• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu är vi för många i Gävle också

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Rent generellt finns det alldeles för få ställplatser men även om det fans fler så finns det ändock de med huvudet under armen.
Har för mig att jag sett att den där parkeringen finns med på "Park4naight och det är väl där dom hittat platsen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.317
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det här går att reglera. Se till att det finns bra och attraktiva husbilsplatser och böta kraftfullt de som tar genvägar. Just nu är hanteringen av husbilisters behov väldigt svag i Sverige! Ofta resultatet av en massa okunniga ickebeslut! Ickebeslut är absolut den sämsta formen av beslut i alla sammanhang. Jag brukar skälla och gorma på husbilister som inte sköter sig, men just nu vill jag bara gorma och skälla på etablissemangets, dvs ofta kommuners, oförståelse och oförmåga att hantera det här växande fenomenet. Mobil livskvalitet! Fan, jag vill bli viral..., men är rätt gammal!
 

Warlokk

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Kalmar
Det här går att reglera. Se till att det finns bra och attraktiva husbilsplatser och böta kraftfullt de som tar genvägar. Just nu är hanteringen av husbilisters behov väldigt svag i Sverige! Ofta resultatet av en massa okunniga ickebeslut! Ickebeslut är absolut den sämsta formen av beslut i alla sammanhang. Jag brukar skälla och gorma på husbilister som inte sköter sig, men just nu vill jag bara gorma och skälla på etablissemangets, dvs ofta kommuners, oförståelse och oförmåga att hantera det här växande fenomenet. Mobil livskvalitet! Fan, jag vill bli viral..., men är rätt gammal!
Helt rätt att det är ett växande fenomen och borde hanteras som det och inte som ett växande problem. Med accelererande hyror så är det nog inte långsökt att anta att öven antalet permanent husbilsboende kommer öka i takt med ökade boendekostnader och dessa kommer sannolikt inte kunna ha samma förutsättningar att lägga lika stora summor på ställplatsavgifter som semesteråkarna.
 

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
Helt rätt att det är ett växande fenomen och borde hanteras som det och inte som ett växande problem. Med accelererande hyror så är det nog inte långsökt att anta att öven antalet permanent husbilsboende kommer öka i takt med ökade boendekostnader och dessa kommer sannolikt inte kunna ha samma förutsättningar att lägga lika stora summor på ställplatsavgifter som semesteråkarna.
Så länge vi har prisökningar på mellan 50-100% varje år på våra ställplatser kommer husbilsfolket alltid att söka sig till mer eller mindre av HBKare bra ställplatser. Är själv mest för fricamping (gratisplatser) j vi har allt vi behöver i husbilen. Tömning och vatten betalas via skattsedeln. Vill ha valuta för skattepengen
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
329
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Jag förstår inte.
Även en husbil ska väl kunna parkera.
Om fyra bilar hade varit parkerade på samma yta, hade man gnällt till hemmabladet då?
Det man borde gnälla på istället, är väl att antalet parkeringsplatser inte är anpassat efter behovet?
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Jag förstår inte.
Även en husbil ska väl kunna parkera.
Om fyra bilar hade varit parkerade på samma yta, hade man gnällt till hemmabladet då?
Det man borde gnälla på istället, är väl att antalet parkeringsplatser inte är anpassat efter behovet?
Tyvärr har man ju sett husbilar som parkerat på tvären mot tänkta rutor och då tar de ju upp flera tänkbara platser för personbilar
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
645
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Problemet är dels att husbilarna blivit fler men framför allt att de blivit större! Tidigare var husbil lika med ombyggd VW buss eller alkovbil på 6-7 meter och dessa kunde parkera på normalt sätt på vanliga P rutor. Nu är flertalet nyare bilar mycket större trots att det oftast är ensamma par i dessa.....Men i Tyskland exempelvis verkar trenden vara motsatt. Har nyligen kommit hem från en Tysklandsresa och man slås över hur många små smarta bilar det står både på ställplatser och vanliga parkeringar. Både plåtisar och "normala" korta husbilar. Så det är nog det som gäller i framtiden om man inte ska vara hänvisad till camping och ställplatser!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.149
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Problemet är dels att husbilarna blivit fler men framför allt att de blivit större! Tidigare var husbil lika med ombyggd VW buss eller alkovbil på 6-7 meter och dessa kunde parkera på normalt sätt på vanliga P rutor. Nu är flertalet nyare bilar mycket större trots att det oftast är ensamma par i dessa.....Men i Tyskland exempelvis verkar trenden vara motsatt. Har nyligen kommit hem från en Tysklandsresa och man slås över hur många små smarta bilar det står både på ställplatser och vanliga parkeringar. Både plåtisar och "normala" korta husbilar. Så det är nog det som gäller i framtiden om man inte ska vara hänvisad till camping och ställplatser!
Storsäljarna i Tyskland idag är plåtisar eller Knaus-Weinsberg Pepper och liknande.
Länk: Reisemobil EDITION [PEPPER] | Exterieur | WEINSBERG
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.119
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
På en av gävletidningarnas nyhetssajter idag. Blir allt fler sådana här artiklar tycker jag. Oroande.


Bifogar skärmbild på inledningen på artikeln så ni ser vad det lutar åt:
Visa bilaga 235137
Naturligtvis är det inte OK att parkera eller på annat sätt bre ut sig så att man tar upp för mycket plats på en “ställplats” som egentligen är en vanlig parkering. Samtidigt undrar jag om ”motionären” som tycks vara irriterad på att det finns husbilar där överhuvudtaget har upptäckt områdets andra parkering. Fast den är förstås hundra meter längre bort, det kanske blir för mycket motion att gå ända därifrån.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.518
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Såg att det var fullt på SP:en vid ån och alla andra parkeringar i närheten
även på en del av gamla "pendlar" parkeringen.
Jag vet inte vad alla Limö-stugägarna säger när "deras" parkering vid färjan är full av
husbilar. Färjan går ju inte vad jag vet så det är väl bra att någon betalar kommunen
parkerings pengar så att dom kanske satsar på färjan nästa sommar.

Ta en tur när den går för det kan vara sista gången den går.
 
Toppen