• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nordic 700

F

F.d. 29841

Guest
Hej
Du som har en NORDIC 700 och hade utrustat den för 100.000:-. Var den inte utrustad från början. Vi har varit och tittat på en Nordic 700 och tänker eventuellt byta vår Nordic 635.
Vad var det som inte fann som "standard"?
Tacksam för svar
Du skrev här i HBK för ungefär en vecka sedan.
/Vidhem

chiquita

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Nordic 700

Vidhem, du som är en sådan motståndare till importerade bilar.
Kanske du skall läsa denna testen, så kan du spara en tredjedel av priset.........

(Lite ironi, var och en väljer ju givetvis efter eget tycke o smak)

Hej.
Rätt skall vara rätt. OM man räknar ihop poängen i listan så blir det tvärt om. Har man förväxlat bilarna eller sammanräkningen?

Mvh /Roy

F

F.d. 7531

Guest

Skulle absolut satsa på Solifern, men det är Mercedes som gör pris skilnaden.

F

F.d. 29841

Guest

Hej Roland
Tack.
Du det framgår inte vad det är för kvallite på Inredningen på "Finnen".

Läste här om dagen en insändare här på HBK ,som hade problem med bordet som var av sådan dålig kvallite att det var uppbygd av papp.Men det är klart det duger för vissa.

Vi är just nu på Solviks camping och hälsar på vänner från karlstad som sesong campar här. Husbilarna runt om oss det finss 6 st av olika märken och kvallite.Men du som kan det här vad är det för papper dom har runt fönstren , och det som ser ut som vatten vad är det. kollade våran men vi saknade "vattnet"
Kom igen Roland det är bara bra med olika tycken och smak.

Föresten vi stannade till i Lidköping på vägen ner, Svenson har en fin T,E.C 2007 för 649000:- Med Alde värme och Mersa 150 Hk. Men då sticker priset iväg på en gång trots att det är en import.
Men de flästa HB var med damflyttare som värme.
Solen skiner så nu ska jag ut igen vi hörs.
/Vidhem

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Det börjar bli en intresant debatt det här, det är somnär man diskuterar husvagnar jag ifågasatte om det blir billgare att inportera från tyskland jag jämnförde med försäkringar just så är det man får vad man betalar för, här på detta forum har ju diskuterats mycket om uselt utrusstade Fiat bilar om kåpor och all sårts bröde så blir det lika dyrt som att köpa en fullt utrustad bil norden utrustning,

jag är nybliven husbils ägare efter 40 år med husvagn som jag har använt vinter som sommar jg vet vad det betyder med riktig värme och ventillation och dom kraven hade jag även när jag sökte husbil och då fans det tre kvar att välja på och definitivt ingen inport bil dom tre jag fick över var alla svensk tillverkade och då slipper man ha besvär med vattnet som vidhem refererade till och likadant med papper i fönstret, när vi förr var ute med husvagn så såg man husbilar med stora täcken för fönstren och då började man fundera på om det behövs på alla husbilar i så fall kommer vi alldrig att byta till husbil man skall väl inte behöva sitta i ett fängelse och inte kunna se ut. och man hör ofta att man kann vintercampa i en bil med fläckt värme klart man kann man kan vinter campa i tält oxå om man inte har så stora krav på värme och vetillation nu har jag ingen Nordick som är en utomordentlig vinter bil men Kaben uppfyller mina krav även den. och där vet jag från husvagns tiden vad jag får för något i både kvallitet och värme.
till sist man får vad man betalar förr.

J

Jarn

Guest

Jag skrev "var och en väljer ju givetvis efter eget tycke o smak"

Med det menar jag att friheten med husbil som vi ju alla älskar, innebär också friheten att välja typ av husbil.
När jag köpte min första husbil 1989, då hade jag en viss typ av ekonomi, barnen var med och vi använde den året runt.

Nu, sex husbilar senare, är ekonomin något bättre, barnen utflugna och vi använder inte husbilen på vintern.

Därför menar jag att var och en får ju se till sin familjesituation, användningsbehov och inte minst ekonomin, när man väljer husbil.
Då skall man inte klandra folk om de inte har golvvärme eller annat som de kanske inte har behov för.
Sedan finns det ju massor med tyska märken som klarar vinterklimat, det är ofta lika kallt i alperna på vintern som vi har det och jag kan garantera dig att där är fler husbilar där då än vad vi hari svenska fjällen.
Ett exempel på en utmärkt vinterbil för familjen är ju t.ex Bürstner Argos. Finns massor med andra modeller om man letar.

Så återigen så vill jag värna för friheten att välja den husbil som passar ens behov för tillfället.

Sen kan man ju alltid drömma om något större o lyxigare ..........:)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 18508

Guest

Hej
Du som har en NORDIC 700 och hade utrustat den för 100.000:-. Var den inte utrustad från början. Vi har varit och tittat på en Nordic 700 och tänker eventuellt byta vår Nordic 635.
Vad var det som inte fann som "standard"?
Tacksam för svar
Du skrev här i HBK för ungefär en vecka sedan.
/Vidhem
jag tror att han beställde den med en större färskvattentank än 80liter

F

F.d. 29841

Guest

Jag skrev "var och en väljer ju givetvis efter eget tycke o smak"

Med det menar jag att friheten med husbil som vi ju alla älskar, innebär också friheten att välja typ av husbil.
När jag köpte min första husbil 1989, då hade jag en viss typ av ekonomi, barnen var med och vi använde den året runt.

Nu, sex husbilar senare, är ekonomin något bättre, barnen utflugna och vi använder inte husbilen på vintern.

Därför menar jag att var och en får ju se till sin familjesituation, användningsbehov och inte minst ekonomin, när man väljer husbil.
Då skall man inte klandra folk om de inte har golvvärme eller annat som de kanske inte har behov för.
Sedan finns det ju massor med tyska märken som klarar vinterklimat, det är ofta lika kallt i alperna på vintern som vi har det och jag kan garantera dig att där är fler husbilar där då än vad vi hari svenska fjällen.
Ett exempel på en utmärkt vinterbil för familjen är ju t.ex Bürstner Argos. Finns massor med andra modeller om man letar.

Så återigen så vill jag värna för friheten att välja den husbil som passar ens behov för tillfället.

Sen kan man ju alltid drömma om något större o lyxigare ..........:)

Hej Roland
Jag håller med dig att det finns flera TYSKA Hb. Men jag har inte sett någon utan VINTERTÄCKE fram, när vi vinter campat.Men ja har ju inte sett alla.
Du föresten :Det kom alldeles nyss en väldigt fin Rapido (890 tror jag det stod på sidan) med Mersa motor.och åkte ner mot vattnet här på Solvik. Men smaker det så kostar det.
Ha det bra i sommarvärmen (vi hörs säkert fler gånger )önskar .
/Vidhem

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

jag tror att han beställde den med en större färskvattentank än 80liter

:D:D
ibland kostar det lilla extra en liten förmögenhet..

Förresten läste jag att Kabe bara har 38mm isolering i väggarna och i taket. Blir inte det lite kallt på vintern? ;)

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

När man öppnar detta forum så möts man av stora rubriker, vi har lyckats samla på oss mycket, mycket kunskap med åren, och det betvivlar jag inte för det har jag oxo, det är bara frågan var man får kunskapen ifrån,

och vad man använder den till där fins dom som har mycket okunskap det är dom som hörs mest har jag märkt rätta mig om jag har fel,

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Beroka

Du har lyckats skrämma liv i en 5 år gammal tråd.
En av många där vi, oftast med glimten i ögat och mycket ironi, diskuterat vad som är vinterbil eller inte.
:p:

Toppen