• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu blev jag ledsen.

Jonas Håkansson

FD HBK Medlem
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
1970
Medlemskap
2023
Var på bilprovningen och besiktade när dom frågade var ram .nr var.
Vi har en Dethleffs 7870 -04 integrerad som vi trivs med. Jag vet inte sa jag men jag ska ringa till Codat i Fritsla och fråga, den är såld ny hos dom sa jag. Bra kolla till nästa år. Ringer upp Codat för att fråga när dom svarar sådan bil har jag inte sett på 100 år. Trevligt att höra om en husbil man lagt och lägger mycket tid och pengar på. Kolla vid höger dörr, jag har ingen dörr. jag ska fråga dom andra sa han. ska vara vid höger dörr sa han igen men där är ingen dörr sa jag igen.Du får leta, kolla under mattan. Allt är in bykt sa jag, då kan vi inte hjälpa dig du får leta på. Fan vad arg man blir vid sådant bemötande, Är det någon som vet var ram nr kan finnas på denna bil.

Jonas

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Nu blev jag ledsen.

Det stämmer att chassi-numret brukar sitta vid höger framdörr, eller rättare där resterna av dörrens gångjärn sitter i chassit till helintegrerad. Det brukar finnas en lucka så man kommer åt att se det.

Numret brukar även finnas på ytterligare 2 platser, ett i framkant av motorrummet och ett i ramen under instrumentbrädan.

Tommy Glader

HBK Medlem
Kommun
Eda
HBK-Nr
680
Medlemskap
2024

det är ju en Fiat väl, då sitter numret under lucka/panel där insteget var på bilen alltså höger sida i bakkant på passagerarstolen och nedåt.
Leta på och lyckan infinner sig

F

F.d. 29925

Guest

???? Är det inte besiktningsföretaget som skall ha nödvändig kunskap om fordonet som skall besiktigas???
När kommer tiden då vi själva skall utföra själva "jobbet" och besiktningsbolagen endast sköter faktureringen.:confused:

Trodde faktiskt att dessa grundläggande kunskaper om de fordon de skall besiktiga var en förutsättning för en s.k. akreditionering.

E

Ericsson c52

Guest

Finns det nåt större skämt än bilprovningen idag dom kan inget och är lata som f_n.

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024

???? Är det inte besiktningsföretaget som skall ha nödvändig kunskap om fordonet som skall besiktigas???
När kommer tiden då vi själva skall utföra själva "jobbet" och besiktningsbolagen endast sköter faktureringen.:confused:

Trodde faktiskt att dessa grundläggande kunskaper om de fordon de skall besiktiga var en förutsättning för en s.k. akreditionering.

Börjar likna bankerna.
Du betalar för att utföra bankens jobb.
För att kunna betala våra räkningar tar de ut en avgift av oss kunder.
Räntan på dina pengar är nära 0%, och är också 0%.

Du kan inte längre sätta in eller ta ut kontanter på kontoren.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Detta är ju lite löjligt, man kan väl inte förvänta sig att bilprovningen skall veta var chassienumret sitter på varenda husbilstyp i Sverige? På min sitter det t.ex. bakom en liten lucka till höger om passagerarstolen. Denna lucka måste skruvas bort för att man skall kunna se chassienumret. I min manual till husbilen står detta, kanske i andras också? :rolleyes:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024

Detta är ju lite löjligt, man kan väl inte förvänta sig att bilprovningen skall veta var chassienumret sitter på varenda husbilstyp i Sverige?

Chassinumrets placering beror inte på husbilstyp, eller ens husbilsfabrikat, utan på fabrikatet på basfordon - och då blir det inte så många alternativ att välja mellan.

Numret i motorrummets framkant (eller på annan plats i motorrummet) brukar vara stansat i en plåt - och denna är ju "utbytbar", och ses därför bara som ett komplement.

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

Då undrar jag. När bilbesiktningen kopplar in sin lilla dator I bilen någonstans under ratten. kommer inte chassinr fram där???

