Sv: Norrebrohamn
Min liknelse med gråvatten/färskvattenkran i inlägg ovan är kanske ganska långsökt. Men jag är nog påverkad av tråden "Att köra med öppen gråvattenventil..." som jag med intresse följt. Där är ett engagemang utan like.
Summan av inläggen där är ju att försöka att inte reta upp de som inte har förståelse för husbil, utan vara lite diskret med t ex sina utsläpp. Och att påpeka för andra husbilsåkare att det de gör är olämpligt.
Att släppa sitt vatten på vägen är något jag själv aldrig medvetet skulle göra och att nattparkera där det finns irriterade människor/kommuner som sätter upp förbudsskyltar är något jag också tycker är obehagligt. Jag tror heller inte att det främjar oss åkare som kollektiv att fullkomligt skita i dessa skyltar.
Hade för mig att det i Norrebrohamn kom upp ganska tydlig skyltning (tror jag läste det i en annan tråd) om att nu var det slut med husbilsuppställning där. Torrtoan där var full p g a toakasettömning, personbilar till naturområdet fick inte plats etc. Men kanske är det omskyltat igen. Problemet är applicerbart även på andra platser i så fall.
@Pilot: Civil olydnad behövs alltid! Ingen håller med dig mer än jag! Jag försöker bara hitta en logik i hur vi uppträder med husbilen. Ja, kanske är det så att ju mer vi nattparkerar där förbudsskyltar kommit upp, desto tydligare visar vi att det behövs fler ställplatser. Lite tillspetsat så kanske vi då oftare borde tömma vårt grå- eller färskvatten på vägen för att visa att det behövs fler tömningsstationer.
Men om engagemanget att inte reta upp folk, t ex genom att tömma vattnet på olämpligt ställe, är så stort, så borde det också vara stort just vad gäller hur man parkerar eller väljer att ignorera skyltar. Denna tråden har just nu grovt räknat en fjärdedel så många inlägg som den om gråvattnet, fastän den kanske är lika viktig.
Jag tror inte, Brittan, att det kanske enbart är den svenska "avensjukan" som är orsaken till att någon fotade era bilar. Eventuellt används bilderna som dokumentation och underlag till att bevisa att husbilister är ett irriterande inslag i friluftslivet.
Bättre vore, tycker jag, att köra vidare till något ställe där vi fortfarande är relativt välkomna. Vi som är ganska nya husbilsägare har redan känt av en växande irritation från folk där man ska parkera. Jag tror inte vi gör det lättare för oss genom att flagrant skita i skyltar som helt enkelt är ett uttryck för att folk just där har fått nog av oss. Det är ju dom som är i position att påverka sina kommuner. Oavsett om det är de eller vi som "ingenting har mellan öronen" som du skriver tttbe17658.
Samtidigt är jag imponerad av er tjocka hud som gör att ni så obekymrat kan parkera på platser där vi inte är välkomna och ändå ha det trivsamt och mysigt. Önskar ibland att jag också kunde det.
Jag får väl öva.
I vilket fall känns det som ett viktigt ämne som du tagit upp, Brittan, och det vore spännande och se vad fler tycker i ämnet.
vh
Torbjörn