag vill ha en resehusvagn? :oops::oops::oops:

swebhm

HBK Medlem
Kommun
Berg
HBK-Nr
6483
Medlemskap
2025

Hej Sörren

vi hade små resehusvagnar innan vi skaffade husbilen vi har nu. Den första var en dansk RC Caravan RC370. Helt OK, men den hade bara en sittgrupp som fick bäddas om. Den andra vi hade kan jag verkligen rekommendera; Solifer Articina 450 -94. Lättdragen, 1050 kg totalvikt om jag inte minns fel. Skön Alde vattenburen värme med radiatorer runt om och 10 lit varmvatten som räckte att duscha två på raken. Två lösa vattendunkar på vardera 17 liter (tror jag det var) som man bara lyfte vattenpumpen mellan. Lite tunga att hantera fyllda. Duschvattnet rann via ett rör från karet ner i gräset :oops:
Billig i drift, skatt och försäkring för en tusenlapp om året. Lycka till med nästa projekt :)

F

F.d. 28371

Guest

swebhm! Jeg tror ikke det var Alde varme du hadde i din Solifer, men Primus varme. Solifer satte ikke inn Alde i sine husvagnar før Primus la ned produksjonen et stykke inn på 2000-tallet.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Varför får man inte vara med i ett husbils forum även om man har Husbil eller det är förbjudet, jag är medlem i tre husbilsforum och flera husvagns forum samtidigt därför skulle det vara intresant och få svar på den frågan det går alldeles utmärkt för mig forumen eller föreningarna kan ju käna på det . medlemsavgift och medlemsstatestik .
jag skrev fel i hastigheten det sskulle sta Husvagn

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

//Pilot

Under markisen skall vi såklart kunna snacka om allt.

Jag själv gillar när man får sig en tankeställare, det kan väcka idéer som annars kanske inte skulle komma.

Dessutom tror jag vi har många som har både och, husbil på sommaren och husvagn på vintern.

Så tycker jag:)

F

F.d. 52945

Guest

Under markisen skall vi såklart kunna snacka om allt.

Jag själv gillar när man får sig en tankeställare, det kan väcka idéer som annars kanske inte skulle komma.

Dessutom tror jag vi har många som har både och, husbil på sommaren och husvagn på vintern.

Så tycker jag:)

Helt klart TeknikLasse, visst får man väl tycka, och det är precis vad jag gjort!
Med vänlig hälsning
Pilot:)

Toppen