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Chassinumrets placering beror inte på husbilstyp, eller ens husbilsfabrikat, utan på fabrikatet på basfordon - och då blir det inte så många alternativ att välja mellan.

Numret i motorrummets framkant (eller på annan plats i motorrummet) brukar vara stansat i en plåt - och denna är ju "utbytbar", och ses därför bara som ett komplement.

Då har du nog inte letat chassienummer i en helintegrerad husbil? ;)

rollet

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024

Eftersom alla andra uppgifter såsom längd bredd motor m,m läggs in på datorn, så borde det väl för bövelen inte vara så svårt att även lägga in denna uppgift vid registrerings/typ besiktningen. Så att de inte kan hålla reda på alla husbilmärken tycker jag är en usel ursäkt. Har faktiskt själv råkat ut för detta själv, sade åt honom att leta eftersom jag tyckte det var hans problem han kikade lite men sedan verkade han inte bry sig lät det bara vara.

J

Jarn

Guest

Håller med att det borde finnas i deras system.
Det står ju på CoC dokumentet, så det är ju enkelt att hitta informationen.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det går säkert att fixa med ett register över chassienumrets placering på alla husbilar som finns i landet, till en mycket stor kostnad som sedan kommer på besiktningavgiften! Varför vet ni inte själva, så pass bör man väl veta om sitt fordon, läs t.ex. instruktionsboken.

Senast ändrad:
E

Ericsson c52

Guest

Det går säkert att fixa med ett register över chassienumrets placering på alla husbilar som finns i landet, till en mycket stor kostnad som sedan kommer på besiktningavgiften! Varför vet ni inte själva, så pass bör man väl veta om sitt fordon, läs t,ex. instruktionsboken.

en fråga är du besiktighetsman på bilprovning

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Kan være tricky å finne på integrert. Ofte må man lete i gasskasse etter hull/luker i denne, iallfall om gasskasse sitter høyre side foran. På min nye LMC må man innvendig ved passasjer stol ta av en ventilasjons kappe over varmerør, så ta ut en luke i innredningen bak denne igjen, og i tillegg være tilnærmet akrobat med tre armer, nærsynt og ha vinkelsyn og i tillegg holde speil og lykt inne i ett trangt rom foran gasskasse, da kan man såvidt se innpreget chassisnummer mot høyre innerskjerm. Ikke forvent at visnings personell skal kunne alle slike løsninger påbyggerne lager. For meg er det en trygghet at dette kontrolleres, de gjør det ikke for sin egen del, men for at jeg skal være trygg på at alt er korrekt.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024

Det är väl klart att bilprovarna har tillgång till information som visar var chassinumret sitter på de vanligaste bilarna. Om inte annat så står det i bilens instruktionsbok.
Om nu inte besiktningsmannen var en total nybörjare så borde han ha hunnit med att besikta ett antal vanliga Fiat Ducatos innan och borde därmed kunna hitta fram till chassinumret relativt enkelt.
Förmodligen måste man lyfta på mattan och kanske en golvskiva/lucka direkt till höger om passagerarsätet för att komma åt det "gamla" insteget och platsen där numret sitter. Numret har ju inte flyttat på sig för att någon har byggt en bodel på chassit.
Jag tror att besiktningsmannen hade en dålig dag eller helt enkelt bara led av latmask.

rollet

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024

Det går säkert att fixa med ett register över chassienumrets placering på alla husbilar som finns i landet, till en mycket stor kostnad som sedan kommer på besiktningavgiften! Varför vet ni inte själva, så pass bör man väl veta om sitt fordon, läs t.ex. instruktionsboken.

Hur skulle det bli så stor kostnad . Vid reg/typbesiktning så skall väl chassienumret antecknas. vad gör den stora kostnadsökningen i att när man läser av numret samtidigt antecknar position. Reg/typbesiktning är ju inte direkt gratis så att detta lilla tillägg kan knappast utgöra ett hot mot ekonomin, eftersom det oftast är serietillverkade bilar så är typbesiktning som gäller för resp. serie.

Toppen