• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Norgeresa

F

F.d. 8873

Guest
Hej alla.
Som nybliven husbilsägare hade vi tänkt att lägga första resan i närområdet med en liten avstickare till Norge ev Finland.

Någon som vet om det där är några speciella förordningar som gäller för husbil.
Tänker närmast på saker som:
Antal varningstrianglar
Varselvästar
Skylt för cykel
RESERVDUNK?
Övernattning på allmän plats
mm
Och fungerar svensk gasolflaska vid byte/påfyllning
Tacksam för svar.
mvh Tomas
 
F

F.d. 8873

Guest
Sv: Norgeresa

Jag får tacka för visat intresse.
Jag visste att Husbilsklubben var att lita på.
Hoppas nu bara att jag får användning av alla goda råd under min Norgeresa.
T
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Norgeresa

Hej alla.
Som nybliven husbilsägare hade vi tänkt att lägga första resan i närområdet med en liten avstickare till Norge ev Finland.

Någon som vet om det där är några speciella förordningar som gäller för husbil.
Tänker närmast på saker som:
Antal varningstrianglar
Varselvästar
Skylt för cykel
RESERVDUNK?
Övernattning på allmän plats
mm
Och fungerar svensk gasolflaska vid byte/påfyllning
Tacksam för svar.
mvh Tomas

Fritt ur minnet;

Det som skiljer mellan Sverige och Norge är;

I Norge skall du ha en varselväst åtkomlig från förarplats.

I Norge skall du ha en brandsläckare i bilen.

Har du obromsat släp med dig får du bara köra i 60 km/h om det väger mer än 300 kg.

I Norge skall du ha med dig snökedjor vintertid.

mvh
Ulf B
Varje år i Norge sedan 1980 :)
 
F

F.d. 53003

Guest
Sv: Norgeresa

Hei!
Snøkjetting i bilen, bare om den er over 3500kg.
Helsing Berit og ola
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.796
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Norgeresa

Jo dessutom innan du far över gränsen så kolla hur många & hur mycket sprit Normännen köper på bolaget där efter kan du lasta husbilen för en "Tur" i Norge!!!!!!!!!!!!!!!
M. akta dej för att bli kollad, det kostar om där råkat bli lite förmycket då är priset på "Bompeng rena Rean"!!!!!!!
Mvh.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Norgeresa

Men fyll inte Gasol förrän ni korsat kölen, ca 260kr att fylla en P11 (men de har "egen" gänga så det är inte att byta vart som helst :rolleyes: )

Definitioner på "camping" resp "sova i bilen" finns det många på, dock inte i några tyngre skrifter. Som alltid är det bra med sunt förnuft och inte utmana i onödan.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Norgeresa

Man kan byta på en del mackar, svensk koppling kallas industrikoppling i Norge.
 
F

F.d. 54814

Guest
Sv: Norgeresa

Det er mange steder man får flasker med industrikobling i Norge. Bla alle Jerniabutikker og Felleskjøpetbutikker. På bensinstasjon er det dyrest.

Mvh
TerjeM
 
T

trino

Guest
Sv: Norgeresa

Hei

Svensk kopling får man hos "alle" norske forhandlere, men ikke kompositt flasker med denne koplingen. Kun stål og aluminium.

God tur... :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Norgeresa

Vad du än gör, kör inte för fort i Norge av flera anledningar. Den lindrigaste är dryga böter med ca 300:- NOK per kilometer... Ett fantastiskt land med massor av upplevelser, speciellt på högre höjder (över 1000 m), men då är det smalt, krokigt, blåsigt och underbart vackert : )
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Norgeresa

Vad du än gör, kör inte för fort i Norge av flera anledningar. Den lindrigaste är dryga böter med ca 300:- NOK per kilometer... Ett fantastiskt land med massor av upplevelser, speciellt på högre höjder (över 1000 m), men då är det smalt, krokigt, blåsigt och underbart vackert : )

Alldeles rätt, inget är egentligen billigt i Norge i jämförelse med Sverige. Men gör man som Norrmännen dvs. gör inköpen i Sverige kan man komma undan rätt lindrigt i alla fall.
Men hastigheten är ju något man styr över själv.:wink:
 
Toppen