• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nu är vi husbilsägare! :-)

F

F.d. 53197

Guest
Idag kom vi hem från Tyskland med vår nyinköpta Chausson Flash S1. Allt gick bra med inköpet, förutom att banköverföringen tog lite längre tid än beräknat, så det fick bli en hotellnatt...

Nu sitter vi här och funderar över ursprungskontrollen - ska man ansöka om "annan orsak" eller "eget bruk"? Bilen är bara ett år, och har alla papper, men vilket är bäst? Gör det skillnad i handläggningstid, eller kostnader, eller påverkar det registreringsbesiktningen?

Tacksam för snabba svar!
/Jessika

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nu är vi husbilsägare! :)

Da jeg tok min bil til Sverige forrige år vurderte jeg alternativene, og fant at det mest fornuftige var annan orsak. En bil som har CoC får ikke enklere besikning av å velge eget bruk, men det finnes komplikasjoner som kan oppstå ved salg - selv om det ikke burde bety noe i praksis.

Ursprungskontrollen tar mer tid enn hva TS oppgir på sin hemsida, og først etter denne får en bestille tid for regbes. Og da blir det enten å vente på ledig tid hos den nermeste BP som kan ta husbil eller reise et stykke for å slippe ventetiden. For meg tok ursprungskontrollen 4 uker, og for den PB som vi hører inn under var det 6 uker ventetid, klarte med med en uke men 50 mil reise på tilfäldig registrering.

ståhlis

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
6812
Medlemskap
2025

Jag kom till Sverige 9 juni-10 med en lite beg.HB.fyllde i ursprungskontroll,eget bru k,allt klart för besiktning 21 jun.4 dagar senare kom nummerplåtar.Sommaren var räddad.
Ha en fin sommar i er nya bil.
hälsningar Gösta.

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025

När jag tog in min bil så uppgav jag "annan orsak" jag tror det kan bli problem med "eget bruk".

J

Jarn

Guest

Om du inte importerar flera bilar om året, tror jag inte det har någon större betydelse med nyare fordon vilket alternativ du väljer.

Se också här:

Eget bruk - Transportstyrelsen

F

F.d. 53197

Guest

Vi har läst fram- och baklänges tusen gånger på transportstyrelsens sida, och googlat på alla möjliga kombinationer av ord, men inte blivit mycket klokare... Att det går att välja vilket som är ju klart, men man funderar ju på vad som kan gå fel/bli problem i framtiden om man väljer "eget bruk"?

Nåja, nu har vi i alla fall skickat in, och valde "eget bruk", så det får duga!

Tack för era svar - vi lär återkomma med fler dumma nybörjarfrågor...

Hälsningar,
Jessika

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022

hej ! grattis till nya husbilen o ett stort lycka till ! roligt med fler i ale ! :mh2:

F

F.d. 53227

Guest

Hej Jessica och Anders !
Jag importerade en Challenger Genesis 31 för två veckor sedan.
Min bil är likadan som Chausson Flash 01, förutom färg på klädseln.
Registreringsbeiktningen gick utan problem.

Första utflykten blir efter påsk.

Hälsningar
Zeppoo

Toppen