• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"No Season"-däck

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Ni skulle kanske ha släppt ut luften ur däcken så att däcken blev 50% bredare, då hade förmodligen dom där 500 meterna tagit några minuter.

Så gjorde vi när vi kom fram till öknen med guide, ut med luften ur däcken och sen for vi upp och ner för sanddynerna som om det var asfalt vi åkte på.
Precis så,
har åkt några vändor i Namibias öknar, alla hyrbilar har en kompressor under baksätet så man kunde få upp lufttrycket när man skulle köra asfalt igen.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025
Vad säger expertisen om dagen. Sommar, vinter eler kanske åretruntdäck.
 

Bilagor

  • 20210405_092846.jpg
    20210405_092846.jpg
    1,3 MB · Visningar: 15

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.368
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Vad säger expertisen om dagen. Sommar, vinter eler kanske åretruntdäck.
För min del på husbilen alltid odubbade vinterdäck ,är man i Österrike tidigt på våren kan man råka ut för snö och odubbade Europeiska vinterdäck funkar bra på sommar också i dom hastigheter som man åker med husbilen ,men det är jag det ,andra har kanske annat uppfattning
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025
Precis så,
har åkt några vändor i Namibias öknar, alla hyrbilar har en kompressor under baksätet så man kunde få upp lufttrycket när man skulle köra asfalt igen.
Finns terängbilar där man kan reglera lufttrycket medan man kör. Men på " valpen" fick man pumpa själv.
 

Bilagor

  • Screenshot_2021-02-02-18-31-38.png
    Screenshot_2021-02-02-18-31-38.png
    251,7 KB · Visningar: 10
F

F.d. 58303

Guest
Har alltid kört med de bästa däcken fram av den enkla anledningen för där har man bromsning,styrning och vattenplaning,det där att det är risk för sladd är just alla däckexperteroch motorjournalister som påstår !

Jojje
Dom bilar jag kört tappar man greppet fram går det framåt. Tappar man greppet bak blir det en sladd.
Är lite svårt att acceptera att det är bakhjulen som styrbilen.
Man vill ju gärna tro att man som förare och rattvridare är den som styr framhjulen och bilen. Men min erfarenhet är att det är bakhjulens grepp som styrbilen.
Göran i Björnarbo
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.368
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Dom bilar jag kört tappar man greppet fram går det framåt. Tappar man greppet bak blir det en sladd.
Är lite svårt att acceptera att det är bakhjulen som styrbilen.
Man vill ju gärna tro att man som förare och rattvridare är den som styr framhjulen och bilen. Men min erfarenhet är att det är bakhjulens grepp som styrbilen.
Göran i Björnarbo
Antigen är det över eller understyrning och vissa märke har det bättre ordnat än andra
 
