Sv: Norrman köpa husbil i Sverige
Jag kan dela med mig av en liten händelse för att varna andra för bedrägeriförsök:
Fick ett underbart samtal från en medelålders vältalig norrman idag.
Han ville köpa min bil.
Han ställde alla klassiska frågor en seriös köpare gör.
Han hade ett problem bara....
Han kunde inte hämta bilen på en gång utan jag skulle få betalt och sen skulle de hämta bilen om 3 veckor.
Han berättade om sitt liv och hur han och hans far drivit företag i både USA och Holland. Nu hade fadern olyckligt dött i cancer och han hade avvecklat företagen i utlandet.
Norska staten krävde dock honom på 74% i reavinstskatt på synliga tillgångar och det fann han motbjudande. Nu hade han flyttat hem till Norge och tagit alla pengar med sig.
Jag förklarade att det blir ju lite omständligt med att exportera bilen till Norge.
Till svar fick jag att hans dotter med 3 barn skulle ha bilen. Hon bodde dessutom i Sverige. Så bilen skulle användas i Sverige.
Jag frågade om han kunde maila ett affärsförslag till mig. Detta ville han ej då det var riskabelt att nedteckna en affär likt detta i skrift.
Han fortsatte att fråga vilken dag jag kunde komma till Oslo för att ta emot pengarna.
Jag ställde mig frågande...skall jag komma till Oslo?
Självklart skulle han stå för mina utlägg och jag skulle dessutom få 25,000: extra för bilen om jag kom till Oslo. De 25,000:- extra var som ersättning för att jag skulle ta hand om bilen de 3 veckorna det skulle ta innan dottern kunde hämta bilen.
Det märkliga i kråksången var att telefonnumret han ringde ifrån är oregistrerat....
Han önskade att jag skulle tänka på förslaget 1 timme och ringa upp honom igen för att komma överens........
Faktiskt ett av de mer intressanta affärsförslag jag fått hittills.......
Undra varför inte dottern skulle kunna betala bilen när hon hämtade den ist?
Varför vill han inte se bilen innan han betalar den?
Varför vill han inte komma till Sverige och göra upp affären?
Han måste ha en fantastisk människosyn som kan släppa iväg 275,000:- i kontanter till en helt okänd person i ett annat land...
Jag väntade ut honom ett par dagar och skickade sedan ett SMS där jag förklarade att han var välkommen till Sverige för att se på bilen. Var han nöjd så skulle han erlägga 10% av köpeskillingen kontant.
Resterande del av betalningen kunde dottern göra när hon hämtade bilen.
Tror ni han hörde av sig? Nä...
Detta är en form av bedrägerier som florerar. Personen som vill köpa berättar inte hela sanningen i de första kontakterna. När man i girighet sedan åker till ex Norge för att möta upp personen kommer ALLTID någon form av hinder i vägen för att transaktionen skall genomföras.
Ibland kan det vara så att du som säljare måste skjuta till en del kontanter för att lösgöra hans kapital, i andra fall står du ensam utan bil och pengar i ett annat land....
Summa summarum: Låter en affär för bra.....dra öronen åt er.