• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Normännen stressade eller?

F

F.d. 18073

Guest
Hej alla!
Var för några veckor sedan på en tur i Norges vackra land. Är nog tio år sedan vi var där senast.
Kom ganska snart på att husbilsekipage inte var populärt bland vissa bilister.
Vissa låg bara några meter bakom och blinkade och ville om. När jag hittade ett lämpligt ställe där jag ansåg att det gick att köra till sidan fick jag tutningar och knutna händer som tack. Detta hände ett flertal gånger. Har inga problem att hålla hastigeten men det kändes väldigt stressande att ha bilister i ändan hela tiden. Till sist stuntade jag i att köra till sidan när jag fick blinkningar och tutningar vilket innebar att jag blev stoppad av en ilsken norrman där han påpekade att det var min förbannade skyldighet att köra till sidan när någon ville om Efter en stunds diskuterande försvann han med en rivstart.
Frugan ville inte vi skulle fortsätta och jag var också trött på dessa norrmän så vi tog närmsta väg in i Sverige igen. Vilken skillnad det är att köra här.
Har norrmännen blivit mera stressade eller jäklades dom för vi var svenskar tro.
Finns det nogon som varit med om något liknande vid körning i Norge?
Ska också säga att de allra flesta var trevliga och tillmötesgående.
Men vi är inte avskräckta av detta utan vi tänker prova igen nästa år.
MVH. Ugglan

F

F.d. 4754

Guest
Sv: Normännen stressade eller?

Hej.

Jag har också kört i Norge men med vanlig personbil. Jag fick känslan att utanför den normala turistsäsongen så körs det fort. Man har sitt inrutade mönster att komma från punkt A till punkt B.

Nu tror jag inte norrmännen är värre än andra som har lite smalare vägar och svårt att komma förbi.
Jag har retat gallfebern på italienare när vi körde längs Gardasjön.

Vi svenskar kan nog också reta upp oss på trafik som går långsamt på välkända vägar som vi kör dagligen.

Det ska bli intressant att höra vad norrmännen själva tycker i denna tråd...

/Knausen

F

F.d. 55256

Guest

I Norge kör de flesta norrmän inte så fort. Oftast max 5-8 km över hastighetsgräns, Det kostar multum att köra fort om man fastnar i en kontroll.
Men när Ola Nordman kommer över gränsen till Sverige då växer hornen ut, då går det FORT samt som du så riktigt observerat så ligger de som en igel i baken på den som ska köras om. Det här med att man ska köra och parkera på höger sida, det skiter de fullständigt i.Finns det fri parkering på vänster sida så bara över vägen och står mot körriktningen. Jag har ibland pratat med nån som har gjort nåt dumt, brukar då fråga " har du kjöpt förerkortet på samvirkelaget?" (Konsum) Det brukar ge en ganska lång tirad om att dumma svenskar ska inte ha några åsikter om bilkörning när de är så snälla att de kommer hit för att bunkra cigaretter, sprit, kött och andra varor. Nu är ju detta en generalisering, jag känner många trevliga norskar/or, men tyvärr är det ju så att de som bär sig illa åt märks mest.
Ove.G
Glömde att säga att jag bor 4 km från gränsen.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6238

Guest

Ja det kan man tro. Vi hade sommarstuga i Strömstad i 21 år och vi körde ofta mellan Göteborg och Strömstad. I mitt jobb körde jag väldigt mycket från Göteborg till Oslo.
Och väldigt många ggr fick man gasa på bra när man hade en Norsk Långtradare i baken och samma sak hände väldigt ofta när Ola kom bakom och hade bråttom till kontinenten.

Emellertid så har jag inte uppfattningen att Ola är värre en Svenne. Man kan ju alltid generalisera men jag kanske inte är så neutral efter som min bästa kamrat och kompis är från Oslo.

Jag tror att "hornen" växer nog på dom flesta när man tror att "jag" har rätt. Som alltid tror jag att sanningen ligger någonstans mitt i mellan.
Detta var bara min personliga åsikt.

