• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nu är det klart

F

F.d. 8765

Guest
Som ni flitiga trådläsare märkt, har jag under det senaste halvåret funderat på att "sadla" om från fullvuxen HB till en plåtis. Jag har bett er om synpunkter på vad ni anser om ett sånt steg, vilket jag fått av er, såväl i detta forum som privata meil. Efter noga övervägning har vi kommit till beslut.
Det blev en ADRIA TWIN -10, som vi har hämtat hos Bengt i Örkelljunga. Har i skrivande stund inte bott i bilen så många nätter. Men såpass, så vi har känt hur det är att bo i en liten bil. Och till råga på allt har det varit REGN varenda dag. Så det har blivit många timmar i bilen även dagtid. Med det lilla facit, är vi mer possitiva än vi hade förväntat oss av en liten bil. Vi var ju inställda på att det skulle vara trängre än vad det var. Och sen va! Den är en fröjd och köra, liten SMIDIG och BRÄNSLESNÅL, 0,35 - 0,4 liter billigare än den tidigare 7.5 metersbilen vi hade.

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR på er alla

F

F.d. 55288

Guest
Sv: Nu är det klart

Grattis till er Plåtis.
Vad kul att ni känner er nöjda med ert val av bil.
Vi väntar ff på att få hem vår Plåtis, hoppas den kommer i jan-10.
Vi har 4 vinterdäck som står här och väntar så vi kommer att testa den så fort den kommer hem.

Leena o Kaj;)

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

GRATTIS till PLÅTISEN!!
Tror att de kommer att bli mer och mer populära - med tiden.
Just lättheten att hantera och parkera kommer nog att slå igenom hos många HB-ägare.
Lycka till med nya bilen! :)

F

F.d. 8765

Guest

Grattis till er Plåtis.
Vad kul att ni känner er nöjda med ert val av bil.
Vi väntar ff på att få hem vår Plåtis, hoppas den kommer i jan-10.
Vi har 4 vinterdäck som står här och väntar så vi kommer att testa den så fort den kommer hem.

Leena o Kaj;)
Tack.
Vi valde åretruntdäck vid leveransen. Så vi använder den nu. Har varit ute i -8 grader (det är det kallaste temp hittills) och kunde konstatera att det är bättre värmekonfort i Twin:en än i vår gamla bil. Detta gäller i första hand i förardelen. Inget kallras från vindruta, torped eller dörrar. Görnöjda som vi värmläningar säjer

F

F.d. 55288

Guest

Hej.
Det låter ju lovande att inte kylan känns mer i plåtisen.
Vad har ni för värme i bilen?

Vi valde seitzfönster, dieselvärmare Truma kombi D 6000 och kompressorkylskåp.
Vi har ingen tidigare erfarenhet av dieselvärmare men hoppas den ska vara bra.
Skönt att slippa tänka på att behöva ha med så mycket gasol när man är ute och reser, nu är det bara till spisen som gasolen behövs.

Vi hade inte så stor bil som ni, gått från 6.50 och neråt så för oss blir nog skillnaden inte så stor men däremot med just körning, parkering och säkerheten blir det annorlunda.Framförallt så kan vi med den här bilen parkera hemma på gården, slipper åka fram o åter till ett garage.

Leena oKaj;)

F

F.d. 8765

Guest

Hej.
Det låter ju lovande att inte kylan känns mer i plåtisen.
Vad har ni för värme i bilen?

Vi valde seitzfönster, dieselvärmare Truma kombi D 6000 och kompressorkylskåp.
Vi har ingen tidigare erfarenhet av dieselvärmare men hoppas den ska vara bra.
Skönt att slippa tänka på att behöva ha med så mycket gasol när man är ute och reser, nu är det bara till spisen som gasolen behövs.

Vi hade inte så stor bil som ni, gått från 6.50 och neråt så för oss blir nog skillnaden inte så stor men däremot med just körning, parkering och säkerheten blir det annorlunda.Framförallt så kan vi med den här bilen parkera hemma på gården, slipper åka fram o åter till ett garage.

Leena oKaj;)
Vi har Truma Combi 4 och Thetfords 92 lit kylskåp. Gas/230V/12V.

Vi startade värmen (gasol) när det var -7.5 grader i bilen. 3 timmar senare tog vi med kaffekorgen och gick ut i bilen för att fika och testa värmekomforten. Då var det + 22 grader i bilen. Det som var intressant var som jag skrev tidigare. Att någon kyla framifrån förekom inte, fast vi satt i framstolarna. Ej heller från dörrarna. En annan intressant sak var, att vid tillfället var bilen ordentligt täckt med rimfrost. Efter c:a 5 timmar med värmen påslagen, hade rimfrosten tinat endast ytterväggen bakom garderoben (konstigt) och den vertikala plåtskarven mellan sidan och bakre hörnen, samt ovanför slidedörren. Och runt fönstret på vänster sida.

