• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Niesmann

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Jag ska nu byta husbil och har läst mycket på forum om diverse fel och brister på bilar men har inte läst något negativt om Niesmann.
Jag har tänkt en bil som inte är äldre än -08 finns det något som man ska titta lite närmare på när det gäller detta märke?
Bosse.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Niesmann

Det er ingen systematiske feil, men en sak en skal kontrollere er at tetthetskontrollen hver 12 mnd er fulgt opp. Fabrikken krever dette om det skulle bli noen fuktskade, fikk paa en 1999 model nytt gulv i garasjen etter 7 aar. Skaden skyldtes kondens.

Vegger, tak og undergulv kan ikke bli skadet av fuktighet - indergulv og gulvet i garasjen for de modeller som ikke har alugulv kan skades ved lengre tid med fukt.

Det er litt forskjell mellom Flair og Arto spesiellt i konstruksjonen av dobbeltgulvet, full kjeller paa Flair og nedsenket i rammen paa Arto.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Niesmann

Vi hämtade ut vår nya Niesmann i slutet av april och nu drygt 3 månader och ca. 1800 mil senare, så kan jag bara säga att vi är mycket nöjda.

Få och små inkörningsproblem. En kvalietskänsla som vida överstiger våra 3 tidigare husbilar.

Sedan kan jag inte bedömma priset i jämförelse med andra märken, det är högt, men kvalite kostar alltid oavsett produkt.
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Niesmann

Det er litt forskjell mellom Flair og Arto spesiellt i konstruksjonen av dobbeltgulvet, full kjeller paa Flair og nedsenket i rammen paa Arto.

Hej Knut.
Gäller detta alla chassie typ om flair och arto är byggda på ett fiatchassie?
Bosse.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Niesmann

Ja, en Flair paa Fiat har flatt undergulv liggende oppe paa ALKO rammen. Arto har sin underetage senket ned i rammen og blir av den grunn 30 - 35 cm lavere.

For 2008 og nyer saa er Flair endast paa Iveco Daily 6 tonn eller tyngre chassi. I praksis har Arto helt tatt over for Flair paa Fiat. En maa lengre tilbake i tiden for Flair paa MB Sprinter, med dagens Sprinter fikk de ikke stor nok lasteevne paa annet enn den minste modellen som de ogsaa har fjernet i dag.
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Niesmann

Knut.

Hur är det med vinteregenskaperna jag tänker mest på om det är någon skillnad på arton och flair?
Sen har jag förstått att niesmann är en utmärkt vinterbil och det är väl ett av mina större krav då den ska användas året om.
Bosse.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Niesmann

Arto er godt egnet for vinterbruk, har bekjente som har brukt Arto (og Flair) i -35 grader. Selv har jeg ikke hatt kaldere enn -30, men da med +25 inne i bilen (Flair 1999 og 2008).
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Niesmann

Har alldeles nyligen köpt en ny Arto.
Hittills har vi inte haft några problem alls, ett par småsaker vi anmärkte på vid leveransen fixades omedelbart. Köpte bilen av Dürrwang i Dortmund, har hittills fungerat mycket bra, alla överenskommelser vi gjort via mail fanns listade hos min kontakt Ulrich Dürrwang. Som jag skrev på annan plats så fungerade det lite grand som på "den gamla goda tiden"
Har helluftfjädring med nivellering (tryck på en knapp och bilen ställer sig i våg), fungerar förträffligt. Bilen går mycket mjukare och tystare, rör sig lite bussaktigt skulle man kunna säga.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
964
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025
Sv: Niesmann

Hej

Har haft våran Arto i tre år nu och vi är mycket nöjda. Har haft flera bilar men ingen med sådan kvalitetskänsla som denna. Stabil och rejäl inredning. Har använt den på vintern och det har fungerat utan några problem.

Jag valde NB för att jag ville ha en bil där det inte kan bli några fuktskador orsakat av yttre påverkan. Karossen fri från trä förutom mellangolvet.

En sak skall man ska vara uppmärksam på är tendenser till sprickor i duschgolvet. Distansplattan under golvet blir med tiden mjuk och resultatet blir att golvet spricker. Detta är ett känt problem och på de senare modellern så har man en annan typ av distansplatta. Jag har bytt golvet på min bil och nu känns det som att gå på ett cementgolv, helt stumt.

Kenneth
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Niesmann

Hej


En sak skall man ska vara uppmärksam på är tendenser till sprickor i duschgolvet. Distansplattan under golvet blir med tiden mjuk och resultatet blir att golvet spricker. Detta är ett känt problem och på de senare modellern så har man en annan typ av distansplatta. Jag har bytt golvet på min bil och nu känns det som att gå på ett cementgolv, helt stumt.

Kenneth

Hej,En fråga, från vilket år har dom satt in den nya distansplattan?
Bosse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Niesmann

Det har for Arto skjedd store endringer av badet i 2008, 2009 og 2010. Spesiellt i forbindelse med toastolen som kan fjernes og gi bedre plass i badet. Kan nesten virke som en skemt, men fakum er at Arto i dag har flere modeller hvor toastolen kan svinges inn i et skap i lasterommet. Denne kom samtidig med ny design i 2009 - den gangen var det en modell med denne stolen. Den modellen hadde og en frekk variant for en ekstra beltet plass. Begge losningene finnes i dag i flere Arto modeller.

Tror avstivningen av duschgolvet kom i 2008.
 
Toppen