• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Norge

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025
När vi åkte vägfärja mellan Kvanne-Rykkjen sv Trondheim skulle jag skoja till det när han kom och tog betalt. Har ni ingen pensionärsrabatt ?! varvid han sänkte summan direkt med 10 % :) Det borde väl betyda att vi har rabatt på alla vägfärjor i Norge ???

När det gäller bompeng med automatisk kameraregistreing så talade jag med en busschaufför i Namsos så påstod han att du får ingen faktura om du ej är norrman ?!
På E39 väster om Trondheim så var det aut.bomstationer varannan mil kändes det som.
Skall bli intressant att se om/när fakturorna dimper ner.

En annan sak som hände vid en skidliftparkering i Oppdal som för övrigt är en bra ställplats.Det kom en bamsehusbil av fabr. Phoenix som tänkte övernatta.
Ställde sig med fronten neråt tog fram en fjärrkontroll och lyfte hela fronten med två hydraulcylindrar c.a 20 cm sedan var bilen i våg,framhjulen hängde i luften. Hur många var de i bilen ? jo två personer :confused: Det var ett par från Schweiz.

Jojje

Bilagor

• Sem 2011 180.jpg
    Sem 2011 180.jpg
    458,7 KB · Visningar: 11
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Norge

Hei! Bussjåføren tar feil. Du får en regning i posten etterhvert. Og drøyer du med å betale, får du et svensk inkassofirma på nakken....! Mvh! alfb

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag undrar när det går upp för norskarna (bohuslänska) att det är en ren förlustaffär att kräva pengar (20 NOK) från bilister som körde över Svinesundsbron för ett år sedan.

När Göteborg inför trängselskatt 2013 kommer norskarna att vara undantagna.

F

F.d. 27056

Guest

Hej...vi har fått räkning på posten då vi har kört på autopass och vi är inte från norge utan har en svensk nummerplåt. Priset var exakt samma som om vi hade betalat direkt, inga påslag alls. Det tog dock 6 -7 månader innan fakturan kom.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hej...vi har fått räkning på posten då vi har kört på autopass och vi är inte från norge utan har en svensk nummerplåt. Priset var exakt samma som om vi hade betalat direkt, inga påslag alls. Det tog dock 6 -7 månader innan fakturan kom.

Annars vet jag sådana som fått extraavgift på 500 NOK när de kört på Autopass utan transponder.

coe

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2025

Vet någon vad signalerna betyder vid bomstationerna? Vi körde E18 söder om Oslo mot Kongsberg. Det var bomstation ganska snart efter gränsen. På väg 40 och vidare på väg 7 mot Bergen passerade vi fler. Vi hade BroBizzen framme i vindrutan. Vid flera passager blinkade ett gult streck någon sekund, vid ett par andra fick vi ett grönt plus som signal. Har registreringen misslyckats när vi fick gult streck som signal?
Ännu så länge, efter knappt en månad, har bara två avgifter dragits från kontot.
Tilläggas kan att vi förra sommaren passerade minst fem bomstationer, förbi Trondheim och vid nya vägen mot Saltströmmen. Då hade vi inte BroBizz. Ännu har ingen räkning kommit.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Grønnt kryss betyr at brikken er lest og kontrollert mot database, belastningen er utført. Hvitt kryss eller gul strek betyr at det er tatt bilde og evt. registrert brikkenummer, men at det må foretas manuell etterkontroll før belastning elelr faktura.

C

Cat3208

Guest

Jeg er usikker på hvilken stasjon du passerte, men på denne linken
AutoPASS burde du finne informasjon du etterlyser :)

coe

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2025

Tack för svaret Knut. Det ante mig att gula strecket indikerade att allt inte går automatiskt.
Vet du om det beror att avläsningen misslyckas på något sätt, eller om tekniken vid den stationen inte medger full automatik? Alla bomstationer kanske inte är anslutna till systemet.

Sedan måste jag medge att jag för ett ögonblick funderade på att lägga undan BroBizzen eftersom det blev så billigt förra året. Ingen räkning efter ett år, även om jag också läst att det kan dröja.
Som vanligt pågick tunnelborrning på flera platser vi åkte förbi. Det kostar nog en del, så vi ska naturligtvis vara med och betala.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Med brikke så kjører du i Autopass feltet på alle steder som har dette - uten så må en kjøre i mynt eller manuellt felt på de steder som har slike, ellers så kan en få en slem regning.

F

F.d. 52943

Guest

Annars vet jag sådana som fått extraavgift på 500 NOK när de kört på Autopass utan transponder.

Om man kör på brobizz och det inte funkar behöver man inte betala eventuell extra avgift. Om man får sådan faktura ska man maila eller SMSa in sitt brobizz nr till adress som finns angiven på fakturan. Då stryks fakturan och den normala taxan belastar brobizz i stället.

Detta enligt information per telefon från AutoPass. Jag fick oxå gula streck när jag körde med Brobizz och ringde upp dem för att kolla vad det betydde.

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

Grønnt kryss betyr at brikken er lest og kontrollert mot database, belastningen er utført. Hvitt kryss eller gul strek betyr at det er tatt bilde og evt. registrert brikkenummer, men at det må foretas manuell etterkontroll før belastning elelr faktura.

Grønt kryss = alt OK
Hvit kryss = brikke snart tom, lad brikken snarest
Gul strek=Ugyldig passering, passert uten å ha betalt. Det varselet fåår en med eller uten brikke og bilde er sansynlig tatt. Gul strek, kan det også bli om breikken er feil plassert i kjøretøyet. Så Brikken er akkurat som den berømelige Go-Boksen, men varsler med lys istedet for pip som Go-Boksen gjør.

Toppen