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Vi har nu rullat cirka 300 mil med vår nya plåtis Knaus Box Star.

I morse återvände vi till Maja efter en natt på Grand Hotel i Stockholm (!). OBS bjudna! Det hade då varit några minusgrader under natten och Maja var ganska nedkyld när vi steg in. Efter 1 tim var det +22 i bilen tack vare den mycket effektiva Webastovärmaren Dual Top.

Vi trivs gott med vår Knaus men tycker att bränsleförbrukningen är betydligt högre i FIAT än i Ford! Någon som håller med eller har avvikande åsikt? Kan man påverka bränsleförbrukningen i en FIAT 2,3:a 120 hp på något sätt?:confused:

F

F.d. 8765

Guest

Hej Staffan
Det var väl häftigt att få kvarta på Grand.
Roligt att värmen fungerar till belåtenhet. Ang bränsleförbrukningen, så kan jag inte dela din uppfattning. Okej. Nu jämför jag med vår förra bil på 7.5 m och 3.8 ton + bakhjulsdriften som kanske går lite tyngre. Men dom tre första bilarna var Fiat och runt 6.5 m klassen. Med dom låg jag i snitt på litern. Nu är jag nere på 0.76.l/m. Hoppas din förbrukning går ner efter inkörningstiden. Vi har ju likadant skrov och maskin.

Ha det gott. Hoppas det ordnar sej för er. Även i Stockholm. (Lite kryptiskt)

F

F.d. 7502

Guest

Hallå plåtisar - då är ångesten överkommen och en ny Box Star kommer i slutet på maj,
en 120 pållars. Man kommer att komma närmare sin fru under resorna det är helt klart, vilket sägs vara positivt.

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Grattis Johnny! Titten gav tydligen mersmak. Ni blir säkert nöjda, annars får vi väl gråta tillsammans.

Ska "vintertesta" vår BoxStar i helgen - ska ju bli bus- och skitväder!

F

F.d. 7502

Guest

Ok- tack för de orden - vart bär det iväg då? Själv ska jag försöka lossa tre hästkärror i morgon bitti och leverera i helgen, sedan är det väl en del snöskottning på gång. Kollade
det vi pratade om, vi åkte som ni chiavenna - spugheln.

F

F.d. 55288

Guest

Hej.

Nu har vi varit på vår premiärtur med vår Limmon "plåtisen".
Allt var till belåtenhet och vi är mycket nöjda med vårt byte av husbil.
Varmt och skönt var det i bilen och inget kallras i från hytten.

Nu blir det många helgturer fram till huvudsemestern och vår Europaresa i augusti.

Sköna husbilsresor till alla
önskar
Leena och Kaj/Kajal;)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4927

Guest

Jaha, så har man då sällat sig till skaran av "plåtis"-innehavare. Det verkar förtröstansfullt med alla positiva saker som sagts här. Det blev en Pössl For 2, som vi får i mitten av april, och barnsliga som vi är, går vi nu - både frugan och jag - och längtar som ett barn längtar efter julafton. Bilen går otroligt tyst, så nu kan vi börja prata med varandra igen under färd - om det är positivt eller ej får väl framtiden utvisa!;);)

Lasse

Senast redigerad av en moderator:

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Grattis alla nyblivna PLÅTISägare! :)
Väntar själv med spänning på att ta fram den "nya" SMCn. Iveco Daily -04.
Blev bara 2 nätter i den i värsta vinterväder när vi nyligen hämtade den.
Vi tar fram den i slutet på april när snön förhoppningsvis lämnat denna landsända.
Sen blir det att tvätta å putsa å undersöka å investera tills allt är till belåtenhet för kära hustru - för mig räcker det med lackskydd/lackförsegling - sen är jag nöjd - OK en bra plattv också. :)
Lycka till med era PLÅTISAR!
.

PS undrar om det blir nån SMC-träff i vår?? //DS

Bilagor

• smc_platis.jpg
    smc_platis.jpg
    28,8 KB · Visningar: 479
F

F.d. 7502

Guest

Grattis alla plåtslagare, vi får vår nya knaus box star i slutet maj, där blir det kanske mest spännande att se hur dieselvärmare och dieselspisen fungerar IRL. Trots att man jobbar hårt för att få fram fakta får man sällan all naken sanning innan man börjar bruka
prylarna.

Toppen