I mitt jobb på Stena jobbade jag mycket mellan Oslo - Frederikshavn och jag fick uppfattningen att Ola många ggr var en "bättre" passagerare än Svenne. Ofta om det var bråk så sa Ola---när han blev tillrättavisad--- javell ja, men Svenne blev mycket ofta mer "förbannad".

Ja, kanske inte att jag är så neutral för jag Älskar Norge.
Hls Kurt.
:twitcy::confused::twitcy:

F

F.d. 50034

Guest

Da får en nordmann bosatt i grenseland ta til orde også. Jeg synes ikke jeg merker noen forskjell på om jeg er på svensk eller norsk side av grensen og kjører personbil eller husbil. Noen skal alltid forbi en husbil. Men har aldri opplevd at folk tuter og blinker med lys, hverken i Norge eller i Sverige. Det er helt sikkert riktig at mange nordmenn kjører fort i Sverige. Jeg trafikker E18 mot Oslo mye. Her er det stort sett svensker på vei til eller fra jobb i Norge som står for de største fartsovertredelsene når politiet er ute med sine kontroller.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har mye samme erfaring som Leemar. I Norge er det oftest førere av visse tyske bilmerker som utmerker seg med aggresiv kjøring. De som virkelig irriterer er de som MÅ forbi og som står på bremsen i første sving så jeg må bremse selv om det er helt greit å kjøre vesentlig fortere enn de gør i svingene.

På gode veier i grenseområdet så er det endel som glemmer at en ikke er i Sverige, og kjører en god del for fort. Det kan bli fryktelig dyrt.

På 172 Årjeng til Bengtsfors har jeg hatt endel tilfeller av stygge forbikjøringer, men med god spredning på nasjonalitet, norske og svenske i nesten like stor grad.

F

F.d. 58574

Guest

Hej! Jag var i Norge i Juni i två veckor och jag märkte ingenting av det Ugglan skriver om, jag har enbart posetiva saker att skriva om när det gäller trafiken låt vara att Norrmän ibland körde lite för nära. Jag gav väg så ofta det var möjligt, men inga knytnävar!
Mvh Frank

G

GunDogs

Guest

Vi har kört i många olika delar av Norge och jag känner inte igen något av det som
beskrivs i Ugglans inlägg. Tvärtom tycker jag att det var väldigt skönt med en lugn
trafikrytm som de allra flesta anpassar sig till. Möjligen är det lite uppskruvat tempo
runt Oslo och på E6an, men inget emot den stress som uppstår så fort man passerat
Svinesundsbron och kommit in i Sverige.

Däremot tyckte vi det var jobbigt att hela tiden vara koncentrerad på alla dessa
olika hastighetsskyltar. (Och nu håller vi på att införa samma system här.)

F

F.d. 3077

Guest

Hej!
Spännande åsikter ,har kört en del tungtransporter i Norge med både Vägväsende o Politi eskort och det är en ren fröjd vad beträffar traffikanters uppträdande,ALLA trafikanter utom svenskar respekterade trafikledarnas order,Norrmän till o med stannar frivilligt och undrar om det är "grejt att köre"dom som ställde till det i trafiken var just svenskar,flera svenska bilister på semester med husvagn sa "inte nog att ni hindrar trafiken hemma ni är här också och jävlas " när dom fick se att vi okså var svanskar,sen skulle dom argumentera emot varför dom överhuvud skulle stoppas.
Sedan är det ju klart att Norrmän med skapliga bilar kommer över till oss med långa RAKA vägar kör som attan ,men OBS,dom kör bil ,vi S åker bil.Sen är ju N, van att det är trångt så dom kan ju skrämma slag på oss med några cm, marginal vid möten och korta omkörningar,dom kan ju köra inget sölande därvidlag utan full gas.
Mvh Bernt

