Sv: Nostalgitråd för oss 60-70 talister
Härlig tråd!
Född -68 och minns barnprogrammen på tv som i går, vissa fantastiska t.ex. fem myror men vissa horibelt usla.
Drömde om en Puch Dakota 3000 men hittade ingen fin när det var dags, det blev en Puch Nevada i stället.
Allt jag kan om namn på delstater i USA lärdre jag via Puch mopeder.
Och att få tag på musik, dagens slynglar har det bra.
Kaj Kindvall pratade som en dåre så man fick vara snabb med fingret att avsluta inspelningen på bandaren.
Min kompis hade en del riktig musik på vinyl (LP sa man då) som inte fanns på "Tracks".
Jag lärde mig älska klassika Deep Purple och Rainbow från 70-talet, gör det även nu.
Ritchie Blackmore är en äkta gud med gitarr!
Sedan kom Dire Staits ut med Brothers i arms och Depp Purple med Perfect stranger, var det inte -85?
Vika skivor.
Bruce fanns givetvis också med liksom Kiss, AC/DC samt (i mitt fall) Accept, Van halen, Nazaret mm.
Såg ni dokumentären om hårdrocken på SVT?
Suverän!
Och vi åkte bil till "dansställen" för att se på raggarbilar.
Ingen av oss kunde/ville styrdansa men vilka trevliga parkeringar det fanns.
Vi pratade bilar och tog en öl med nya vänner.
Rimjokk före Vuollerim var underbart vackert och vi for till och med till Nunis i Gällivare "på dans", 50 mil tur och retur.
Jag skakade hand med Jerry Wilimans på Brännaberget i Överkalix runt midsommar -84
Han hade en indianliknade kille på piano just då som ingen visste något om.
"Kolla, det är Vargtass från Macahan" sa min kompis men han hade fel.
Robert Wells hette pianisten och han sa sedan att idén till hans enda hit "upp på bergen" kom under spelningen på Brännaberget.
Man ser solen vända under midsommaren där så någon natt finns ej.
Och vi såg Lilli&Sussi i både Boden samt Forum i Älvsbyn, de är visst på TV i kväll!
Körde en egenrenoverad Volvo 164 med grym Pioneer stereo, vilket ljud!
Fortfarande den roligaste bil jag kört......ska kolla lite på blocket....
Och vilka stolleresor med motorcykel och vad många hojar jag ägde dessa unga år. Köpte till slut en BMW K1 (som redan som ny var en gubbhoj) trots att jag bara var 23 år för att kunna köra jättefort till Tyskland.
Jobbade som markarbetare och tjänade bra, bodde hemma och brände allt på leksaker.
En månad med fullt traktamente och sedan till handlaren för att köpa en nästan ny snöskoter!
Det var tider det...
Men visst är det kul nu också, synd bara att man numera är fet, skallig och bitter.......