• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Norrländska vägar

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
har åkt (ca 2500mil/år privat) mycket i vårt avlånga land inte är alla vägarna så dåliga som bilden visade. det är klart att vill man så finner man.
bla Luleå - polcirkeln landsväg skogsväg grusväg inte någon riktigt så dålig. men Sverige har överlag dåliga vägar enligt vår ilands standard. så Norrland är nog inget undantag
sen finns det smartskallar som lägger betongväg för att sedan trycka på asfalt på betongen.
bästa sättet att undvika dåliga vägar o stenskott är nog bästa lösningen att parkera hemma .

Svensk vägnät standard på enkel språk:
Det saknas enhetlig standard för vägutformningen när det gäller länsvägar. Utformning (liksom vägens skick) beror mycket på när vägen byggdes. En del länsvägar är flera hundra år gamla, och bara lite förbättrade, till exempel asfalterade.

dock krävs minst belagd väg och 6 m bredd för primära länsvägar och 5 m bredd för sekundära ( tycker o tror att bilden föreställer en sekundär väg därmed inte prioriterad). Det finns dock inga krav på att förbättra befintliga vägar som inte uppfyller nybyggnadskraven. Särskilt när det gäller sekundära och tertiära länsvägar finns väldigt många vägar som inte uppfyller minimireglerna, grusvägar accepteras inte alls för nybyggen, och de som finns förbättras efter hand i en långsam takt.

Varför gnälla i forum? , varna istället så andra kan undvika dessa dåliga vägar och sträckorna.

Gott nytt år
 
S

Sören-6830

Guest
Underhållet av våra vägar har väl, eller borde ha, att göra med trafikintensiteten. E6 Trelleborg - Helsingborg trafikeras varje dag av ca 55000 fordon, enbart med färjorna i Trelleborg fraktas varje dag nästan 2000 lastbilar som trafikerar E6:an.
Kanske svårt att få pengarna att räcka till glest trafikerade vägar i andra delar av vårt land?
 
Senast redigerad av en moderator:

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.769
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Det borde inte vara något problem med pengar när man tänker på vad Norrland gör för landets ekonomi genom skogen kraften o malmen.
Det kan du ha rätt i, men det är nog så ett samhälle fungerar. Kan man inte stå ut med de fördelar och nackdelar det innebär att bo i den södra landsändan, så får man bosätta sig i norr och samtidigt stå ut med det du beskriver här.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
501
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Underhållet av våra vägar har väl, eller borde ha, att göra med trafikintensiteten. E6 Trelleborg - Helsingborg trafikeras varje dag av ca 55000 fordon, enbart med färjorna i Trelleborg fraktas varje dag nästan 2000 lastbilar som trafikerar E6:an.
Kanske svårt att få pengarna att räcka till glest trafikerade vägar i andra delar av vårt land?
Haparanda tillhör en av landets mest trafikerade gränsstationer. På den Finska sidan gränsen är det motorväg. Argument om glest trafikerade vägar bottnar i okunnighet.
BBa
 
S

Sören-6830

Guest
Haparanda tillhör en av landets mest trafikerade gränsstationer. På den Finska sidan gränsen är det motorväg. Argument om glest trafikerade vägar bottnar i okunnighet.
BBa
Jag trodde de flesta förstod att jag inte räknade in E4:an bland glest trafikerade vägar. Det finns ju rätt gott om vägar utanför den leden.
Vid gränsen Haparanda - Finland passerade vid senaste mätningen 2014 ca 740 tunga fordon/dygn, drygt en tredjedel av tunga trafiken Trelleborg - Helsingborg (källor Trafikverket, Trelleborgs hamn).
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
501
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Det är väl adekvat att använda E4:an som exempel när du själv använder E6:an?
Nu är det ju inte bara tunga fordon som räknas( de går som tur är på järnväg över gränsen) utan även personbilstrafik. Om man räknar personer som passerar gränsen per år tillhör Haparanda absolut toppen i Sverige. Det förs numera enligt uppgift ingen sådan statistik eftersom både Sverige och Finland är EU- medlemmar. Vi gör varje år resor på små, såväl som stora vägar både i Finland och Sverige och det råder ingen tvekan om att vägstandarden är betydligt bättre i Finland och då särskilt i norra Finland. Varför det förhåller sig så vet jag inte. I norra Sverige överväger man att återgå till grusvägar,för att dessa påstås vara billigare i underhåll. Som skäl anges krympande befolkning samtidigt som just en av anledningarna till att befolkningen minskar är att vägarna är så dåliga och att man har tröttnat på ständigt sönderkörda bilar.
Just detta problem tycks man i alla fall klara bättre i Finland.
BBa.
 
Toppen