• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Niesmann eller...

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025
Ja några kommentarer om en Niesmann + Bischoff Clou Liner 700 MAN från 1985. Är detta ett säkrare köp än en Amerikannare i början på 90 talet? Jag spånar fram och tillbaka nu för i vår e de meningen att slå till. Jag måste hålla mig under 7500kg totalvikt och gärna en längd under 9 meter men helst under 8. Det finns mycket att välja på i de stora landet i söder. Kollade även i USA men då e frakten 5000€ och sedan ska den anpassas lite grann för att registreras här.
Kommentera fritt och glatt.
Ha en bra dag
Anders
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Niesmann eller...

Clou Liner 1985 - tidlig Alde varme, OK.

Eneste problemet jeg kan se er 50 mbar gasol annlegg, skulle gå greit i Sverige nå etter EU tilpassningen på regelverket.

Selve bilen burde holde mange år til, og med det chassiet så er det heller ikke noe kjent problem.
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Niesmann eller...

Fast en amerikanare är ju alltid en amerikanare...:) Mina föräldrar importerade en GMC Southwind -92 från Tyskland för några år sen,det var lite krångligt med gasolen då men nu ska det visst vara lättare.
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025
Sv: Niesmann eller...

Ja för mig handlar de om Finland så de ska gå bra bara den är registrerad inom EU. Det som jag hamnar på är momsutjämning då vi på Åland är utanför skatteunionen men med i EU. Men innan köp behöver jag bli avmed min fina 4x4 Cheva van registrerad som tung lastbil och importerad från Östersund för några år sedan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Niesmann eller...

Jag missade länken Motorhome Ad: Detailed Item Page troligt vis är den borta då men kul att få lite kommentarer.

Ingen ting tyder på at den er solgt, grei pris på bra bil. Det ble bygget noen få på et tungt transporter chassi, det er noen av disse som har byttet chassi under bodelen! Med det busschassi som denne bilen har så holder allt lenge, svært lenge.
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Niesmann eller...

titta på usa-bilar i England verkar vara bra pris på dom. Jag tror du får mer bil för pengarna och dessutom finns det alltid reservdelar. Min Winnebago -86 som jag tidigare hade och saknar har samma utrustning som dom nya.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Niesmann eller...

Sitter nå i en Australsk Winnebago fra 2005, har i Europa en N+B Flair. Huset på W er ikke så robust bygget som på en N+B bil.
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2025
Sv: Niesmann eller...

Clou Liner 1985 - tidlig Alde varme, OK.

Eneste problemet jeg kan se er 50 mbar gasol annlegg, skulle gå greit i Sverige nå etter EU tilpassningen på regelverket.

Selve bilen burde holde mange år til, og med det chassiet så er det heller ikke noe kjent problem.

Hej!

Jag importerade en bil från Tyskland 2005 med 50 mbar gasolanlägning utan problem, den är även utrustad med en 60 liters gasoltank. Bilen är från 1995.

Leif C
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.498
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Niesmann eller...

Samma här men 2007! Om man behöver montera nyare gasutrustning på 30 mbar så finns det små regulatorer att köpa, så det är inget större problem heller.
 
Senast ändrad:

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025
Sv: Niesmann eller...

Ingen ting tyder på at den er solgt, grei pris på bra bil. Det ble bygget noen få på et tungt transporter chassi, det er noen av disse som har byttet chassi under bodelen! Med det busschassi som denne bilen har så holder allt lenge, svært lenge.
Hur är det med modellen byggd på VW dessa motorer är väl betydligt svagare? Motorhome Ad: Detailed Item Page men det ser ut som de kan vara liknande chassi som den som är byggd på MAN.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Niesmann eller...

På 80 tallet ble det bygget flere Clou på VW-LT, Iveco og MB Tranportere. Dette var i hovedsak alkovemodeller, mens Clouliner ble bygget på lastebil
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025
Sv: Niesmann eller...

På 80 tallet ble det bygget flere Clou på VW-LT, Iveco og MB Tranportere. Dette var i hovedsak alkovemodeller, mens Clouliner ble bygget på lastebil
Vilket chassi är att föredra för Cloulinern. Mercedes, MAN eller Iveco?
Är det olika ramar eller är det bara drivlinan som skiljer?
God fortsättning
Anders
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Niesmann eller...

Clou Liner ble alltid bugget på lastebilchassi, dvs. ramme og drivlinje. For biler med totalvekt over 7500 kg ville jeg foretrekke MAN, selv om det er de tyngste chassiene. Iveco lastebil og MB Atego gir med sin noe lavere chassivekt bedre lastekapasitet ved vektgrense 7500. MB chassiene var de dyreste orginalt, men MAN med den sterkeste motoren og automatgir ble ekstremt dyr. Siste Clou ble bygget i 2008.
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025
Sv: Niesmann eller...

Clou Liner ble alltid bugget på lastebilchassi, dvs. ramme og drivlinje. For biler med totalvekt over 7500 kg ville jeg foretrekke MAN, selv om det er de tyngste chassiene. Iveco lastebil og MB Atego gir med sin noe lavere chassivekt bedre lastekapasitet ved vektgrense 7500. MB chassiene var de dyreste orginalt, men MAN med den sterkeste motoren og automatgir ble ekstremt dyr. Siste Clou ble bygget i 2008.
Tackar för de svaret. Den som jag funderar på är bygd på MB 814 med automat och om inte den går att handla så ligger det en MAN med manuell på andra plats.
 
F

F.d. 19249

Guest
Sv: Niesmann eller...

Hej Clouliner diggare. Jag fick tag på en Clouliner 1000 (9.70 lång 2.50 bred) 16 000 mil med all tänkbar utrustning, 170 hk och aut.låda i Tyskland februari 2012. nypris 670 000 d-mark = 2.9 milj. jag betalade 38000 eur. ca 350000 kr. detta fordon kan inte jämföras med någon annan husbil. vill rekomender clouliner till alla som vill ha lite större åk. Bränsle förbrukningen är också ganska human 1.8 l / mil.
 

Bilagor

  • clou 1000.jpg
    clou 1000.jpg
    58,7 KB · Visningar: 29
  • Bild0219.jpg
    Bild0219.jpg
    320,5 KB · Visningar: 12
Senast redigerad av en moderator:
Toppen