• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Niesmann Arto

klingan

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
6635
Medlemskap
2025
Hej
Jag har aldrig ägt en husbil så jag vore tacksam för lite vägledning.
Jag har tittat på Niesmann Flair-96 och Niesmann Arto-00 enligt vad min budget klarar mellan 200000-300000:-.

1.Vad bör jag tänka på,för exempel vilka delar bör man kolla upp.

2.Vilken modell skulle ni rekomendera gärna helintegrerad?

3.Hur funkar det med fuktkontroll ska man ombesörja kollen själv eller bör det ingå i priset?

4.Vet att bilarna är importerade i andra hand enligt undersökning via transportstyrelsen,något man bör tänka på angående importen.

5.Hur funkar det med den totala vikten den första har 3050 och den andra har 3000,ska man kontrollväga ekipaget för att inte hamna i några tråkigheter när man är ute och kör (Polisen)?


Tack på förhand
/Klingan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Niesmann Arto

Flair hadde sin første modell i 1994, den gang alle på Fiat-ALKO.
1996 helintegret fantes i flere forskjellige modeller (tror Flair-Life kom dette året, det var forløperen til Arto). Eneste gjennomgående problem med de eldre Flair var fuktskade i hjørnene bak, på de fleste modeller er dette gulvet i garasjen. Over 90% av bilene fikk nytt fuktsikkert gulv på garantien, så sjekk at det er et epoxy gulv hel bak. Alle Flair har Alde varme.

Arto-00 var også årgang 3 for denne modellrekken, ingen kjente spesialproblemer for den Arto årgangen, men igjen det er flere forskjellige modeller. Noen eksemplarer var plaget av knirking i huset, og biler som ikke var laget for de nordiske land hadde ofte Truma luftvarme, til de nordiske land og til Alpe-bruk ble Arto levert med Alde vannvarme.

Men som du selv nevner sjekk vektene, egenvekt og tillatt totalvekt.
 

klingan

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
6635
Medlemskap
2025
Sv: Niesmann Arto

Tack för svaret Knut.
Det känns som Niesmann Arto-00 vore ett bra val?
Givetvis ska jag kontrollera den innan det kan bli aktuellt för någon affär.


Mvh
Klingan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Niesmann Arto

Får jeg typenummeret så kan jeg gi mer spesifikke råd på hva du skal kontrollere ekstra. Svakheten med de tidlige Arto er Fiat orginalramme ikke ALKO, den var forbeholdt Flair frem til 2008 da Flair fikk fokus på Iveco og Arto overtok Fiat/ALKO. Har selv kjørt Flair i 10 år (8 med en 1999 utgave og 2 år med dagens 2008 modell).
 
Toppen