• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nordkap - TACK

F

F.d. 9232

Guest
Tack för alla råd, tips och uppgifter inför vår trip till Nordkap i år :p
Trots förberedelser och vana vid norska vägar så blev detta vår mest otursförföljda resa hittills.

Det började på det lååånga vägarbetsområdet på E45. Grova stenar och grus klarar vi av genom att sänka farten, gick bara att köra ca 20-25 km/h, men helt utan förvarning dök även ett stort hål i vägbanan upp som inte gick att se i förväg. Resultat - knäckt krängningshämmare och spricka i fälgen.

Efter Arvidsjaur kom skymningen och dimman - och älgen. Trots en hastighet av bara 50 km/h och en snabb undanmanöver, var smällen ett faktum. Älgstackarn bröt ryggen och vi fick högra delen av fronten intryckt. Fick ringa polisen som skickade en jägare att avliva det stackars djuret och själv hade jag två chockade tonåringar i bilen. Slog snabbt i dem varsin stor whisky och sedan fick de prata om olyckan medan de sakta fick tillbaka färgen i ansiktet. Tror jag lyckades rätt väl efter omständigheterna. De sov i alla fall lugnt under natten sedan. Bilen gick trots allt att köra och allt fungerade som det skulle, bara själva plåten som var skadad, så vi beslöt att fortsätta resan eftersom vi längtat och väntat så.

Att motorbromsa i nedförsbackarna är ju som bekant ett måste. Men på väg utför från själva Nordkap började motorn låta extra mycket. Två bultar i avgassystemet hade vibrerat loss så avgaserna passerade bara halva dämparen. Vi lät som ett flygplan från mellankrigstiden. Och inte lyckades jag få tag på rätt bultar heller.

Och på väg mot Hammerfest kom nästa otrevliga ljud, av metall mot metall. Bromsarna på vänster fram var slut, trots att jag bara pumpbromsat och använd motorn som broms. De måste ha varit dåliga redan innan vi åkte, eller ha legat på utan att jag märkt det...

Vid det här laget gick det inte längre att prata i bilen... Men nu var vi på väg hemmåt - 200 mil att köra på mindre än två dagar. Då kom tjockan! Längs E6:an på väg mot Mo i Rana, i kombination med mörker och mängder av renar på vägen - topphastighet 30 km/h. Lyckades dock avverka sträckan Nordkap - Hammerfest - Mo i Rana innan jag fick lov att stanna för natten.

Dagen därpå var det sträckan Mo i Rana till Uppsala som skulle avverkas, i dagsljus. Bortsett från att vi hördes över hela landskapet när vi kom, så gick det bra - ända fram till Hudiksvall. Där exploderade höger framdäck. Detta trots att däcken var i mycket bra skick. En baggis tyckte jag och slet fram reservhjulet... Som hade punktering! Jag hade glömt att byta ut det innan vi åkte. Så nu satt vi vid vägkanten sent en söndagskväll utanför Hudik och visste inte vad vi skulle ta oss till. Resan hade bränt hela reskassan fortare och effektivare än vad jag hade räknat med, så vad tusan skulle vi göra? Sex timmar senare hade min fd svåger anlänt, med ett nytt reservhjul hemifrån min tomt. Han körde 40 mil tur och retur för att ge oss ett reservhjul mitt i natten! Snacka om ängel! Klockan sex på morgonen var vi framme i Uppsala igen och då hade jag varit igång sedan nio på morgonen. Hade väl inte varit så otroligt bråttom om det inte varit för att jag skulle börja jobba 07.30 och min dotter skulle opereras vid samma klockslag... Jag kunde ta ut komptid men hennes operationstid var viktig. Men vi hann!

