• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu börjar det likna något...

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Trevligt, :applaus: man kan aldrig få för bra laddning :)
Men din laddström från generatorn går väl inte via din MPPT-regulator, eller?

Jag flyttar helst inte på min regulator, jag har haft dessa tankar och ev. lösningar i skallen i nåt år nu, lite klurigt dock att räkna ut hur stor luftväxling som kommer att krävas.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.143
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Trevligt, :applaus: man kan aldrig få för bra laddning :)
Men din laddström från generatorn går väl inte via din MPPT-regulator, eller?

Jag flyttar helst inte på min regulator, jag har haft dessa tankar och ev. lösningar i skallen i nåt år nu, lite klurigt dock att räkna ut hur stor luftväxling som kommer att krävas.
Nej... Nej.... Den går via dc-dc boostern... Men de måste ändå komma överens, så inte den ena eller den andra stänger ner mer eller mindre....
Men det värsta som kan hända är ändå om solar regulatorn inte kan ventilera tillräckligt.... Då stänger den ner..
Du kanske kan styra en fläkt via D+ eller två.... De behövs inte vara så stora... Din har ju kylflänsar på baksidan... Se till att luften blåser in där så kommer det säkert att bli mycket bättre...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nej... Nej.... Den går via dc-dc boostern... Men de måste ändå komma överens, så inte den ena eller den andra stänger ner mer eller mindre....
Men det värsta som kan hända är ändå om solar regulatorn inte kan ventilera tillräckligt.... Då stänger den ner..
Du kanske kan styra en fläkt via D+ eller två.... De behövs inte vara så stora... Din har ju kylflänsar på baksidan... Se till att luften blåser in där så kommer det säkert att bli mycket bättre...

Ok,
Tanken jag har i huvudet är 2st chassifläktar typ 80x80m.m. men vill helst ha en termostatstyrning av dessa, du brukar hitta kluriga hjälpmedel på 12V ;)

Att styra fläktarna via D+ gör nog att de inte startar när man står avstängd och solar :msn_sunglasses:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.143
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ok,
Tanken jag har i huvudet är 2st chassifläktar typ 80x80m.m. men vill helst ha en termostatstyrning av dessa, du brukar hitta kluriga hjälpmedel på 12V ;)

Att styra fläktarna via D+ gör nog att de inte startar när man står avstängd och solar :msn_sunglasses:
Nja.... Använd dessa istället... Då kan du rikta luftstrålen dit du vill ha den...

Screenshot_20240220_181334_com.joom_edit_2143342110682841.jpg

Sen styr du fläkten med en knapp termostat på +40°....sen sköter systemet sig själv.. :spinny:

Screenshot_20240220_181426_com.joom_edit_2143354567320339.jpg
 
Toppen