• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Niesmann reläer ??

F

F.d. 50340

Guest
Hej och god fortsättning alla!

Belysningen under främre bädden (hyttbelysning), har lagt av :swoon:
Har kollat fram till strömbrytaren på panelen (vänster om ratten) och så långt är allt OK.
Någon som vet var relä kan sitta, så jag slipper plocka ned i onödan:spinny:

El-schema vore kanon, om någon sitter på ett sådant!!

Bilen är en Niesmann Flair 7100i årsm. 2000 (Fiat 2,8)

Håller tummarna!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Niesmann reläer ??

Mest normale problem er at en har slått av både bryteren ved rattet og på lampen. Det var ikke noe rele for denne lyskretsen på den 1999 modellen jeg hadde, heller ikke på den 2008 jeg har nå, men jeg har lurt meg selv flere ganger med hovedbryteren på instrumentbrettet og vippebryteren på selve lampen. Det er lett å glemme den andre om en hele tiden bruker den ene.

F

F.d. 50340

Guest

Hej Knut!
Finns ingen strömbrytare, det är 3 spottar inbyggda i underdelen av sängen.
Det är så klena kablar vid strömbrytaren att det borde sitta ett relä någonstans.

F

F.d. 50340

Guest

Nu lyser det igen, jordningsfel!:spinny:
du har säkert helt rätt i att det inte finns något relä i denna krets Knut, hittade i varje fall inget:spinny:

Mvh

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Niesmann bruker impulsbrytere for trigging av vekslingsreleer der de finner det praktisk å ha mer enn en bryter for et lampesett eller større total strøm enn 10A (grensen for 1,5 kvadrat ledning).

Toppen