• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nivåklossar till tandemaxlat

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Har ej sett några färdiga nivåklossar till tandemaxlad husbil på marknaden så jag ställer frågan här, eftersom här vimlar det av kluriga och uppfinningsrika personer som har bra tips hur man lämpligast tillverkar dessa. Häggen i soliga Umeå -8 grader

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nivåklossar till tandemaxlat

Hadde aldri nivåklisser mens vi hadde bil med tandemaksel, men har sett at enkelte kjører endast opp den ene akselen og lar den andre "henge". Tror det kan bli litt problematisk å få inn en egen stigning til den andre akselen.

Har dog sett noen som hadde lange hjemmelagede trepaller som de kjørte opp på, har aldri sett et ferdig produkt i den klassen.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Vanligen behöver man bara kompensera för sidolutning och då brukar jag köra upp på 2 nivåklossar på rad med högdelen mot varandra.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Har inte sett/upplevt "färdiga" nivåklossar som fungerar bra för 3 hjul på samma sida! Oftast fungerar inte 3-stegs-nivåklossar bra ens på vanliga 2-axlade bilar (glider delvis ner igen)! Mina erfarenheter har jag från två st 2-axlade och två 3-axlade husbilar och först nu har jag en lösning som passar mig (med i nuläget 3-axlat);

¤ Impregnerad regel ca 2m längd (ex 45x195) köps in, ca 90:-
¤ Snedsågas (ca 45 grader) upp i 3 längder på ca 40cm och 3 längder på ca 25cm
¤ Om man är petig så kan man ge klossarna ytbehandling också

Vid användning/behov/nivellering av HB'n läggs först 40-klossar ut, om det inte räcker läggs 25-klossar på (dvs 2 alt höjder med föreslaget mtrl 4,5cm resp 9cm). Med dessa klossar utgör inte heller boogien något problem och inte rullar bilen ner från dessa klossar!

Att dessa egentillv klossar fungerar bättre men är billigare och mindre lyxiga än köpta färdiga utgör inget problem för mig!

laval

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2026

Jag brukar bara köra upp ett av boggie bakhjulen.Det brukar räcka för att få rätt nivå på bilen.Jag har aldrig sett någon som kör upp bägge boggie hjulen.
//Lars

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

Jag har inte tittat så noga, men de är väl fastbultade i rambalkar både fram och bak.
Vi hade även sådana där skruvbara stödben tidigare, vilka användes nästan aldrig.
Dessa nya hydrauliska kan vi köra ner ibland på P-plats längsvägen, om det är för ojämnt.
Det tar Max. 2 min så har du bilen i våg.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Vad kostade dessa inkl. montering?

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

De kostade 5400€ ca 47.000.- svenska pesetas. Där i ingick även en fjärrkontroll.
Moterningen gjordes i Fritsla av Codat uthyrd lokal, och tog ca 1 arbetsdag.

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Vi körde med klossar i ett par år innan vi lät montera följande på vår bil:
http://www.ep-hydraulics.nl/sv/info/Home/170
Nu står bilen alltid i våg, samt att det gungar inte, bilen är, närapå, stabilt som golvt hemma.

Dessa stod överst på min önskelista, men tror tomten
sumpade listan. Väntar nu på hästarna (ej findus) ska
springa efter min tippning. Häggen i Umeå

F

F.d. 55370

Guest

En kompis har med sig lite bräbitar å pallar med kostar lite funkar bra:spinny:

Toppen