• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Novis i Norrköping!

F

F.d. 5712

Guest
Hej alla livsnjutare!

Har precis hittat hit i min jakt på tips inför mitt första husbilsköp. Insåg först nyligen att det var en bil att bo i jag skulle ha, och inte en sommarstuga.
Är uppväxt med en camper på VW-pickup, och något friare kan knappast finnas.
Förutom min VWbubbla-73 i studentpresent, nu såld, har jag faktiskt aldrig ägt någon bil. Klarar mig finfint med cykel till vardags - men nu vill jag ut på utflykter!:)

Ni verkar vara ett väldigt glatt och pratsamt gäng med mycket erfarenhet, så jag ska läsa vidare här på forumet och inhämta tips. Men om ni vill får ni gärna hjälpa mig lite på traven!

Som ung stadsbo, nyinflyttad i Östergötland och utan bil består mina problem huvudsakligen av följande:

1. Någonstans inom cykel/bussavstånd att ha bilen parkerad sommarhalvåret. Arbetskamraterna har engagerats, men hittills utan resultat. Förslag mottages tacksamt!

2. VW eller Fiat?
Min budget sträcker sig till dryga 100 000 och de alternativ jag ser på nätet är i princip en Fiat från sent 80 - tidigt 90-tal, eller någon form av VW.
Jag tycker det verkar som det är mycket jobb med motorer, växellådor etc på Fiat, men mer "huskänsla" med alkovbil enligt min mening. Och alkovbilar byggda på VW är det tunnsått med, åtminstone till salu!
Vad är säkraste valet för en mekarnolla med närmaste "hemmaservice" tre timmar bort? (dock får sägas exemplarisk sådan, en mycket mobil halvpensionerad åkare...)

Ser fram emot att så småningom hitta mitt nya hem på väg!

Trevlig pingsthelg så länge!

F

F.d. 6238

Guest
Sv: Novis i Norrköping!

Hej Malin. Svårt att ge råd men kan Du spendera 100 kalla har Du kommit långt. Jag tycker att Du skall kolla på Blocket för där finns mycket all titta på, hälsar medl. nr 35

F

F.d. 4879

Guest

Hej Malin och välkommen, hoppas du blir medlem också framöver när du har köpt dej en rullande sommarstuga. En Fiat/Peugeot/Iveco eller en VW är inte så lätt att råda till vad, det är totalt olika bilar som du redan själv har upptäckt. För 100.000 så får du en VW med motorn bak om det är en VW buss du syftar på. Rätt svårmeckat och motorn måste oftast ur om det är något. Visserligen går dom bra och även rätt länge bara man passar sig för oljeläckage från dom luftkylda och vattenläckage från dom vattenkylda. Om du går upp lite i storlek så har du VW LT31 och 35, lite mer lastbil över dom och finns både med 4 och 6 cylindriga bensinmotorer samt diesel. Det är heller ingen lättmeckad bil direkt. Tar du en Fiat så är det relativt lättmeckat då motorn sitter fram på tvären om den är framhjulsdriven och på längden om den är bakhjulsdriven. Sköter man en Fiat så är det inte någon sämre bil än någon annan. Anledningen till att du läser om många fel på Fiat beror nog på att de flesta husbilar är byggda på Fiat chassin. Vad man ska se upp med är rosten i så fall, ytrost finns det alltid på lite äldre Fiatar, det är dom bärande delarna och bromsrören som man måste se upp med. Lycka till och är det något mer du funderar över så är det bara att fråga!

F

F.d. 28145

Guest
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5712

Guest

Tack för alla tips hittills!

Renaulten ser verkligen fin ut, och betydligt yngre än sina 23 år... Diesel är dessutom ett krav, så jag får nog höra mig för om den!

Dessutom har jag fått ett mycket intressant tips om parkering idag, så nu börjar det hetta till :)

//Malin

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

Hugon ser verkligen fin ut. Kan nog vara ett attraktivt objekt för fler som första bil - så vänta inte förlänga.

Kurt

F

F.d. 4879

Guest

Ja Renaulten verkar nog vara ett klipp, dessutom byggd på den större Mastern och dessutom av Hugos. Klart värd att titta på!

F

F.d. 5712

Guest

Nä, ingen parkering där heller.

Men jakten går vidare!

Toppen