• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu är det kört

F

F.d. 13113

Guest
...in i garaget alltså.

Ställde upp husbilen för vinterförvaring i går efter att ha kört 800 mil i sommar.

Så vad ska man göra nu?
Tja det finns ju en hel del saker att ta reda på som man samlat på sig under årets resa.
Allt som man släpat med sig ut till husbilen, men aldrig hade någon nytta av.
Så jag får väl använda vintern till att ta sig en funderare över vad man verkligen behöver ha med sig på nästa års utflykt.

Något som jag hade nytta av var i alla fall den platta vattenslangen som jag fick tips om här i klubben. Det var ett bra tips och det hade jag missat om jag inte varit med.

Larm och såna grejjor har jag också läst om på klubbsidorna, men det är såna saker som man inte får ha "tummen mitt i handen" om man ska fixa...så det får vänta.

Jag har kunnat medverka med att skicka in några tips om "ställplatser" och kunnat läsa om många ställen att stå på.

Sammanfattningsvis så får man väl säga att jag är mer än nöjd och givetvis kommer att vara kvar oxå nästa år...

Nu får man väl titta in på forumet under vintern, men jag antar att det kommer att bli en viss stagnation i furumet fram till nästa vår...?

F

F.d. 4879

Guest
Sv: Nu är det kört

Det är säkerligen ännu mer fart i Forumet i vinter när de flesta har ställt in sitt hus och får abstinens samt har tid för att sitta framför datorn.

Anita o Dan

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2027

Hej!

Det är snart slutkört här också - ska bara göra en tur till Berlin om en dryg vecka och efter detta blir det avställning och vintergodnatt till husbilen.

Sedan blir det en lång väntan och energiladdning till säsongen startar igen för vår del i april 2008.

Hälsn Dan P, alias "Krabban"
:D

F

F.d. 8036

Guest

Slutkört - usch vad tråkigt det låter.
Nä nu lastar vi bilen för en 2-veckorstur till Stockholm och mellan-Sverige.

Och sen blir man ju tvungen att köra norrut för att uppleva vinter. Här nere på sydkusten är det bara blåsigt och vått i regel.

Det är riktigt mysigt att kura skymning i bilen på vintern och komma hemifrån alla 'MÅSTEN' med jämna mellanrum.

Ha de gott i vintermörkret

F

F.d. 418

Guest

Jag håller med Skipper. Vi kopplar ihop innevarande års säsong med nästa, givetvis efter byte till vinterdäck, och kommer att rycka ut så snart andan faller på. Om sanningen ska fram - och det ska de ju - är det faktiskt vinterpremiär för oss i år och lite spännande är det att äntligen få pröva på. Hälsn/AndersW

F

F.d. 4879

Guest

Jag håller med Skipper. Vi kopplar ihop innevarande års säsong med nästa, givetvis efter byte till vinterdäck, och kommer att rycka ut så snart andan faller på. Om sanningen ska fram - och det ska de ju - är det faktiskt vinterpremiär för oss i år och lite spännande är det att äntligen få pröva på. Hälsn/AndersW
Ett tips Anders även om du har dubbat, ha med dej att par snökedjor till drivhjulen, modell snabblänk. Jag såg hur kul Ji hade det i vintras med sin bil när vi var ute och åkte, i uppförbackar när det svängde så gled hela framdelen sidledes trots dubbat, det var nära diket.. Jag hade sommarhjul på vår bakhjulsdrivna och hade inga problem alls.

F

F.d. 418

Guest

Tack för tipset Göran. Ja, börjar det glida lär det väl inte sluta förrän man stöter ihop med något stadigt och om det är bodelsväggen som tar den smällen, lär bilens ventilation öka betänkligt. Hälsn/AndersW

F

F.d. 6238

Guest

Hej på Er mina vänner. Det är tråkigt (roligt) att läsa att ni ställer av bilen nu för vintern.
Emellertid så har jag en viss förståelse till det som Ni innerst inne menar.

Som --Gammal-- mc så förstår jag precis vad Ni menar.
PÅ DEN GAMLA GODA TIDEN så var det ju så att man ställde av cyleln när höststormarna närmade sig och ställde på till cirka Aprilskämtet.

