• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Norrebrohamn

brittan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
3942
Medlemskap
2026
Vi var i Norrebrohamn i helgen. Visste inte att någon hade, satt upp en skylt med CAMPING FÖRBUD. Vi var fyra husbilar som stod där över natten, det gick hur bra som helst. På morgonen när jag var ute med hunden, så gick där någon typ..... och tog foto på våra bilar från hamnen. Tänk vad den SVENSKA avensjukan är jobbig.

Kram Brittan :wub:

Senast ändrad:

SoT

FD HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: Norrebrohamn

Spontant kan jag tycka att detta är lika olämpligt som att köra runt med öppen grå- eller färskvattenventil, om vi nu ska få folk att inte reta sig så mycket på oss husbilister.

Vh
Torbjörn

F

F.d. 52945

Guest

Jag undrar vilken typ av skylt som är uppsatt....kanske det är skylten som är olaglig?

Och de campade inte, (bord,stolar, o.s.v) står där inte angivet antal timmar så är det 24 timmar som gäller!!

Jag känner att ordet "civil olydnad" börjar göra sig påminnd hos husbilsfolket och det är kanske enda sättet att vi kan göra oss hörda och få tillgång till ställplatser, på vägen så kanske en del blir förbannade och det är ju bra för då ifråga sätter de sin kommun som måste ta upp frågan och att bara sätta upp förbudsskyltar utan att "inventera" behovet då har kommunerna gjort sig en otjänst mot turismen bl.a!

Mvh
Pilot

staffana

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022

Vi var där i lördags. Hade parkerat och övernattat på Hovs hallar men tog en lång promenad.

Det stod en husbil där.

Vi frågade en kille, som klippte gräsmattorna om det var OK att stå där för husbilar. Han sa att det var det inte, men man brydde sig inte.

Vi gick dit och såvitt vi kunde se var det en parkeringsskylt utan tilläggstext. På en informationstavla står det att camping inte får ske i naturreservatet och det är väl OK!

Så återigen är det klart att det råder delade meningar om var husbilar får parkera. Gemene man och kanske några myndighetspersoner jämnställer nog parkerandet av en husbil med camping!

Det är vi i Husbilskluben som skall verka för att begreppet parkering resp. camping blir definierade!!

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Som husbilsåkande kommuninvånare.

Norrebrohamn är ett gammalt bekymmer. För snart 10 år sedan kom stenar för att hindra infarten efter synpunkter från närboende sommargäst.

Sedan flyttades stenarna och hindren luckrades upp.

De nya skyltarna har satts upp av länsstyrelsen efter påpekande från kommunen (efter påpekande av sommargäst igen?).

Jag har varit i kontakt med länsstyrelsen som menar att skyltningen är korrekt.
Vad som menas med uppställning fick jag inte klart för mig.

Det är mycket konstigt, då denna plats är helt fantastisk för husbilsövernattning och inte stör någon (med undantag för någon sur 08?)

Men det finns många andra bra platser i kommunen; flera "bara personbilsmärken" har tagits bort från parkeringar. Ex. vis Malenbadet i Båstad och parkeringen vid Södra vägen i Torekov.

F

F.d. 52945

Guest

Precis...det skylten talar om är att det man inte får campa i naturreservatet, iöv. så är det 24 timmar som gäller och jag fortsätter att vara där då och då på denna fina ställplats.

Mvh
Pilot

SoT

FD HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023

Min liknelse med gråvatten/färskvattenkran i inlägg ovan är kanske ganska långsökt. Men jag är nog påverkad av tråden "Att köra med öppen gråvattenventil..." som jag med intresse följt. Där är ett engagemang utan like.
Summan av inläggen där är ju att försöka att inte reta upp de som inte har förståelse för husbil, utan vara lite diskret med t ex sina utsläpp. Och att påpeka för andra husbilsåkare att det de gör är olämpligt.

Att släppa sitt vatten på vägen är något jag själv aldrig medvetet skulle göra och att nattparkera där det finns irriterade människor/kommuner som sätter upp förbudsskyltar är något jag också tycker är obehagligt. Jag tror heller inte att det främjar oss åkare som kollektiv att fullkomligt skita i dessa skyltar.

