• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nordkap dyrt och inte sevärt

Essal

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2026
Jag har varit på Nordkap och kommer inte att åka dit igen. För att komma ut till Nordkap så måste du åka genom en tunnel där det kostar ca 700 NOK (beroende på längd) + 46 NOK för var passagerare (samma pris på retur resan) sen kostar det 195 NOK för var pers att komma in på området, där inne finns det en riktigt dålig men dyr restaurang, en stor affär med souvenirer, mest skit till svindyra priser. Ofta så ser du inget från klippan som ligger 300m över havet som oftast ligger i dimma.
Mitt tips är åk inte dit du blir bara besviken och har betalat en massa pengar för ingen ting. Det finns mängder med platser i Norge som är mycket vackrare och som är nästan gratis.
Lasse

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Nordkap dyrt och inte sevärt

Vi var där för drygt 10 år sedan, med personbil.

Jag valde att inte åka in på området, så jag slapp att bli ytterligare besviken.

I övrigt hållar jag med Essal!

M

Matts Torebring

Guest

Vi var där för 12 år sedan och det var en upplevelse. Visst är det dyrt vart man kommer i Norge. Vi hade solsken och såg solen vända i horisonten och gå upp igen, det var en upplevelse. Filmvisningen i aulan inne i berget var häftig. Enda besvikelsen var att se mazariner från Örebro i cafeterian, sådant har vi hemma. Mvh Matts Torebring

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Håller med Matts eftersom vi också hade tur med vädret i juni 2002. Klarblå himmel hela dagen med +23C klockan 2300. En fantastisk upplevelse värt kostnaderna för att få uppleva det en gång i livet.

nordkap2002.JPG

Tysken som stod granne med oss var där för tredje året och var överlycklig.
De två andra tillfällen hade han haft dimma och snö i juli ena året och tjocka så tät andra året att man endast fick köra upp dit i karavan med en lotsbil främst.

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Det är klar Ni ska dra till Nordkap.Men det räcker med att varit där en gång.
Nordkap är Nordkap och inget annat "skit" ställe.
Men har man otur och det är dåligt väder kallt och blåsigt och regnit då är det nog inget vidare att vara där.
Var där 09.
/Vidhem

M

Matts Torebring

Guest

Ja visst är det så, Nordkap är speciellt. Sedan 2009 har vi drömt om "Sydpolen" till Nordkap, Gibraltar. I år är vi snart där, bara 60 mil kvar. Mvh Matts Torebring

F

F.d. 52994

Guest

Kan bara hålla med om att det är Europas värsta turistfälla. Jag har varit där och det blir ingen andra gång

Regent

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027

Hei Matts Torebring.

60 mil igjen, da er dere der i morgen. Så nettopp værmeldingene for morgendagen,
dere er heldig og får fint vær og fin utsikt.

Jeg var der St.Hansaften i 2008, men så ingen ting, 50m sikt i tåkehavet.
Kom fra Bergen til Honningsvåg med hurtigruten med medbragt sykkel. Startet fra
platået og syklet langs kysten til Lindesnes, 3030km:):)

Nordnorge gav mersmak, men neste gang blir det med "Regenten"

Ha en fortsatt fin tur.

Beste hilsen fra Atle Sundal.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Gib slår Nordkap med råge:D

M

Matts Torebring

Guest

Gibraltar, snacka om turistfälla:wink:

För mig har inget resmål varit en turistfälla. Jag bedömmer i vilka väderstreck jag vill åka. Jag vill se och upptäcka landet och länderna jag passerar igenom.

När vi lämnar Sverige i mitten av juni är havren grön på åkrarna. När vi kommer till sydligare länder ligger bara halmbalarna kvar på åkrarna. Säden är mogen, tröskad och bärgad. Detta är kul att se för mig som är uppväxt med bondelivet.

