• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nu är det för varmt!

F

F.d. 5085

Guest
Den som orkade följa Birkalands bekymmer med värmen eller snarare kylan, i det förra inlägget kan måhända också orka med att lyssna till den senaste klagolåten:

I Finland är vi vana vid kallt väder, det är i alla fall en myt man gärna sprider i det här landet även om man nog innerst inne inte är så macho som man tror.
Kyla i husbilen är i alla fall en annan sak och nu hade vi fyllt gasflaskorna och energiskt skottat in oss på en campingplats i Villmanstrand nära ryska gränsen. Uttetemperatur -10 grader.
Glatt drog jag på kvällen igång elvärmen och kopplade också in gasolvärmen men ställde försiktigtvis reglaget på 3 på den 5-gradiga skalan.
Kl 2400 vaknade vi av att temperaturen var +25 grader i husbilen, att hundarna krupit upp på den svala instrumentbrädan och att det kändes som om elden sluppit lös under sängen.

Vad gör vi för fel?
Kan det med Truma 6-nånting bara vara för kallt eller för varmt?
Varför kan inte Truma ha en termostat som Alde har? Där ställer man in önskad temperatur och sedan blir det just det man ställt in.
Aldes vattenburna system är enligt min uppfattning enormt överlägset den luftburna värmen. Visst blåser det varmluft snabbare med Trumatic men när värmen är så svår att kontrollera så spelar det nästan ingen roll.

Bättre att bädda ner sig med hustru och hundar någon timme och veta att temperaturen så småningom blir konstant än att tvingas pendla mellan förfrysning och värmeslag (lite överdrivet kanske men ändå!).
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.405
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Nu är det för varmt!

Termostat finns nog någonstans i bilen. Den ser ut som en liten svart knapp, ca 15mm i daiameter. Ofta sitter den ovanför dörren eller kanske vid dinetten. Någon hade den vid sängavdelningen har jag läst.

Leta efter den och kontrollera att den är korrekt kopplad. Mät så att det inte är kortslutning (då borde du inte få någon värme alls eftersom pannan tror att det är tillräckligt varmt). Är det kabelbrott så är det full fart på pannan (eftersom pannan trotr att det är kallt i bilen). Är det glappkontakt blir det lite av varje beroende på om glappet råkar vara till eller från.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025
Sv: Nu är det för varmt!

Hej
Givaren är i Alde 3010 med LCD display inbyggd i instrumentet. Så instrumentets placering är viktig. Troligen lika på Truma.
Yttre givare/Knapp med kabel finns hos Kama.
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Nu är det för varmt!

Hej Tror att vi också har samma Trumavärmare. Har inte haft något problem.
Heter den C6000EH har du en svart ratt på manöverpanelen på mellan 1-9. Vi brukar
ställa vredet på 7 för lagom temp. Faktiskt upplever jag fläktvärmen som mycket behaglig
och som du säger är den snabb att värma upp.
Om du har samma reglage så justerar du med der svarta vridratten
Lycka till Sven-Eric
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Nu är det för varmt!

Nej, vi har inte direkt problem med Truman men det skulle vara praktiskt att på en display kunna ställa in t ex 18 grader när man lägger sig och veta att det är just 18 grader under natten.
Men vi får väl lära oss efter hand vilken av inställningarna 1-5 som passar bäst till rådande utetemperatur.
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Nu är det för varmt!

Termostat finns nog någonstans i bilen. Den ser ut som en liten svart knapp, ca 15mm i daiameter. Ofta sitter den ovanför dörren eller kanske vid dinetten. Någon hade den vid sängavdelningen har jag läst.

Leta efter den och kontrollera att den är korrekt kopplad. Mät så att det inte är kortslutning (då borde du inte få någon värme alls eftersom pannan tror att det är tillräckligt varmt). Är det kabelbrott så är det full fart på pannan (eftersom pannan trotr att det är kallt i bilen). Är det glappkontakt blir det lite av varje beroende på om glappet råkar vara till eller från.

Bra tips. När det dagas så blir det jakt på svarta knappar. Problemet kan vara att mäta om det är kortslutning eller något annat.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.305
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Nu är det för varmt!

Termostater generellt är inte lämpliga att ha grader på . På dessa till t.ex värmegolv har man idag sällan gradangivelse.
Detta på grund av att man då får ett extra problem med kallibrering mot rätta gradantalet. Problem uppstår också om den är lite olämligt placerad då gradantalet ej kommer att stämma.
Bättre med siffror som man då anpassar till den nivå man själv tycker är lämlig.

Den lilla svarta knoppen som Michael beskriver är givaren för Trumavärmaren. Den borde för att vara optimalt placerad sitta på en mellanvägg men där kommer den dåliga projekteringen på en husbil in och även kostnaden. Fort o enkelt ska det vara med eftergift på kvalitet. Synd kan man tycka. Ännu en fördel att inte ha gradangivelse.

Birkaland, din ojämna värme skulle kunna bero på att givaren som jag nämner ovan är trasig. Den är med säkerhet ett termiskt motstånd och kan mätas upp med en multimeter när den är demonterad och urkopplad. Tyvärr vet jag ej värdet.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.695
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Nu är det för varmt!

Jag kontrollmätte resistansen på min "Trumaknapp". Den innehåller ett NTC-motstånd som vid 21 grader har 11,3 kohm, med min utandningluft 7,3 kohm , vid 15 grader ca 15 kohm.
Om du mäter så haka inte upp dig på om värdena avviker några kohm hit eller dit, det viktiga är att man ser tydligt att resistansen mnskar med temperaturen (=NTC).

Göte J
 
Toppen