F

F.d. 53003

Guest

Hei, ugglan !
Jeg tror du har vært litt uheldig med din Norgestur. Du har truffet på en del verstinger,for de har vi nok av her også.Denne sommeren har vi vært 75 dager på hjul, derav 4 veker i Sverige. Vi syns Sverige er kjempefint, med gode veier og velordnede forhold og fremfor alt greie folk å ha med å gjere. Vi har ikke vært bort i slike problem som du nevner,og synes heller ikke å merke noen forskjell i kjøremønsteret til svensker og nordmenn. På smale norske veier er det ofte vanskelig å kjøre forbi,så det er litt viktig at man holder fartsgrensen. og da mener jeg den reelle farten. Speedometert på min bil viser 86 når den reelle farten er 80. Men jeg er klar over det og kjører deretter. På veier der det er vanskelig å kjøre forbi er det irriterende å ligge etter en bobil som holder 70 i 80-sonen. Vi er også raske å kjøre ut når det blir flere bak oss. Men vår erfaring er at holder du fartsgrensa (bittelite +), så glir trafikken fint.
I tidlegere tider (20-30 år siden),da var tyske bobiler et stort problem på smale vestlandsveier i Norge. Men det var den tid med svake bensinmotorer så de klarte ikke å holde farten alltid. Slik er det ikke i dag, da er det mannen bak rattet som bestemmer.
Svensker eller nordmenn, det er samme norrønafolket det,ikke sant?
Så mitt råd er: Sjekk speedometert, slipp forbi de som har liten tid,og kjør frimodig videre og nyt reisen.For Norden er fantastisk å feriere i, syns vi.
Hilsen Berit & Ola.
P.s.: Ta turen til Norge igjen.Du er hjertelig velkommen

aukja

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2025

Hej alla!

Körde längs norska sydkusten i somras. Till en början helt slut efter drygt 20 mil. Sedan gick det lättare. Inga otrevligheter på något sätt. Smalt och tät trafik men försökte köra åt sidan så fort det blev ett lämmeltåg efter. Uppskattades av medtrafikanterna. Riksväg 13 var dock nästan "too much" mellan Odda och Eidfjord. Bitvis lagom brett för en husbil och då fick man möte med lastbil med släp vid en högerkurva! Körde så långt åt sidan som möjligt och stannade men mötande chaufför fortsatte och gjorde rätt bedömning och vi kunde mötas med 1(!!!) cm marginal. Puh! Trösten när man kom till uppfarten till Hardangervidda o alla tunnlar var att vi kom från rätt håll-uppför. Vidda kändes som ett salsgolv efter detta.
Vill så småningom köra i norra Norge men upp blir det nog på svenska sidan i så fall.
Vänliga hälsningar
Lennart o Frances

detta.

Knerten

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2026

Jeg må bare si meg helt enig med Leemar og knugrone her.

Avstanden mellom Leemar, Ove G og meg er bare ca 3 mil langs E18, og vi kjenner nok alle til at før og etter hver helg er det "Rally Sweden" på E18. Men politet har ofte kontroller, så det blir ofte saftige bøter på de svenske arbeiderne...

Men jeg er også veldig glad i Sverige og svensker, og kan bare ønske dere hjertelig velkommen til vårt vakre land. Det er bare så synd at vi har så dårlige veier å tilby våre gjester!

mvh magne

F

F.d. 52950

Guest

På vestlandet hvor jeg bor er vi plaget med smale og dårlig vedlikeholdte veier og en tildels tøff kjørestil, ikke minst mellom ferger.

:wideeyed:
Selv kjører jeg en bil på over 3,5 tonn og har ikke lov til å overstige 80 km/h noe sted. Ikke for at det har noen vesentlig betydning, for høyere fartsgrense forekommer ikke heromkring.
:twitcy:

Personbilene vil forbi enten man holder 80 eller 120 km/h og det er bare å ha et øye i speilet hele tiden, for å unngå farlige forbikjøringer.

Vi ferierer hele sommeren i Sverige og er stort sett imponert over kjøremønstret til svenskene, men de har nå litt bedre veier enn vi er vant til.

:yes:
Vårt kjøremønster på våre smale veier tilsier at en gir seg god tid og tar stadig hensyn til trafikken både foran og bak, men vi har masse flott natur rundt oss, som vi kan gi oss god tid til å nyte når trafikken er stor, ved å ta pauser.