Just nu i Spanien är många apelsinlundar (clementiner) gula av frukter. Detta är resan för mig och jag hänger inte upp mig på om målet inte motsvarar förväntningarna. Just nu har vi c:a 30 grader varmt dygnet runt och kommer att minnas detta när nordanvinden drar ihop drivsnö hemma i vinter. Är Gibraltar bra blir det ännu mera pluspoäng. Mvh Matts Torebring

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Tackar för infon , vi åker ju norrut i år pga nyköpt hund utan EUpass .

Är Lofoten bättre ?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tackar för infon , vi åker ju norrut i år pga nyköpt hund utan EUpass .
Är Lofoten bättre ?

Lofoten är definitivt bättre säger jag som aldrig har varit på Nordkap.

Vill man se vacker och storslagen natur finns det inget av det Europa som jag har besökt som slår södra delen av Lofoten.

F

F.d. 8470

Guest

Kjør til Havøysund i stedet da, man ser midnattssola like fint der (om det ikke er tåke da) og det koster ingen ting å kjøre opp på toppen. En liten resturang er det også der. En nydelig vei dit og man kan villcampe langs veien og oppe på toppen. Er også gratis oppstillingsplass for bobiler på kaia i Havøysund hvor hurtigruta legger til. Vi var der i fjor.

F

F.d. 50024

Guest

Hej Bengt-Åke Linder.

Lofoten är ett måste om du har tänkt dig till Nord-Norge!!!!
Vi var till Nordkap när vi åkte med Hurtigruta 2005 och då märkte vi inte så mycket av de höga prisarna för Nordkap-besöket eftersom det var ett tillägg på vår rsea. Vi betalade då ca 600:kr pr/pers för allt däruppe inkl. filmen om Nordkap, som var en upplevelse!
Och det var det värd tycker vi!!
Däremot är det inget som går upp mot Lofoten!! Vi var där på vår genomresa med husbil mellan Tromsö och Trondheim sommaren 2009 men dit ska vi igen inom en snar framtid och då ska vi ha minst 3 veckor på bara Lofoten.

Ps Vi hade strålande sol hela resan som tog ca 3 veckor så vi hade en väldig tur med vädret.

Sommarhälsningar från Torotor:):)

California

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024

Bengt-Åke:
Det finns en fantastisk, smått overklig sandstrand av yppersta kvalitet på vägen mot Andenes (startplats för obligatorisk valsafari)! Det blir lite uppochnedvända världen att resa så långt norrut och hitta en så pass läcker strand. Må vara att vattnet inte är ljummet direkt...

Go' tur!

- vi kanske själva drar i den riktningen med vår B C 544

F

F.d. 53005

Guest

Det blir sju år sen vi var till Nordcap, en resa som vi absolut inte ångrar,
fantastiskt väder, en riktigt häftig upplevelse tycker vi. Sen fortsatte vi till Hammerfest
o Tromsö o sen ut på Lofoten med valsafari i Andenes. På den södra delen kan jag
rekommendera ett besök på Eggum, ligger på västra sidan, var där förra året också,
de hade gjort fina parkeringar sen sist. På den östra sidan ligger Henningsvear,
väl värt ett besök. Vid Moskenäs, där färjan går över till Bodö, finns en jättefin
ställplats/camping till vänster uppför backen vid kyrkan.

Kan bara säga Lycka till!

Hasse o Barbro

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag har åkt båt ett par gånger utefter hela Norges kust med båt, och har varit på både Lofoten och Nordkap, alla byar däruppe ända till Kirkenes, och den vackraste delen tycker jag är upp till Tromsö ungefär, sedan blir landskapet allt kargare och lägre, det är inte några höga fjäll längst upp i norr, men det är väl mer platsen som sådan som lockar.
Jag hade klart väder, vindstilla och solsken bägge gångerna som jag besökte Nordkap, men det var ju inte nån särskild vacker natur att se, man står uppe på en klippa och ser mot norra ishavet, har man tur så är det klart väder. Jag skulle ju inte åka dit en gång till, men för den som aldrig har varit där så kanske det är en kul grej. Risken är dock överhängande att man inte ser ett jota och att det blåser svinkallt...:D

/Ludde

Toppen