• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nivåreglering?

F

F.d. 58560

Guest
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av s.k nivåreglering bak på husbil? sådan där man manövrerar det hela framifrån förarplatsen. Är lite nyfiken på detta och skulle kunna tänka mig att installera. Vad är positivt och vad är negativt? Priset varierar beroende på var man gör monteringen, men är i mitt tycke överkomligt. Tacksam för svar!

Hälsningar Kerstin
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nivåreglering?

De enkleste løsningene er luft tilsatsfjærer som klarer å løfte bakparten på bilen noe. Neste nivå er ombygging til ren luftfjæring enten bare bak eller også foran - dette koster en god del mer enn den enkle løsningen. Fordelen med full luft når det gjelder nivåregulering er muligheten til å senke eller heve hver aksling ellelr hjul individuellt - på min bil har jeg fullluft, men bare 2-kanal styring slik at jeg kan heve en aksling og senke en annen for å kunne rette opp bilen om det er litt helling hver aksling har 15 cm justering. Jeg kunne fått dette bygget om til 4-kanla styring med automatisk nivåregulering - stopp bilen trekk på handbromsen trykk på en knapp og bilen justerer seg selv uavhengig på alle 4 hjul.

Neste nivå oppover er hudrauliske støtteben med 40 cm vandring og automatisk nivåregulering - desverre er dette tungt og kostbart.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Nivåreglering?

Är det vad du söker ?

husbil-image-7287-1310391777.html


0 - 8 centimeter.

Kuhn luftfjäring.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Nivåreglering?

Nivåreglering:confused: ja som lyxpryl är det nog perfekt.
Som gamal Tadarchaufför ser jag LUFTFJÄDRING som det bästa som hänt i den branchen.
Med luftfjädring som du får om du moterar luftfjädrar får du en mjukare gång på bilen och det sparar naturligtvis både chassi och inredning. Det skakar enkelt sagt inte sönder genom vibrationer som uppstår under körning.

Men skall du montera det enbart för att kunna "få bilen i våg" ja då är det en dyr lyx tror jag.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Nivåreglering?

Någon som har liknande en husbil som min skrev 4 år sedan: "Jag önskar att jag hade installerat luftfjädern, så hade jag sparat 2000,- (6000-4000) genom att ersätta de bakre fjädrarna i Frankrike"
+ Mycket bättre körkomfort, mindre krängning, etc.
Är det endast lyx ? ;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Nivåreglering?

Nivåreglering:confused: ja som lyxpryl är det nog perfekt.
Som gamal Tadarchaufför ser jag LUFTFJÄDRING som det bästa som hänt i den branchen.

Som synes skiljer jag på nivåreglering och luftfjädring. Har nivåregleringen enbart just den funktionen att "reglera nivån" tycker jag det är en lyxpryl. Men erhålles effekten att den även fungerar som luftfjädring då är det en kanonlösning:)

Jag kanske inte lyckades framställa det så i mitt förra inlägg och då missuppfattades:rolleyes:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Nivåreglering?

Vingen3
tror inte du har uttryckt något fel, men varför skilja mellan luftfjädring och nivåreglering ?
Det är samma fråga - förutom reglering som gör övergången från standarden.

Ursäkta :) vad är en Tadarchaufför ?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Nivåreglering?

Om du får effekten att bilens fjädring blir luftfjädring när du monterar luftkuddar för nivåregering ja då är det hur bra som helst.

Fungerar luftkuddar endast som nivåreglerare så visst det är ju bekvämt att trycka på en knapp om du vill höja bakändan respektive fram om marken lutar, och med det menade jag att det var en lyxgjej, ingen kritik i det.:)

Tradarchaffis det är en lastbilchaufför som kör på just långtrad:)
 
F

F.d. 58560

Guest
Sv: Nivåreglering?

Hej!

Tack för alla svar, men jag har nog formulerat mig fel. Jag tänker på den typen av luftfjädring som t.ex Karnag säljer. Ride Rite heter den. Med denna typ kan man ju också justera höjdnivån något. Skall jag ha något sådant skall man kunna reglera den inifrån bilen, vid förarplatsen. Då behöver man säkert en kompressor också. Det är inte alltid så lätt att göra sig förstådd :wideeyed:

Hälsningar Kerstin
 
F

F.d. 58560

Guest
Sv: Nivåreglering?

Hej BredoMobil!

Du är den som förstått mig bäst, det är något i den stilen jag söker. :yes:

Hälsningar Kerstin
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Nivåreglering?

Luftfjädring kan göras på 2sätt. Dels som en förstärkning/komplettering av befintlig fjädring. Bra om man kör med mkt last och bilen säckar i bak och den blir betydligt stabilare. Däremot blir möjligheten till nivåreglering ganska ringa med denna typ.

Den andra varianten brukar kallas helluftfjädring. Då tar man bort den ordinarie fjädern och ersätter med luft bälgar.
med denna lösning kan man få rätt stora nivåskilnader beroende främst på bälgens modell och längd. Du får ochså betydligt behagligare gång då luftbäljen tar upp rörelser och vibratrioner bättre.

