• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nokia med 41 milj pixel

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Digital superzoom i nya Nokia 808

Med 808 Purewiew tar Nokia megapixelracet i mobilvärlden till en helt ny nivå. Den nya telefonen som har en bildsensor med hela 41 miljoner pixlar.

Det innebär att man kan zooma bilden i efterskott och ändå få skarpa bilder. Jag antar att de vanliga kompaktkamerorna kommer att ta efter och inte använda optisk zoom som ju kraftigt försämrar skärpan.

1200702253.jpg
 
F

F.d. 10432

Guest
Sv: Nokia med 41 milj pixel

Det låter inte helt självklart. Många pixlar på små bildsensorer brukar inte borga för hög kvalitet. Det finns t.o.m. stora kameratillverkare som minskat antalet pixlar på en del av sina mindre bildsensorer för att öka bildkvaliteten.

Björn
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nokia med 41 milj pixel

Tydligen har Nokia tillsammans med Toshiba tagit detta till en ny nivå. För Nokias del gäller det överlevnad. Det kan nämnas att optiken utvecklats av Carl Zeiss och överlägsen den som sitter i mobil- och kompaktkameror.

PS! Även sensorn har gjorts större!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nokia med 41 milj pixel

Har den släppt sig än, som dom säger nuförtiden?

Jappe
 
F

F.d. 55395

Guest
Sv: Nokia med 41 milj pixel

det lät lite för bra kollade på nätet dom 41mp kan man använda på flera sätt max 38mp på en bild för bästa bild använder man 5-8 mp nokia uppger tydligen att 808 inte skall säljas i sverige.:spinny: hälsn.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nokia med 41 milj pixel

Det står att telefonen inte skall säljas i svenska butiker men det är inget som hindrar att den köps på postorder vad jag förstår.

Bilden tas med 38 megapixel men sparas i minnet med 5-8 megapixel. Det innebär att den större sensorns många pixlar i stället levererar mer information till varje pixel som hamnar i den slutgiltiga bilden. Det ger enligt Nokia möjlighet att skapa skarpare och mer naturtrogna bilder också när ljuset är svagt.

Ganska smart, att ingen har tänkt på detta tidigare. Man slipper optisk zoom som ju inte direkt bidrar till skarpare bilder. Zooma in digitalt när bilden tas, skärpan finns där tack vare de många pixlarna.

"The 808 PureView, for example, uses "oversampling to combine up to seven pixels into one 'pure' pixel, eliminating the visual noise found on other mobile phone cameras. On top of that, you can zoom in up to 3X without losing any of the detail in your shot — and there’s no artificially created pixels in your picture, either," Nokia said. The 808 PureView also claims the ability to record audio in videos shot on the phone at CD-like quality."
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Nokia med 41 milj pixel

Uh, sen när är digital zoom skarpare än optisk?
Iof, beror på vad man avser... Kör man med plastlinser så blir det inte bra.
Men mina arbetskollegor som fotograferar semiprofsigt skulle nog kikna av skratt om att digital zoom skulle vara bättre än optisk. :)

Det fler pixlar på samma yta gör är att motsvara en finkornigare film (om ni minns den där gamla plasten). Och givetvis blir det bättre bilder om man har finkornigare film, men man kallar det sällan zoom, eftersom man får mindre information i bilderna om man tittar närmare.
Samma med digitalt, om man nu kan fota 38 megapixel men sparar endast 5-8 megapixels information så blir det en förstörande komprimering. Även om den verkar "skarp". Man har tappat 30 megapixels med information som inte kommer igen. ;)

Blir dock skoj att se om dom lyckats lösa pixelstörningen som kan bli när man tar mörka bilder med en vanlig digitalkamera (kompakt). Har man väldigt många sensorpixlar kan man låta dom ta hand om lite olika information var och säkert ge väldigt bra info.

Men fortfarande, optik måste vara bättre. Men, tyngre och dyrare.
/Jonas
 
F

F.d. 55395

Guest
Sv: Nokia med 41 milj pixel

med så många pixlar är sensorns storlek intressant ju mindre pxl ju svagare signal packas dom på en liten sensor får man överstrålning som kamerans program fixar mer eller mindre jag tror det är bättre få det rätt från början. det är ingen nyhet förra året kom enkamera med samma sensorlösning kommer inte ihå vilket.:spinny:hälsn.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nokia med 41 milj pixel

Uh, sen när är digital zoom skarpare än optisk?
Iof, beror på vad man avser... Kör man med plastlinser så blir det inte bra.
Men mina arbetskollegor som fotograferar semiprofsigt skulle nog kikna av skratt om att digital zoom skulle vara bättre än optisk. :)

Förklaringen var att en fast optik med stor sensor är bättre än en zoomoptik och här är Nokias förklaring:
"The 808 PureView, for example, uses "oversampling to combine up to seven pixels into one 'pure' pixel, eliminating the visual noise found on other mobile phone cameras. On top of that, you can zoom in up to 3X without losing any of the detail in your shot — and there’s no artificially created pixels in your picture, either," Nokia said. The 808 PureView also claims the ability to record audio in videos shot on the phone at CD-like quality."
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nokia med 41 milj pixel

Jag har roat mig med att delförstora bilder tagna med Nokian och jag får väl erkänna att bilderna är skarpare än de som jag tagit med min iPhone.

Klicka på bilderna för större format!

2012-02-22-277.jpg
2012-02-22-277b.jpg

2012-02-22-541.jpg
2012-02-22-541b.jpg

Att bilderna är tagna med Nokian kan man se här:

exif.jpg
 
Senast ändrad:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Nokia med 41 milj pixel

Det var som f-n! Riktigt bra! Synd att Nokia tappat greppet bara!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Nokia med 41 milj pixel

Det var som f-n! Riktigt bra! Synd att Nokia tappat greppet bara!

Vi får se om de har "tappat greppet"
Litar på främst en telefon med en bra kamera - alltid i fickan redo för skott.
Hoppas Nokias kameran är snabb att fungera och ändå bra som en telefon.

Smartphones som ner till 10% funktion som en telefon jag har sett/hörd nog av.

Det finns hopp i framtiden.:)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Nokia med 41 milj pixel

Vi får se om de har "tappat greppet"
Litar på främst en telefon med en bra kamera - alltid i fickan redo för skott.
Hoppas Nokias kameran är snabb att fungera och ändå bra som en telefon.

Smartphones som ner till 10% funktion som en telefon jag har sett/hörd nog av.

Det finns hopp i framtiden.:)

Samma sak här, för mig är kameran trots allt en viktig del i telefonen (hur tokigt det än kan låta). Jag tycker precis som du att man ska kunna ha den redo i fickan! Därför välkomnar jag innerligt sådana här initiativ för det kommer att innebära att övriga tillverkare får skärpa till sig för att inte hamna på efterkälken.

SonyEricsson Arc och senare modeller har faktiskt helt OK kamera - de tar OK bilder och de gör det snabbt. Men allt kan såklart förbättras och Nokias lösning verkar ju vara ett steg i rätt riktning onekligen.
Jo, jag har även sett smartphones med fullständigt oanvändbara kameror...
 
Toppen