• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Niesmann Arto

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Fördelar och Nackdelar Med Niesmann Arto. Min granne undrar han tänker nog köpa en även fast jag förordar Carthago men som sagt några synpunkter vore kul
 

Bojar

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Linköping
HBK-Nr
8811
Medlemskap
2025
Sv: Niesmann Arto

Be honom kontakta mig, jag införskaffade en sådan i höstas.
Bojar.
0708-619000
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.051
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Niesmann Arto

Nackdelar ??????

Tror nog att detta är den en av dom bäst byggda Hb som finns,
Ja annars har vi haft tur två ggr.
Mvh
Skoogis:msn_wink:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Niesmann Arto

Nej, låt oss se det här på Forumet i stället för att ni tar det på telefon.

Vi är också intresserade att byta till en sådan till våren och vill se, veta allt om erfarenheterna som finns här på Forumet.
 
C

Cat3208

Guest

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Niesmann Arto

Litt historikk: Arto startet som en forenkling av den velprøvde Flair konstruksjonen. Forenklingen besto i første utgave av litt tynnere vegger og en underetasje som var senket ned i Fiat standard rammen. Dagens Arto er på Fiat-ALKO chassi, underetasjen er fortsatt senket ned. I praksis er Arto nå en Flair på Fiat chassi.

I deler av Europa har Arto vært levert med luftvarme, men i Norge og Sverige har opsjonen Alde hele tiden vært standard. På noen årganger har det ikke vært konvektor under sidevindu ved førerplass grunnet opsjonen førerdør som var populær i Frankrike. Når en vet at N+B er den husbilsbygger som har lengst erfaring med Alde varme og sørger for nødvendige luftspalter bak innredning til at dette varmesystemet funker så er en kommet langt.

En god ting med Arto er at de er bygget for å ikke ta skade av vatn, undre gulv er i kunststoff. Veggene og tak er alu-isolasjon-alu, isolerglass i sidevinduene foran - vanlige isolerte akrylvinduer i bodelen - isolasjon innenfor frontruten, og en har en bra året rundt bil med god plass.

For å ta minuspunktene: de første 2 - 3 årgangene (med rund "globus" i fronten) hadde noe problemer med gnissel lyder.

Etter omlag 2006 er dette problemet helt elliminert - fabrikken laget seg en testbane som provoserte frem lydene slik at de kunne konstrueres vekk.

Selv kjører jeg Flair, min andre på snart 12 år. Min første Flair fra 1999 var omtrent som en Arto på ALKO, den jeg har i dag er en 2008 modell 8000 CEB. Har i noen år vært medhjelper på N+B stands på messer i Norge og er litt over normalt interessert i hvordan bilene er bygget.

De siste årene har alle N+B bilene hatt luftfjæring på alle hjul som en opsjon - spesiellt spennende er løsningen på Arto!
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Niesmann Arto

min granne undrar om han törs köpa en i tyskland med tanke på garantier. Jag vet ej så mycket om niesmann men med carthagon så följde den med kanske någon som kan nåot om detta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Niesmann Arto

Det viktigste når det gjelder N+B og garantier er at de årlige tetthetkontrollene er foretatt, rapportert og ført inn i boken som skal følge bilen. Mangler en så bortfaller garantien. Garantien gjelder i hele Europa og følger bilen. Det som er spesiellt i Sverige er at dagens importør har en maskinskadeforsikring innkludert i alle nye biler og det ser ut til at de har innkludert tetthetskontrollene allerede ved nysalg - så det kan by på problemer å få denne utført til en fornuftig pris i Sverige. En løsning på dette ville være å benytte forhandlere i Tyskland eller Norge for denne årlige jobben. Selv kjører jeg til Kongsberg med min Flair som nå går på svensk registrering, men var ny i Norge.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Niesmann Arto

At jeg er nöjd med Flair kan en se at jeg først hadde en i 8 år før jeg byttet til ny som jeg nå snart har hatt i 4 år. Årsaken til byttet var at vi ønsket enkeltsenger i stedet for den tverrstillte dobbeltsengen som vi hadde på vår gamle Flair 6700 iLTA fra 1999. Det beste med Flair er den gjennomførte kvaliteten og holdbarhet på hele bilen. Oppvarmet "kjeller" med allt opplegg for vatn inkludert tappekranen for gråvatn, isolerglass i siderutene foran og rulleveggen innenfor frontruta slik at hele bilen kan brukes hele året også i fjellet vinterstid.

På vår gamle slet vi til slutt ut stofftrekket på førersetet, men det var enkelt og ikke ille dyrt å få trukket om hele interiøret i svensk storfeskinn hos de som syr skinninteriøret for flere av produsentene i Tyskland. Siste året vi hadde den gamle fikk vi ofte frågan: "Er det en ny bil?" - den var da over 8 år gammel.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Niesmann Arto

:msn_smiley:Hei.

Jeg slutter meg gjerne til Knut`s pene omtale av Flear.

Vi handlet ny Flear på Kongsberg i 2001 som vi levde godt med til 2008.

Da var den kjørt ca.70000km. Vi fulgte servicehefte og tok tetthetskontrollen.

Utenom det hadde vi et dekkskifte og bytte av batterier.

Eneste grunn til at vi ikke kjører Flear fortsatt, vi ville kjøre en mindre bil og har
redusert via en Hymer 504GL 2008 og til nå en La Strada Regent 2011:msn_laugh:

Hilsen fra Atle.
 

Nisse & Agneta

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
944
Medlemskap
2025
Sv: Niesmann Arto

Det kanske finns någon annan som har en flair med erfarenhet

Vi har haft vår 2001 FLAIR 7100 i snart 6 år och har varit till högsta belåtenhet med den, det var ett kabelfel mellan gaspedal och databox som orsakade problem men det fixade en Fiat verkstad Polch i Tyskland, Vi åker året om så den har verkligen fått visa att den klarar både -34gr. och
+44gr. utan problem.
Helnöjd som Niesmann ägare.
 
Toppen