Tex fördtjänstbussar brukar ha det i bak och dom kan ju sjunka ihop till kofångarnen nästan når marken för enklare insteg.

helluftfjädring kräver i de flesta fall en ganska omfattande ombyggnad, särskilt på bilar med bladfjädrar där ju själva fjädern även håller axeln på plats.

Carnag är bra att ha att göra med och kan nog ge tips. Tror dock inte dom har ombyggnadssatser för helluftfjädring???
Har däremot sett tyska företag som har fördiga satser till tex FIAT chassin och kanske även andra Al-co (heter det så?)

Ombyggnad till helluft kräver normalt registreringsbesiktning. Har du kvar original fjädring och kompletterar med luftbälgar krävs ej reg, besiktning.

Jag har luftfjädring bak på mitt ambulansprojekt. Köpte nya bälgar av Carnag då de gamla torkat. Inser dock när jag kopplat in kompressor och regagepanel i styrhytten att ambulansbyggarnas ideer inte är så smarta. Man har, enkelt utryckt, behållit bladfjädern. sen har man tagit bort hänkena som sitter mellan bladfjäder och ram och där monterat bälgen. Resultatet är någon form av både och men eftersom rörelsen en meter bakom bakaxeln blir rätt stor för att få axeln att röra sig några centimeter blir reglermöjligheten rätt ringa...

Altså står ombyggnad på önskelistan med antinen s.k. 4-link (4 bärarmar mellan ram och axel som håller denna på plats) eller de s.k. skiftnycklar (gummiupphängda bärarmar) från tex Range Rover. Sen ett tvärstag förståss men det sitter redan på min bil. (jag skulle kunna sänka ytterligare ca 5 cm bak om jag bygger om = enklare insteg framförallt)

Även fram finns planer på luft och där är det enklare att ersätta spiralfjädern (på Cheva van) men å andra sidan är regleringsmöjliheterna mindre då fjädringsvägen är mer begränsad här.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Nivåreglering?

Storpontus
Då har vi nog fått begreppen utredda tack vare ditt klarläggande:)

Ibland blir det lite fel när man talar om vad som är vad.

Eftersom jag har stor erfarenhet av olika "stötdämpare" på tunga fordon så är för mig Luftfjädring det som utgör bilen fjädring. Luftfjädring är oslalgbart både i komfort och för fordonet, samt att med detta system får i vi regel nivårelglering på köpet så att säga.

Nivåreglering, det skall inte förväxlas med luftfjädring, därav min lite syn på att nivåreglering är lite lyx.;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nivåreglering?

Den du søker kan løfte bilen bak, men uten at en reduserer stålfjæringen så kan du ikke senke bilen under det nivå den er med bare stålfjærene.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Nivåreglering?

Vingen3. Det är riktigt att luftfjädring eller fjädring förstärkt med luftbälgar och nivåreglering inte är samma sak.

Nivåreglering kan utföras dels med helluftfjädring (i viss mån även med luftförstärkt fj'ädring), dels med hydralsystem.

Omdirigeringsmeddelande

Sådana använder man i s.k. Low riders. Vanligtvis amerikanska bilar som är försedda med hydralcylindrar som gör att de går att sänka tills karossen stör på marken och höja uppemot en meter. Tävlingar genomförs där det gäller att på stället stå och hoppa med bilarna genom att med hydralcylindrarnas hjälp sättabilen i gungning.
Ursprungligen använde man hydraler från flygplans landningsställ men nu köär de med ännu värre prylar.
I dessa sammanhang är ett luftsystem aldeles för långsamt men i våra husbilar har vi ju inte bråttom...

Helluftfjädring innebär både bättre komfort och möjlighet till nivåreglering vilket i alla fall jag finner tilltalande i husbilssammanhang.
 
F

F.d. 25282

Guest
Sv: Nivåreglering?

Hej

Under dette link kan du se eftermontering af luftaffjedring på Fiat

www.dancamper.dk

se under Service og udstyr
Luftaffjedring

John er en rigtig god mekaniker med meget stor erfaring, du kan møde ham hos
dancamper :spinny:
 
F

F.d. 6615

Guest
Sv: Nivåreglering?

Hej Dennis !
Du är en riktig prylmänniska. Det är nog bra som det är.
Du ska ge fasen i o köra ute i terrängen det är ingen Jeep du har.
Mats
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Nivåreglering?

Nu kanske det är frågan om så pass stora och tunga kärror, men kan det bli enklare/billigare med någon slags stödben?
Tänkte borde klara av gungandet också. Vilket kan vara en irritation i mindre hb:ar vad jag märkt hitintills.
Och ja, jag menar inte stödhjul när man kör, utan rent ställplats prylar för att få "huset" mer i våg.

/Jonas
 
F

F.d. 58560

Guest
Sv: Nivåreglering?

Hej igen!

Än en gång, tack för alla svar! Ju mer jag lär mig om systemet ju mer önskar jag mig ett sådant. Vi gillar att köra på de mindre vägarna både i Sverige och övriga Europa, så det borde bli ett bra komplement till en överkomlig peng. Känns som fördelarna överväger.
.......pryl-Nisse? Dennis? OK då, det ligger kanske nått i det :twitcy: men man skall ha kul medan man lever........och så har vi ju slutat röka båda två!!! det blir pengar över. :bye:

Hälsningar Kerstin
 
Toppen