• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu är det äntligen dags!

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
För vadå?!
Åka lite husbil så klart!
V.8 och sportlov närmar sig med stormsteg.
Runt jul planerades det för fullt för var familjen skulle bege sig i år.
Senaste 5 åren har det blivit husbilsresor för skidåkning och innan dess utlandssemestrar med sol och bad.
Men runt jul var det covid som ställde till planeringen lite så vi siktade på skidor i år med (inte fy skam).
Kompisarna vi brukar sällskapa med hade hyrt stuga (de ringde runt till ett 10-tal orter innan de fick tag på något.
Ringde själv dit för å kolla eventuell ställplats för oss.
"Jo men ser u att vi har byggt nya stugor på våra ställplatser, men ni kan stå på vår parkering men den brukar vara full så vi kan inte garantera nå".

Det kändes knappast säkert så jag ringde runt till lite platser som vi varit på tidigare.
Och fick napp på det minst troliga stället då de bara har säsongsplatser på sin camping.
Men vi fick ändå en plats för en vecka och lite drygt 1000:- inklusive el vilket känns mer än ok.

Nu börjar förberedelserna.
Förra veckan kom en motorstyrd avtappningsventil och två 12V värmekablar som beställdes från Kina i september.
I helgen monterades ventil och värmekablar på utloppet från gråvattentanken.
När jag letade montagematerial i lådorna på vinden hittade jag en trådlös backkamera som monterades vid utloppet.
Nu kan man se var man tömmer, styra tömningen utan att kliva ur och slippa att ventilen fryser ihop.

Vidare monterades en bättre begagnad 4G router samt en yttre antenn, vilket jag hoppas förbättrar surfhastigheten.

Snyggade även till i badrummet med nya tandborstmuggar och tvål dispenser.

Sist men inte minst monterades två läslampor ovan snurrstolarna fram.

Ungarna håller på och packar in sina kläder och på lördag morgon åker vi....

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Å så är det äntligen lördag morgon.
Husbilen packades med skidutrustningar, kläder och det mesta som åtgår.
Var lite inne på att även fylla vatten igår (har haft plusgrader hela dagen så trädgårdsslangen går att använda) men det blev sent så vi orkade inte göra klart.
Men vad händer?
Vaknar med en dm snö ute och minusgrader :-(

Sa till frun igår, vilket jag antagligen inte skulle gjort, att det var skönt att fotled och axelled (varit skadad efter en arbetsplatsolycka i höstas) har blivit så pass bra att jag kan åka skidor igen.
Imorse snavade jag över en hög med kläder som ungarna lagt i hallen och drog foten i hörnet på en byrå!
Nu ligger man i sängen igen med två blåa tår (antagligen brutna) och en fot som knappt går att stödja på.
Det blir nog inget skidåka för mig i år heller :-(
Tur att jag köpte lite nya böcker på rean....

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Aj aj, då kan det inte bli någon After Ski heller förmodar jag. Dubbel otur!

//Michael, medlem
Jo after Ski kan man gå på. Då glömmer man, tillfälligt, att man har ont.
Eller det blir åtminstone roligare att ha ont :cool:
Nu har jag även packat in en halvliter fin (mycket dyr) whisky som man kan trösta sig med....

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Blev det någon after Ski?
Nej tyvärr inte då den bara fanns på lördagar :-(
Däremot blev det två promenader upp till toppstugan för några öl i det vackra vädret.
Kanske lika bra det, ungarna gnällde över att det tog lång tid i liftkön....

Blev dock en liten tur på längden med hunden i släptåg, eller snarare med mig i släptåg då han drog mig en bra bit....

Hur som haver var det kul att lufta husbilen lite.
Som kallast hade vi -13 och ca 20m/s så det kändes betydligt kallare ute.
I bilen hade vi sköna 21grader med endast elpatronen och golvvärmens hjälp.

I veckoslutet såg man en del klipp från Ukraina och MSB uttalanden om att man bör bunkra lite för sämre tider.
Så på hemvägen gjorde vi några stopp och handlade på oss.
Med början i Leksand så handlades....knäckebröd.
Sedan ett stopp hos en bekant för hämtning av 20kg hjortkött....
Passade även på att stanna till vid fritidshuset och tanka upp bilen och några reservdunkar vi har stående där.
Och slutligen förbi en kompis som fixat några säckar (5kilos) ris till bra pris.
Blir det svårt att handla mat framöver får vi leva på hjortgryta och ris vilket inte är fy skam....

Toppen