• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Norske Bompenger

F

F.d. 25061

Guest
Påsken-07 gjorde vi en liten tur i södra Norge, allt gick bra,vädret var fint
ända tills vi kom till utkanten av Stavanger (Sola industrifelt) där bl.a olje-
industin har sina högkvarter. Man blir inte överraskad av att finna bom-
pengestationer i Norge, vi var fullt beredda och skulle betala, men där
fanns ingen manuell betjäning, ej heller någon korg att slänga pengar i. Man
skulle helt enkelt ha en dosa i bilen som registrerade vår ankomst, och ditills hade resan gått bra med betalning i kontanter, och vi hade försett oss med
relativt gott om sådant, för vi vet ju att resa i Norge det KOSTAR PENGAR.
Vad göra? Vända om? Försöka att få tag i nån person att fråga om råd?
Nej jag chansade och körde helt fräckt förbi stationen.
Och si, cirka 5 månader efter kommer ett mycket formellt och lätt hotfullt
brev med bild på bilen,men man kunde också skriva en överklagan, i vilket
det klargjordes att utsikterna till rättelse var ganska små. Jag skickade dock
en sådan, med litet hopp om rättvisa, och så, som en julklapp fick jag ett brev om att min klagan godtagits och ärendet avklarat. ps f.öv. hade vi en mycket fin tur i underbar natur.
q walther
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Norske Bompenger

Vi hade missat ngn station och vi fick en faktura också efter ca 5 mån.Vi betalade eftersom det var ett bankgiro att betala till.Men det var väldigt dyrt, Jag tror det var 35:-
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Norske Bompenger

Måste berätta om en lustig sak som hände oss i Norge. Vi kom till en bomstation där man skulle lägga i pengar, före oss stod en bil med en förtvivlad dansk som inte hade några kontanter. Snälla som vi är så gav vi honom pengar till avgiften. Efter att vi hade betalat, så åkte vi vidare några mil, snart kom vi till nästa station men då var vi utan pengar - dom hade dansken fått!! :twitcy: Vi tryckte på en knapp där det stod "Betala sen", och efter ett tag fick vi en räkning för tungt fordon. :mad: Skulle man betala via bankgiro så blev det ju en dyr avgift, så jag skickade helt enkelt betalning för personbil i ett kuvert, sen hörde vi inget mera.
Så det gäller ju att ha en stor burk med kontanter med sig i vårt kära grannland.

Hörde föresten att norrmännen kallar oss svenskar för Söte bror. Gulligt!

Wania
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Norske Bompenger

Hej!

När vi reser i Norge så betalar vi bompengar, alltid med bensinkortet, så får du allt samlat på en nota.



Mvh

Bosse
 
F

F.d. 14216

Guest
Sv: Norske Bompenger

man kan gå in på närmaste essomack innom 3 dagar och betala bompengen det kostar då 40 nok i stället för 20 så är det i norge mvh leif ny medlem
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Norske Bompenger

OK att man måste betala bompengar när man åker in i norge vid svinesund via den nya bron, men varför ska man betala när man åker via den gamla? Har för mig att bompengar tas bort när bron eller vägsträckan är färdigbetald. Bompengar har införts på den gamla bron i samband med att den nya bron kom till. Man skal även betala när man lämnar norge.:aja:Men jag åkte i "gratisfilen" (autopass) .AJ! Det var en fuling:blabla:
 
Senast ändrad:
Toppen