• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nivåklossar

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Har äntligen låtit tillverka klossar i aluminium som jag i princip ej behöver dra handbromsen eftersom hjulen står plant !
Hade tidigare hemmagjorda av trä ! Plastklossarna är värdelösa,hjulen står alltid i uppförsbacke med handbroms maximalt dragen !

Jojje
 

Bilagor

  • 20210508_103316.jpg
    20210508_103316.jpg
    6,3 MB · Visningar: 94
  • 20210508_103329.jpg
    20210508_103329.jpg
    5,4 MB · Visningar: 93

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har äntligen låtit tillverka klossar i aluminium som jag i princip ej behöver dra handbromsen eftersom hjulen står plant !
Hade tidigare hemmagjorda av trä ! Plastklossarna är värdelösa,hjulen står alltid i uppförsbacke med handbroms maximalt dragen !

Jojje

Snygga! Men blir det inte lite snålt med bara två nivåer?
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Nej,de jag hade i trä var också 2 nivåer behövs ej mer !? ! med tre nivåer blir de för långa !

Jojje
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Tyckte inte det gjorde så mycket med absorsionskylskåp ? fast med kompressorkylskåp så kvittar det !
Det är klart att vid matlagning får den ju stå någorlunda i våg !

Jojje
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Innan jag skaffade stödbenen hade jag några tunnare plankstumpar i sortimentet. Och med Trumas förträfffliga app var det lätt att se hur mkt vid jag skulle lägga vid varje hjul. :cool:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Varför måste den vara helt i våg,något jag har missat ?

Jojje

Flera orsaker:

Tekniska – ett absorptionskylskåp klarar bara några få graders lutning.

Komfortmässiga – en människa reagerar vid ca ½ grads lutning.

Praktiska – ett ägg i en stekpanna bör hålla sig i mitten.

Pålle
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Varför måste den vara helt i våg,något jag har missat ?

Jojje

Helt i våg är inte nödvändigt, och dit är ju ganska svårt att komma, med skillnader på typ 50-60mm tycker jag personligen är för mycket,
annars är dina klossar väldigt fina.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.389
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024

Om man kollar på hur kylskåpet är konstruerat. Då är min teori att det bygger att köldmediet ska kunna rinna nedåt efter kondensorn och förångaren.
Rören måste då ha en lutning neråt. Det är nog samma sak innan värmaren av mediet. Lutar det för mycket uppåt innan värmaren orkar inte mediet att stiga.
Kylskåpet bygger på självcirkulation.
Min teori.
Rätt eller fel. Kanske något som Bäckis kan svara på.

Vad det gäller klossar. Med den starka 75Hk starka bensin motorn får jag ta sats
för att köra upp på klossarna. Då fungerar det bäst med släta.
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Det är befriande att slippa lägga klossar hela tiden, skönt att slippa hålla på med klossar och elsladdar om det kan undvikas. Bara parkera utan att behöva gå ut om det är sent, slippa packa ut. Lika skönt på morgonen att bara köra iväg utan att gå ut om vädret är ofördelaktigt. Det förutsätter dock att bilen är någorlunda rak. Det som ställer till mest bekymmer för mig när bilen inte är rak är duschandet. Jag tycker det är bäst när bilen lutar lätt in mot den höga hörnan och innersta avloppet av duschgolvet i plåtisen. Så ska det duschas så försöker jag först köra lite fram och tillbaka för att få det som jag vill ha det, annars lägger jag en kloss eller två. Däremot är det väldigt trevligt med klossar när man hittar en vacker lite otillgänglig plats som inte är jämn, parkering i anslutning till naturreservat eller liknande, då åker klossarna fram direkt. Känns också bra om vi står högt upp vid ett stup eller liknande. Men helst inte elkabel och klossar på ställplats, skönt att slippa ta ut och packa in grejorna. Funderar på att sätta elkabeln och klossarna på cykelstället på plåtisen för att det ska vara lättare de gånger de behövs. Ni som har plåtis, var har ni elkabel och klossar? Jag tycker det är drygt att öppna bakdörrarna. Funderar på att sätta en towbox på dragkroken under cykelstället för att ha förvaring av utomhusprylarna där.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024

Om man kollar på hur kylskåpet är konstruerat. Då är min teori att det bygger att köldmediet ska kunna rinna nedåt efter kondensorn och förångaren.
Rören måste då ha en lutning neråt. Det är nog samma sak innan värmaren av mediet. Lutar det för mycket uppåt innan värmaren orkar inte mediet att stiga.
Kylskåpet bygger på självcirkulation.
Min teori.
Rätt eller fel. Kanske något som Bäckis kan svara på.

Vad det gäller klossar. Med den starka 75Hk starka bensin motorn får jag ta sats
för att köra upp på klossarna. Då fungerar det bäst med släta.
I deras felhjälp så kan man läsa att, är om kyleffekten dålig vid gasol eller växelspänning. Kolla om det lutar. https://www.dometic.com/assets/51/4...102548_emea(da-sv-no-fi)_07_2020-05_75140.pdf
Och det är för där finns ingen pump till köldmediet. Villkor för fritidsfordon - Recreational vehicle terms - other.wiki
Kylskåp
Och det är skillnad på om det lutar i bilens längdriktning eller i sidled. Men jag kommer inte ihåg vilket som är känsligast.
 
Toppen