Hade för mig att det i Norrebrohamn kom upp ganska tydlig skyltning (tror jag läste det i en annan tråd) om att nu var det slut med husbilsuppställning där. Torrtoan där var full p g a toakasettömning, personbilar till naturområdet fick inte plats etc. Men kanske är det omskyltat igen. Problemet är applicerbart även på andra platser i så fall.

@Pilot: Civil olydnad behövs alltid! Ingen håller med dig mer än jag! Jag försöker bara hitta en logik i hur vi uppträder med husbilen. Ja, kanske är det så att ju mer vi nattparkerar där förbudsskyltar kommit upp, desto tydligare visar vi att det behövs fler ställplatser. Lite tillspetsat så kanske vi då oftare borde tömma vårt grå- eller färskvatten på vägen för att visa att det behövs fler tömningsstationer. :)

Men om engagemanget att inte reta upp folk, t ex genom att tömma vattnet på olämpligt ställe, är så stort, så borde det också vara stort just vad gäller hur man parkerar eller väljer att ignorera skyltar. Denna tråden har just nu grovt räknat en fjärdedel så många inlägg som den om gråvattnet, fastän den kanske är lika viktig.

Jag tror inte, Brittan, att det kanske enbart är den svenska "avensjukan" som är orsaken till att någon fotade era bilar. Eventuellt används bilderna som dokumentation och underlag till att bevisa att husbilister är ett irriterande inslag i friluftslivet.

Bättre vore, tycker jag, att köra vidare till något ställe där vi fortfarande är relativt välkomna. Vi som är ganska nya husbilsägare har redan känt av en växande irritation från folk där man ska parkera. Jag tror inte vi gör det lättare för oss genom att flagrant skita i skyltar som helt enkelt är ett uttryck för att folk just där har fått nog av oss. Det är ju dom som är i position att påverka sina kommuner. Oavsett om det är de eller vi som "ingenting har mellan öronen" som du skriver tttbe17658.

Samtidigt är jag imponerad av er tjocka hud som gör att ni så obekymrat kan parkera på platser där vi inte är välkomna och ändå ha det trivsamt och mysigt. Önskar ibland att jag också kunde det.
Jag får väl öva.

I vilket fall känns det som ett viktigt ämne som du tagit upp, Brittan, och det vore spännande och se vad fler tycker i ämnet.

vh

Torbjörn

F

F.d. 52945

Guest

Hej SoT!

Leta upp tråden "Rydebäck" så ser du hur hur bl.a "civil olydnad" kan leda till ett mycket bra slutresultat när många entusiaster engagerar sig i våra frågor.

Mvh
Pilot

brittan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
3942
Medlemskap
2026

Det stämmer att 24 timmars pakering gäller, eftersom där inte finns någon annan skylt.

Och för det andra så var det ingen camping vi utförde, för vi hade inga stolar, bord mm utanför husbilen.

Skulle vara bra, att de som bestämmer kan tala om vad skillnaden är mellan pakering och camping.

Jag hoppas även att de på husbilsklubbe som håller på med dessa frågorna, kan komma till någon bra lösning med våra kära kummun gubbar. Ser man på tyskarna så kan de inte ha något problem med detta. Eftersom de har över 5000 ställplatser i landet.

Kram Brittan :wub:

F

F.d. 52945

Guest

För att inte tala om Frankrike där finns i princip ställplatser i varje by..där har vi mycket att lära, i min kommun (Klippan) har vi under sommaren fått 2 st platser (markerade) för husbilar samt en infotavla på samma plats. Jag tror att man måste ligga på och göra sig hörd lite då och då till de styrande i våra kommuner, man behöver inte känna att man är tjatig när man pratar med kommunalråd, teknisk chef eller politiker, min erfarenhet är att även en hel del av dessa människor oxå kör husbil och förstår problematiken.

En mycket god förespråkare för oss här på forumet är Gunnar som med en bra dialog kom långt med "Rydebäcksfrågan":)

Mvh
Pilot

F

F.d. 55554

Guest

@Pilot
Glöm inte tömningsplatsen för gråvatten/toa på Fabriksvägen vid HusvagnsSvennson/Säkerhetsbutiken.

F

F.d. 55554

Guest

Svar Nej.
Det är många år sedan vi hade husvagn, det var på den tiden TIA fanns.

Toppen