På den ljusa sidan av resan måste dock nämnas att vägarna var ännu vackrare än jag hade hoppats och flera av bilderna blev otroligt bra. Den största överraskningen var faktiskt den lilla väg 98, som vi tog på vägen från Kirkenes till Nordkap. Vägen i sig var dålig och massor av korta sträckor av vägarbete - men vilken utsikt! Den slog allt annat! Och nästa år tänker jag åka dit igen och stanna där en vecka bara för att fotografera.
Frågan är om min dotter följer med då, för hon satt mest och blundade - höjderna blev lite för mycket för henne =)

Summa summarum: Bilen behöver åtskilliga reparationer, men vi lever och mår bra och är åtskilliga erfarenheter rikare (och förhoppningsvis klokare) och har cirka 300 fantastiska bilder i kameran! Och vi hade en fantastisk tur med vädret uppe på Nordkap!
Inför nästa år vet jag att jag nog bör dubblera reskassan (125 kr för en liten pizza och 89 kr för den minsta hamburgaren, är banne mig inte klokt!) och dessutom ta mer än en veckas semester i sträck.

KÖR FÖRSIKTIGT! :rolleyes:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2522

Guest
Sv: Nordkap - TACK

Ja hoppsan vilka strapatser. Tur att ni är hemma välbehållna och minnen lär ni ju ha så det varar flera år. Hoppas op. gick bra!

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Om ett år kommer du bara ihåg den bedövande vackra utsikten man har på så många ställer i Nordnorge. Allt annat hamnar på "shithappenskontot".
Ta gärna en tur på Lofoten om ni inte gjort det tidigare, mycket vackert men bättre vägar och många ställen med toaletter att övernatta på.

F

F.d. 9232

Guest

Tack =)
Vet inte hur operation gått ännu. Min dotter skulle ringa efteråt men jag antar att hon är rätt slut vid det här laget. Innan jag släppte av hennes hos hennes mor i morse så påpekade hon att efter den sista strapatsen på resan så tvivlade hon på att de behövde söva henne inför operationen - hon skulle slockna ändå =)

F

F.d. 9232

Guest

Tack Nisse!
Vi var på Lofoten förra året och det är en av de vackraste platser jag någonsin besökt! Kommer garanterat att åka dit igen!

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Ja hua mej som det kan gå ni måste ha någon där uppe som tar vara på er.
Fick du någon älgstek?
Det var ju trots allt du som pangade älgen så något borde du ju få menar jag.
Kan du inte sätta in lite bilder om det är möjligt men var försiktig så inget hände igen.
Hoppas det gick bra med op.
2179:music-icon:

Senast ändrad:
F

F.d. 9232

Guest

Ja hua mej som det kan gå ni måste ha någon där uppe som tar vara på er.
Fick du någon älgstek?
Det var trots allt du som pangade älgen så något borde du ju få menar jag.
Kan du inte sätta in lite bilder om det är möjligt men var försiktig så inget hände igen.
2179:music-icon:

Nä någon stek blev det inte :eek: Hade inte suttit fel annars.
Svårt att välja ut några enstaka bilder, men jag tänker klippa ihop stillbilderna till en lite film som jag ju sedan kan länka här i forumet.

F

F.d. 55379

Guest

Vilken maxad otur, vi har haft en väldig tur när vi varit på Nordkapp trots att vi varit där 4 gånger så har vi inte haft några incidenter, ni fick visst alla på en och samma resa.
Vi körde på vägsträckan på 45:an på vägarbetet och började misströsta efter en mil. När vi hade tagit oss igenom så bestämde vi att hålla oss så långt från väg 45 som möjligt på hemresan.
Hoppas att eran otursresa inte hindrar er från att fortsätta utforska nordkalotten det finns så otroligt mycket att uppleva där .
Vi ses längst vägarna
Inger och Conny

F

F.d. 9232

Guest

Tack =) Har varit på Nordkalotten förr och ska definitivt dit nästa år igen. Vi hade bara extrem otur i år, borde väl räcka för ett par år framåt hoppas jag =)
45:an var väldigt fin både före och efter vägarbetsområdet. Det är faktiskt den väg jag föredrar när jag ska rakt norrut. Men vägarbetena kunde jag klara mig utan =)

Jag är en typisk väglus när jag är ute och åker. Älskar att tuffa fram i sakta mak och lyssna på ljudböcker under tiden, tillsammans med min likasinnade dotter. Då är de mindre vägarna på sitt sätt att föredra, dels är tempot lugnare och dels är det mindre trafik och när lite ner stressade förare ligger bakom så passar jag på att köra åt sidan och ta lite bilder.

Har just pysslat ihop två kortfilmer av bilderna från den här resan och redan nu börjat fundera över nästa =)

Toppen