• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Norska fartkameror

F

F.d. 53018

Guest
Sv: Norska fartkameror

Nettopp! Det er derfor man har fartskameraer. Vi ønsker like lite svenske råkjørere som utgjør en fare for seg selv og andre som fornuftige svensker ønsker norske amatørrally førere som brøyter seg fram. :) Mvh! alfb

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nettopp! Det er derfor man har fartskameraer. Vi ønsker like lite svenske råkjørere som utgjør en fare for seg selv og andre som fornuftige svensker ønsker norske amatørrally førere som brøyter seg fram. :) Mvh! alfb

Det skulle behövas genomsnittskameror även på E6 genom Bohuslän där framför allt norska fordon kör för fort och då menar jag minst 20-30 km/t.
De svenska fortkörningsböterna är i jämförelse med de norska löjligt låga!

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Jag tycker nog att du skall tona ner dig lite! I Sverige har vi samma problem med alla Norrbaggar som tror att våra motorvägar är som Autobahn med fri fart. Detta med att köra för fort är något som naturligtvis existerar i alla länder men dom som vi i första hand irriterar oss på är utlänningar. Flåbusar i trafiken finns i alla över allt.

Bennie

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Pendlar flera gånger i veckan mellan Varberg o Alingsås E6 o E20 o jag tycker faktiskt det är lugnt idag. Visst 10-20 km för fort men några riktiga fartåkare 30km + är det mycket sällan jag ser.

F

F.d. 53267

Guest

Upplever samma efter E4 där jag bor

Samma sak på E14 mellan Östersund och Storlien där blåser StorNorsken
på och i Åre där parkerar dom som om dom ägde hela byn och det gör
dom förresten snart för dom köper allt som är till salu.

H

Husbilgolf

Guest

Samma sak på E14 mellan Östersund och Storlien där blåser StorNorsken
på och i Åre där parkerar dom som om dom ägde hela byn och det gör
dom förresten snart för dom köper allt som är till salu.

Vad tycker du om det, då? Men 30-40% av fortåkarna i Norge var svenska, samma sak i Sverige då, eller?

F

F.d. 53267

Guest

Vad tycker du om det, då? Men 30-40% av fortåkarna i Norge var svenska, samma sak i Sverige då, eller?
I Västjämtland är det nog snarare 80% av fortkörarna som är Norrmän.
Dom passar väl på för det är inga fartkameror mellan Åre och Storlien.
Vad gäller det andra så gör ju förstås en del bybor goda affärer och
det är ju bra, inget ont som inte har något gott med sig.

F

F.d. 55397

Guest

Det artikeln belyser är många vecko/dagspendlare på E18 till Norge på Svenskt vis "ögontjänat" men missat medelhastighetsövervakningen. Denna metod diskuterades i Sverige också men ansågs utgöra ett intrång i den personliga integriteten då data om bilen måste lagras tills nästa kamera passerades. Fartkamerorna i Sverige får + poäng då många passerar kameran med -10km/h för att sedan gasa på, och medelhastigheten sjunker drastiskt.

Att Norrmän visat dålig respekt för Svenska fartgränser/trafikregler är också ett känt faktum i Värmland.

Datorer och internationellt samarbete gör dock kryphålen mindre. Alternativet att respektera lagen finns alltid!

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

I sverige är det bara att fälla ner solskyddet, eller på annat vis försvåra identitfiering på föraren, så slipper man böter, smutsig nummerskylt funkar också, men är olagligt att åka med.

F

F.d. 55397

Guest

I sverige är det bara att fälla ner solskyddet, eller på annat vis försvåra identitfiering på föraren, så slipper man böter, smutsig nummerskylt funkar också, men är olagligt att åka med.

"Risken" har legat på ca 30%, men nu har de bytt själva kamerorna så nu ska det bli skarpare bilder. Solskyddet tar det iofs inte...

Toppen