Siden vi "forbruker" det svenske veinettet hele sommeren er det kjekt å kunne invitere våre svenske brødre/søstre til gjengjeld på våre "litt smale" veier og vår naturrikdom som vi så gjerne deler med dere.

:mcride:

F

F.d. 50034

Guest

Til Aukja
Du sier du vil til Nord Norge og det er å anbefale. Du sier også at du vil kjøre Sverige. Skal du nordover anbefaler jeg å ta med kystriksveien, riksvei 17 i Helgeland. Ikke bred overalt, men helt fin å kjøre. Du må selvfølgelgi ta en del ferger, men helt klart en opplevelse. Her er en link:Kystriksveien Reiseliv

F

F.d. 55256

Guest

Håller helt med dej Magne, svenskrallyt är en realitet som polisen i Norge avlönar många poliser med. Det är ju oftast unga grabbar med dyra bilar (de tjänar bra pengar i Norge och sen får mellan 10 -15 % extra när de växlar in sin lön i Sverige). De tycker kanske att det är värt 4-5000 att komma hem nån halvtimme tidigare än att hålla laglig fart, för de måste ju var väl medvetna om att polisen har extra koll tidigt Måndag morron och sen Torsdag kväll.
Ove.G

B

Boxer

Guest

Eftersom jag jobbat i Norge i femton år har jag en viss erfarenhet av bilkörning där.
Det är framför allt två egentligen tre saker där som gör bilkörning till en plåga i Norge.
Eftersom de byter hastighetsgränser hela tiden så är det nästan omöligt att hålla reda på vilken hastighet som gäller. Detta i kombination med svindyra gör att man gärna kör med lite säkerhetsmarginal. Detta i kombination med smala krokiga vägar där det är nästan omöjligt att köra om väcker givetvis en viss irritiation.
Att sen utlänska husbilar särskilt Tyska inte är särskilt populära gör inte saken bättre.
Det är väl lite så i Sverige också men här går det att köra om så problemet är mindre.
Husbilar tar ju plats och man kan inte tjäna särskilt mycket pengar på dom.

E

Ebear

Guest

Vi åkte till Tromsö 2007 och har väl inte världens snabbaste husbil, men ingen som låg bakom oss visade någon form av írritation. En norsk firmabil körde dock om oss i hög fart och efter ett par km var bilen fast i en poliskontroll. Vi såg flera poliskontroller efter vägen.

F

F.d. 14924

Guest

Hej alla!
Riksväg 13 var dock nästan "too much" mellan Odda och Eidfjord. Bitvis lagom brett för en husbil och då fick man möte med lastbil med släp vid en högerkurva! Körde så långt åt sidan som möjligt och stannade men mötande chaufför fortsatte .....

Mmm... känner igen det där. Körde där i somras också ...det var en rysare ibland. :cool:

Åkt mycket i Norge o aldrig haft nåt större problem med trafiken/trafikanterna . Deras "hastighetsvägmärkessystem" tycker jag dock är värdelös och man kan oxå bli lite less på vägavgifter, bompengar o dylikt . Våra bilar har understundom inte tyckt det varit lika kul i Norge som vi utan havererat emellanåt :mad: MEN.........Love Norge iaf o det lär bli en Norgetripp nästa år också. :twitcy:

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Riksvei 13 er enkel, prøv riksvei 7 mellom Hardanger og Bergen - det er en nasjonal turistvei. Det finnes endel strekninger hveor 2 husbiler ikke kan møtes, men det finnes endel møteplasser.

De fleste av våre turistveier er ikke problematisk med husbil, og tar en livet med ro så er disse veistrekningene fulle av opplevelser.

aukja

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2025

Till Knugrone
Det var vår första säsong med husbil och naturligtvis var vi ovana att köra ett såpass brett fordon men vi blev inte avskräckta. Det var emellertid energikrävande att köra så för att uppleva den vackra naturen var man tvungen att stanna och det gjorde vi ofta bla för att släppa förbi bakomvarande!
Vänliga hälsningar
Lennart o Frances

Toppen