Sv: Niesmann Arto
Litt historikk: Arto startet som en forenkling av den velprøvde Flair konstruksjonen. Forenklingen besto i første utgave av litt tynnere vegger og en underetasje som var senket ned i Fiat standard rammen. Dagens Arto er på Fiat-ALKO chassi, underetasjen er fortsatt senket ned. I praksis er Arto nå en Flair på Fiat chassi.
I deler av Europa har Arto vært levert med luftvarme, men i Norge og Sverige har opsjonen Alde hele tiden vært standard. På noen årganger har det ikke vært konvektor under sidevindu ved førerplass grunnet opsjonen førerdør som var populær i Frankrike. Når en vet at N+B er den husbilsbygger som har lengst erfaring med Alde varme og sørger for nødvendige luftspalter bak innredning til at dette varmesystemet funker så er en kommet langt.
En god ting med Arto er at de er bygget for å ikke ta skade av vatn, undre gulv er i kunststoff. Veggene og tak er alu-isolasjon-alu, isolerglass i sidevinduene foran - vanlige isolerte akrylvinduer i bodelen - isolasjon innenfor frontruten, og en har en bra året rundt bil med god plass.
For å ta minuspunktene: de første 2 - 3 årgangene (med rund "globus" i fronten) hadde noe problemer med gnissel lyder.
Etter omlag 2006 er dette problemet helt elliminert - fabrikken laget seg en testbane som provoserte frem lydene slik at de kunne konstrueres vekk.
Selv kjører jeg Flair, min andre på snart 12 år. Min første Flair fra 1999 var omtrent som en Arto på ALKO, den jeg har i dag er en 2008 modell 8000 CEB. Har i noen år vært medhjelper på N+B stands på messer i Norge og er litt over normalt interessert i hvordan bilene er bygget.
De siste årene har alle N+B bilene hatt luftfjæring på alle hjul som en opsjon - spesiellt spennende er løsningen på Arto!