F

f.d. 53452

Guest
Välkomna till 2000-talet alla (ursäkta ordet) ”gamlingar” här jobbar vi för noll visionen och alla säkerhetsdetaljer bidrar till det! Allt var inte bättre förr även om ni tycker att ni kör bra!
Sommardäckens prestanda börjar att försämras vid ca. 5° så det är där som ”no season” däcken tar över och sen fungerar dom bra så länge det inte är snö och is! Så dom har ju inget brett användningsområde för oss Svenskar!
Om man nu väljer ett ”no season” däck för att man ska till Spanien tex. så är ju problemet att många använder det som ett rent året runt däck även hemma i Sverige!
Jojje: Ja dom är märkta med alptopp och snöflinga! Den nya vinterdäcksmärkningen innebär att vissa däck som förut inte var godkända i Sverige är plötsligt godkända vinterdäck enligt EU! Så det ställer nu större krav på oss när man ska välja däck!
Helt rätt att jobba för nollvisionen. Har själv arbetat mycket med säkerhet och arbetsmiljö inom kemisk industri. Så kallade tekniska barriärer för att skydda mot olyckor är nödvändiga och bra för att öka säkerheten. Men det grundläggande är alltid mänskligt beteende. Tyvärr har vi människor övertro på både tekniska hjälpmedel som vår egen förmåga varför en portion ödmjukhet och insikt är den mest säkerhetshöjande faktorn.
Eftersom ödmjukhet ofta (inte alltid) kommer med ålder och erfarenhet så tror jag statistiskt att "gamla" husbilsförare tillhör den trafiksäkraste kategorin oavsett alptoppar och specialister i kvällstidningar.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.368
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Helt rätt att jobba för nollvisionen. Har själv arbetat mycket med säkerhet och arbetsmiljö inom kemisk industri. Så kallade tekniska barriärer för att skydda mot olyckor är nödvändiga och bra för att öka säkerheten. Men det grundläggande är alltid mänskligt beteende. Tyvärr har vi människor övertro på både tekniska hjälpmedel som vår egen förmåga varför en portion ödmjukhet och insikt är den mest säkerhetshöjande faktorn.
Eftersom ödmjukhet ofta (inte alltid) kommer med ålder och erfarenhet så tror jag statistiskt att "gamla" husbilsförare tillhör den trafiksäkraste kategorin oavsett alptoppar och specialister i kvällstidningar.
Självklart ,har kört bil i över 50år utan några missöde och på tiden med vänstertrafik och frifart (här hemma) så hade man inte dubbdäck och det gick bra trots att på den tiden va det mera snö på vinter än nu med våra gröna vintrar så specialister i all ära men har inget förtroende för dom..
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
877
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025
Helt rätt att jobba för nollvisionen. Har själv arbetat mycket med säkerhet och arbetsmiljö inom kemisk industri. Så kallade tekniska barriärer för att skydda mot olyckor är nödvändiga och bra för att öka säkerheten. Men det grundläggande är alltid mänskligt beteende. Tyvärr har vi människor övertro på både tekniska hjälpmedel som vår egen förmåga varför en portion ödmjukhet och insikt är den mest säkerhetshöjande faktorn.
Eftersom ödmjukhet ofta (inte alltid) kommer med ålder och erfarenhet så tror jag statistiskt att "gamla" husbilsförare tillhör den trafiksäkraste kategorin oavsett alptoppar och specialister i kvällstidningar.
Helt rätt att jobba för nollvisionen. Har själv arbetat mycket med säkerhet och arbetsmiljö inom kemisk industri. Så kallade tekniska barriärer för att skydda mot olyckor är nödvändiga och bra för att öka säkerheten. Men det grundläggande är alltid mänskligt beteende. Tyvärr har vi människor övertro på både tekniska hjälpmedel som vår egen förmåga varför en portion ödmjukhet och insikt är den mest säkerhetshöjande faktorn.
Eftersom ödmjukhet ofta (inte alltid) kommer med ålder och erfarenhet så tror jag statistiskt att "gamla" husbilsförare tillhör den trafiksäkraste kategorin oavsett alptoppar och specialister i kvällstidningar.
Jag tror nog också att det är dom äldre erfarna som är trafiksäkrast, MEN det är alltid en liten grupp av dessa personer som tycker att det behövs ingen ny teknik inga moderna grejer för det har aldrig hänt dom något!??
När man kör på samma däck året om så handlar det om pengar och bekvämlighet!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.253
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
”No Season”-däck, hmmm, intressant, vad kommer näst, ”All-in-sensor” däck, med inbyggda trycksensorer, fint vedersensorer, regnsensor, snö, modd & is sensorer och dessutom på alla språk...haha... Än vet jag inte vilka däck som är dom bästa för då hade jag sparat ihop pengarna och haft dom utan tvekan!

Så tills vidare, enligt vår nuvarande körning (sommar hemma, vinter söderut), vi nöjer oss med att använda dom bästa sommardäcken för husbil. ”Året runt” väntar i källaren tills den dagen då vi börjar köra ”året runt”, eller att dom torkat ut och behöver deponeras någonstans!
 
F

f.d. 53452

Guest
1965 var det fri fart inga krav på säkerhetsbälten inga krav på däck, det dog 1313 personer så något rätt har vi väl gjort
Väldigt mycket rätt har gjorts om man dessutom ser till trafikutvecklingen sedan dess. Det som är lika dåligt är beteendet som många trafikanter har. Följderna av detta felaktiga beteende kan reduceras med ytterligare tekniska lösningar. Men önskar man verkligen nå nollvisionen behövs ett förändrat beteende bland i stort sett samtliga trafikanter.
Hur många överträder hastighetsbegränsningar? "Ja men det är väl inte farligt om jag kör lite för fort en solig sommardag och nästan ingen trafik". Hur många "fibblar" med mobiltelefonen vid ratten. "Ja men det är ingen annan i närheten". Hur många kör med alkohol i kroppen? "Ja men jag har inga alkoholproblem". Förresten, "Den där kärringen som ligger så nära framför mig borde inte ha körkort".
Exemplen på farliga attityder som leder till farliga beteenden kan göras hur lång som helst och jag är övertygad att varenda en av er som läser detta kan fylla på listan.
Men hur många av oss granskar oss själva kritiskt och är ärliga mot oss själva genom förändrat beteende?
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025
Dom bilar jag kört tappar man greppet fram går det framåt. Tappar man greppet bak blir det en sladd.
Är lite svårt att acceptera att det är bakhjulen som styrbilen.
Man vill ju gärna tro att man som förare och rattvridare är den som styr framhjulen och bilen. Men min erfarenhet är att det är bakhjulens grepp som styrbilen.
Göran i Björnarbo
Kloka ord!
NÄr jag började med rally satte jag de bästa däcken fram, tänkte att både styrning, drivning och broms ligger där och då ska de bästa däcken också vara där. Men efter det att jag en gång provat med bästa däcken bak så märktes direkt att detta var ett bättte alternativ. Framförallt vid kraftiga inbromsningar tappade man hela tiden bakvagnen och det gick inte alls att köra bilen nå samma sätt. Resten av rallykarriären och även nu som ”aktiv bilförare” sitter de bästa däcken bak!
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.368
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Med dagens väderlek i Europa är det ganska skönt med odubbade vinterdäck ..det snöar så långt ner som i Kroatien
 
Toppen