Man gick hela vintern och längtade att det skulle bli VÅR.
Numera så får man vara glad att ha en normal avföri--.

Vår blir det ju alltid och då kommer säsongen igång igen, mina vänner jag hoppas verkligen att vi ses på Skattegården till Påsk i nästa år (eller hur Rudi)
Många Husbilshälsningar från The Göteborg.
:music-icon: :music-icon: :music-icon: :music-icon: ;) ;) ;) ;) :D :D :D :D :D

H

hianders

Guest

Vi ställer också snart (31/10) av vår Adde efter en bra husbilssommar! Vi är nog uppe i drygt 800 mil maj - oktober. Nu ligger snittförbrukningen ganska jämnt på 0,95. Känns lite vemodigt :( att Adde går i ide men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!! Vi hoppas på jättebra väder nästa helg så kanske vi gör en helgutflykt!

MEN, vi hörs ju vidare vi tvåbenta!! :))):yes:

Inger & Hasse & Grabbarna Grus

F

F.d. 3067

Guest

Hej janotto!

Nu får du skärpa till dig... Ångermanlänning å allt husbilen i garage över vintern...hmm låter för oss superdumt, husbils året är faktiskt 12 mån per år,
är ju nu det är mysigt som tusan att vara ute med husbilen. Här i Järpen så ser vi fram emot morgon dagen, vi ska först ta reda på lite älgkött sedan så bär det av med husbilen någon stans... tror att de kanske blir kattstrupeforsen...

Gunnar

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8167

Guest

Åk till Eksjö, "Ränneslättsloppet" en endurotävling av varvloppstyp, tävlingar både fredag, lördag å söndag. ca 2000 förare denna helg och mängder med husbilar. Eliten kör på söndagen. Bara till å fylla gastuberna. Å ker själv ner på lördagen för att tävla på söndagen.
/Pär

F

F.d. 13113

Guest

Gunnar fick mig faktiskt att tänka till.

Kanske har jag bara ställt in husbilen av gammal vana.
(Förra husbilen var ingen vinterbil) Men den nya kanske är det?

Är det nån som vet:
Är en Adria 660 sl att rekomendera även under den svenska vintern?
(och då menar jag den vinter som är norr om Sundsvall;-)

Riktiga vintercampare kör väl Kabe som tex Anders W?

Senast redigerad av en moderator:

Anita / Soren

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2025

Måste ha bilen utanför huset, körklar, annars mår jag dåligt. Jag och frun åker ut och dansar på olika ställen under vintern, lyssna på musik se folk och röra sig, det gör gott, speciellt nu under den mörka årstiden

F

F.d. 4879

Guest

Så länge det inte är en massa snö utan bara kallt så använder vi vår husbil, även ibland även om det är snö trots avsaknaden av vinterdäck.. Vad gäller mc som Kurt skrev om så ställs R hojarna in och ut kommer Husaberg och Suzuki DR med dubbat istället!

F

F.d. 2774

Guest

Nej !!!! Jag vill INTE ställa in :mad:
Vi har inte haft husbil så länge, endast lite mer än ett år, men i fjor ställde vi inte in förrän till lucia, och sen tog vi ut den i mitten på mars. 1:a advent tillbringade vi nere på Revsudden vid ett kavlugnt Kalmarsund och strålande solsken, så det hoppas vi på i år oxå.
I år hoppas jag/vi att vi inte behöver ställa in "Skalman" alls. Kenth är ledig varannan helg och då sticker vi iväg, ibland inte alls så långt, bara en bit hemifrån, men det är så himla mysigt och skönt att vara en helg i "Skalman".
Vi hade båt tidigare och där var det inget att be för utan man var tvungen att ta upp båten tidigt, redan första helgen i oktober, och det var ju inte alltid så roligt.:confused:

F

F.d. 839

Guest

Anita & Soren,

Vi gar inte och dansa men husbilen star i driveway klar att sticka den saken ar klar, aret runt. Tank bara om vaderleks / gubbar - tanter sager dagen innan att det blir storm och vaknar med en stralande sol ... det skulle vara katastrof ;)

Toppen